Limiet

Moderators: dirkwb, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Limiet

Waarom niet?
Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: Limiet

\(\lim_{x \to 0} \frac{\sin(x\sin(\frac{1}{x}))}{x\sin(\frac{1}{x})}\)
De noemer is 0 voor
\(x \in \{\frac{1}{k\pi} | k \in \nn\}\)
Stel ik wil aantonen dat de limiet
\(\alpha\)
is.

Dan moet ik het volgende doen:

Voor elke
\(\epsilon > 0\)
is er een
\(\delta > 0\)
zo dat als
\(|x| < \delta\)
dan is
\(|\frac{\sin(x\sin(\frac{1}{x}))}{x\sin(\frac{1}{x})} - \alpha| < \epsilon\)
Hieraan kan nooit worden voldaan, want stel dat
\(\epsilon > 0\)
gegeven is en iemand me een
\(\delta > 0\)
geeft, dan is er een x van de vorm
\(x = \frac{1}{k\pi}\)
met
\(|x| < \delta\)
zo dat NIET geldt
\(|\frac{\sin(x\sin(\frac{1}{x}))}{x\sin(\frac{1}{x})} - \alpha| < \epsilon\)
, want de breuk is voor die x-waarde niet gedefinieerd.

De limiet bestaat dus niet.

Dit lijkt misschien muggezifterij, maar is het niet. Als je het limietbegrip ietsje aanpast zodat bovenstaande limiet wel goed gedefinieerd is, dan blijkt o.a. de stelling van l'Hôpital niet meer te kloppen. En wie zou dát willen?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Limiet

In die punten waar het niet gedefinieerd is, wordt ook de teller 0 en zit je dus met een onbepaaldheid 0/0.

Als je in die punten de functiewaarde zou definiëren als de limietwaarde, dan is het probleem opgelost?

In elk geval, muggenzifterij of niet, het is wiskunde en dan moet het juist zijn [rr]

Ben je dit ergens als 'pathologisch voorbeeld' tegengekomen of zelf "verzonnen"?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Re: Limiet

Ben je dit ergens als 'pathologisch voorbeeld' tegengekomen of zelf "verzonnen"?
Ik heb een heel nauwkeurige opleiding gehad. Bovendien is, wat ik maar even 'pathologisch analyse' noem een apart vak. Daar leer je b.v dat l'Hôpital niet meer klopt als je de definitie van limiet iets afzwakt.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Limiet

Ik heb een heel nauwkeurige opleiding gehad. Bovendien is, wat ik maar even 'pathologisch analyse' noem een apart vak.
Daar twijfel ik niet aan. Een apart vak, verdient ook een boek: Counterexamples in Analysis, nuttig!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Re: Limiet

Grappig, dat boek is uit 1964 en blijkbaar nog steeds in de handel.

Een 'bijbel' op dit gebied is "The theory of functions of a real variable", van Hobson.

Dat boek zal neem ik aan niet meer in de handel zijn want het dateert al van 1907 (antiek).

Curiosum: Een broer van Niels Bohr, de natuurkundige, heeft zich met succes in dit vakgebied begeven. Van hem kennen we de bijna periodieke functies.

Berichten: 7.068

Re: Limiet

PeterPan schreef:Een 'bijbel' op dit gebied is "The theory of functions of a real variable", van Hobson.

Dat boek zal neem ik aan niet meer in de handel zijn want het dateert al van 1907 (antiek).


Diverse online bookstores lijken hem nog te hebben. Tevens is een versie uit 1921 te vinden op internet (hier). Of is dit niet het boek dat je in gedachten had?

Re: Limiet

Niet te geloven. :) De oudjes doen het blijkbaar nog goed.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Limiet

Dat boek kende ik nog niet, bedankt voor de tip :)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer