Aflezen bepaalde grafiek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

Aflezen bepaalde grafiek

De Kwaliteit van de foto is niet echt prima, omdat het gemaakt is met mijn telefoon van heel dichtbij.

De Y as is R (Weerstand) en de X as is t in Celcius

Verticaal langs de as staat: 10, 10², 10³ en horizontaal 0, 20, 40, 60, 80

Het gaat om 2 punten, namelijk bij t = 20 en t = 40. de bedoeling is dat R hier 0,15 en 0.75 Ampere bedraagt.

Ik kan echter met geen mogelijkheid zien hoe ik dat nu moet aflezen.

Iemand enig id?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Aflezen bepaalde grafiek

Gezien de logaritmische verdeling op de y-as gaat het denk ik om een NTC-weerstand?
Himself21 schreef:Het gaat om 2 punten, namelijk bij t = 20 en t = 40. de bedoeling is dat R hier 0,15 en 0.75 Ampere bedraagt.

Ik kan echter met geen mogelijkheid zien hoe ik dat nu moet aflezen.
Sowieso kan de R niet 0.15A en 0.75A zijn. Waarom? R is het symbool voor weerstand, welke de eenheid greek012.gif (ohm) heeft. De grootheid met als eenheid Ampère (A) is stroomsterkte (I) [rr]

Toch is er een verband tussen R en A, namelijk
\(R=\frac{U}{I}\)
. Wil je de stroomsterkte uitrekenen, dan is de formule te herschrijven als
\(I=\frac{U}{R}\)
. De weerstandswaarde kun je aflezen uit de grafiek. Daarnaast is, als het goed is, de waarde van de spanning bekend. Dan kun je beide invullen in de formule en komt er een waarde voor de stroomsterkte uit :)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 5

Re: Aflezen bepaalde grafiek

Ja je hebt gelijk over de eenheid van R. Het moet inderdaad Ohm zijn en ja het gaat over een NTC weerstandje.

Als ik de berekening doe kom ik uit op: (30v = spanningsbron)

30/0.15 = 200 en 30/0.75 = 40

Als ik nu echter kijk op de lijn die bij 10² staat vind ik geen snijpunt met de 20 graden celcius.

Mijn struikelblok is dus de verdeling in deze grafiek.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Aflezen bepaalde grafiek

Mijn struikelblok is dus de verdeling in deze grafiek.
Misschien dat je er meer van snapt na het doorlezen van deze uitleg op Wiswijzer of deze of deze uitleg op WisFaq!
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Aflezen bepaalde grafiek

Himself21 schreef:Als ik de berekening doe kom ik uit op: (30v = spanningsbron)

30/0.15 = 200 en 30/0.75 = 40

Als ik nu echter kijk op de lijn die bij 10² staat vind ik geen snijpunt met de 20 graden celcius.

Mijn struikelblok is dus de verdeling in deze grafiek.
Toch maar eens even wat helderder de zaak op een rijtje krijgen.

Je hebt een grafiek op enkellogaritmisch papier, x-as de temperatuur en logaritmische y-as de weerstand.

Wat ik intussen niet meer kan volgen:

Wát heb je nou eigenlijk gemeten?,

wát wil je nou eigenlijk berekenen?

wát wil je nou eigenlijk aflezen??

en als je dat wil laten zien aan de hand van een berekening of zo, zet dan bij elk getalletje even een eenheid, zodat we zien wat je doet met wat je waar vandaan haalt. :-)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Aflezen bepaalde grafiek

Jan van de Velde schreef:Toch maar eens even wat helderder de zaak op een rijtje krijgen.

Je hebt een grafiek op enkellogaritmisch papier, x-as de temperatuur en logaritmische y-as de weerstand.

Wat ik intussen niet meer kan volgen:

Wát heb je nou eigenlijk gemeten?,

wát wil je nou eigenlijk berekenen?

wát wil je nou eigenlijk aflezen??

en als je dat wil laten zien aan de hand van een berekening of zo, zet dan bij elk getalletje even een eenheid, zodat we zien wat je doet met wat je waar vandaan haalt. :-)
Ik ben er al uit. Bedankt voor de reacties.

Het was veel makkelijker dan ik dacht, stom eigenlijk.

Ik zat te moeilijk na te denken over de logaritmische verdeling. van 10 tot 10² is natuurlijk met stappen van 10 en van 10² naar 10³ met 100. Dat word geen avondeten als straf [rr]

Reageer