Programma voor grafieken met afwijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Programma voor grafieken met afwijking

Als praktische opdracht heb ik de constante van Planck bepaald door middel van het beschijnen van een fotocel met licht van verschillende frequenties. Hierbij heb ik ook de remspanning bepaald en dit wil ik allemaal mooi in een grafiek krijgen (dus de remspanning uitgezet tegen de frequentie); hiervoor zou ik graag een programma willen hebben dat ook de afwijking van de frequentie van de kleurenfilters in de grafiek kan weergeven. Zo loopt het bereik van één filter bijvoorbeeld van 6.662*10^14 - 7.889*10^14 Hz en dit moet wel in de grafiek komen te staan.

Als iemand een programma weet zou dat heel fijn zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Programma voor grafieken met afwijking

Is het de bedoeling dat je een vergelijking ingeeft of wil je een programma dat een meting uitvoert en dan van deze meting een grafiek maakt ??

Berichten: 2

Re: Programma voor grafieken met afwijking

De metingen heb ik al gedaan, die wil ik nu in een programma invoeren waarna die er een grafiek bij tekent.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Programma voor grafieken met afwijking

excel kan dat wel, maar 'k zou niet weten hoe juist.

zoek eens in de helpfunctie
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Programma voor grafieken met afwijking

Ja inderdaad, excel kan dat.

Eerst geeft je dus alle waarden in, bijvoorbeeld:

kolom A: x-waarden

kolom B: y-waarden

Daarna ga je naar de functie voor het tekenen van grafieken [invoegen:grafiek], hier kan je kiezen tussen veel verschillende soorten grafieken.

De beste keuze voor jouw probleem lijkt mij "spreiding", daarna moet je zelf maar kiezen welke je juist wil (gebogen lijnen, rechte lijnen, meetpunten aangeduid op de grafiek)

Wanneer je op volgende klikt krijg je een venster met gegevensbereik, dit venster schuif je evennaar de kant van je werkblad zodat je kolom A en B tegelijkertijd kan selecteren.

Daarna kan je de ompaak van je grafiek nog een beetje verbeteren in de volgende tabbladen.

Veel succes !!

Reageer