Excelverwerking van titratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 28

Excelverwerking van titratie

Beste,

korte berschrijving vh probleem:

(INLEINDING: we voerden een zuur base titratie uit waarbij we per 0,5 ml de geleidbaarheid uitzetten ifv het volume.)

In excel geeft dit een curve met een volgend verloop.

eerste daalt de curve lineair, dan maakt ze een boog, vervolgens stijgt de curve lineair, met een andere rico.

de bedoeling is het vinden van het minimum van de geleidbaarheid, dus hetgeen op de vertikale as staat. aangezien we slechts een discreet aantal meetpunten hebben, moeten we dit doen via regressie van de twee rechten. het snijpunt zou moeten liggen ter hoogte van de laagste geleidbaarheid, of maw, het equivalentiepunt.

de selectie van mijn punten is goed, denk ik. toch krijg ik een gestoord resultaat. als je volgende waarden bekijkt, verwacht ik een minimum rond 3,66. maar 100% zeker is dat het tussen 3,70 en 3,72 ligt. en dat klopt via mijn regressie niet.

3,86

3,70

3,66

3,72

3,87

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Excelverwerking van titratie

Ik neem aan dat het kolommetje getallen de gemeten geleidbaarheid is?

In feite moet je twee kolommetjes geven: ml (X) en geleidbaarheid (Y) zodat het voor lezers duidelijker is hoe de curve Y = f(X) verloopt.

In plaats van lineaire regressie met twee lijnen kun je beter een polynoom (Y = A + B.X + C.X^2 of Y = A + B.X + C.X^2 +D.X^3) door alle punten fitten (kan ook in Excel grafiek) en dan de eerste afgeleide bepalen en die op 0 stellen.

De oplossing van f'(X) = B +2.C.X +3.D.X^2 = 0 geeft dan de waarde van X (=toegevoegde ml op equivalentiepunt) op het minimum van Y (=geleidbaarheid).

Door die X weer in te vullen in de polynoom Y = .... vind je dan de minimum waarde voor de geleidbaarheid (die 3,66 of iets lager).
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer