Springen naar inhoud

Downloaden

• Log in om te kunnen reageren

Martinow

Martinow

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2007 - 21:42

Let op het gaat in deze topic er niet om of het wettelijk mag of niet!

Is downloaden correct? Simpele vraag, Moeilijk antwoord.

Ik download vrij veel. Ik heb simpelweg niet genoeg geld om mijn hobbies te financieren en cd's te kopen van alle bands die ik goed vind. Ik werk wel, na schooltijd, dus kan je niet zeggen dat ik er meer moeite voor moet doen. Om de zoveel tijd koop ik eens een album.

Mag dit? Is dit oneerlijk voor de bands/platenmaatschappijen?

(Let op, ik gebruik mezelf hier even als voorbeeld, het gaat hier om downloaden over het algemeen.)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44824 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 maart 2007 - 21:54

Ik vind dit meer een ethische kwestie dan een politieke.

Wat mij betreft, door de vraag te stellen heb je hem eigenlijk al beantwoord. :-o
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 maart 2007 - 08:39

Wat mij betreft, door de vraag te stellen heb je hem eigenlijk al beantwoord. :eek:

Alles wat hij daarmee heeft beantwoord is dat er geen simpel ja/nee antwoord op mogelijk is. Ik ben het met je eens dat dit in ethiek thuishoort en ik verplaats dit onderwerp nu dan ook naar ethiek.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(
We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 26 maart 2007 - 08:42

Lijkt me ook een ethische kwestie, ga het even verplaatsen (AD was me voor).

Ik heb zelf niet veel problemen met downloaden. Ik maak echter wel onderscheid tussen beginnende/kleine bands (of bedrijfjes) en bands die het al helemaal gemaakt hebben. Van beginners koop ik het graag, omdat ik het die nog gun. Maar de laate CD van de Peppers, tsja. Die heb ik dus gedownload.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 26 maart 2007 - 09:44

De meeste muziekanten verdienen hun geld van optredens en het verkopen van prullaria; Niet aan het verkopen van CD's, dat is voornamelijk bedoeld om mensen naar de optredens te lokken. De muziekanten hebben de muziek industrie eigenlijk niet nodig ware het niet dat de muziekindustrie vijandig is tegenover elke ander distributie kanaal en probeer maar eens in de top-10 te komen zonder een recordlabel achter je...

Onbekendheid is voor auteurs een groter probleem dan het ongeautoriseerd kopieren ooit zou kunnen zijn.

De filmindustrie is de enige die een duidelijke reden heeft om hun werk te willen beschermen maar gegeven dat ze het hele distributie kanaal (studio tot bioscoop) in hun bezit hebben kunnen ze hier redelijk goed in voorzien.

(Persoonlijk ben ik het niet eens met de huidige wetgeving. Als ik jouw kaars met mijn kaars aansteek dan verlies ik daarbij geen licht maar verkrijg juist meer licht door jouw kaars. Kaarsen zijn eigendom, kaarslicht niet. Evenzo zijn teksten, muziek, ideen, etc volgens mij geen eigendommen: Echte eigendommen zoals een kaars kan ik verkopen, maar op dat moment heeft iemand anders het. Als ik iemand echter een verhaal vertel dan kan deze het doorvertellen maar ik ben het verhaal niet kwijt. Boeken, CD's, DVD's zijn van iemand, het is eigendom. De informatie hierin is echter voor mijn gevoel net zo goed te bezitten als dat zonlicht dat zou zijn.)

Veranderd door gmlk, 26 maart 2007 - 09:46

Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets Steve Jobs

Adpruys

Adpruys

• >1k berichten
  • 1425 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 maart 2007 - 10:02

Here we go again
http://www.wetenscha...showtopic=39578
and theres nothing left worth knowing
And its time you should be going

While you see a chance take it

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 26 maart 2007 - 10:32

:) Kun je de ethiek in dit geval scheiden van de wetgeving?

Ik zie ethisch geen bezwaar tegen downloaden.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets Steve Jobs

• Gast

Geplaatst op 26 maart 2007 - 12:06

Is downloaden correct? Simpele vraag, Moeilijk antwoord.

Ik download vrij veel. Ik heb simpelweg niet genoeg geld om mijn hobbies te financieren en cd's te kopen van alle bands die ik goed vind. Ik werk wel, na schooltijd, dus kan je niet zeggen dat ik er meer moeite voor moet doen. Om de zoveel tijd koop ik eens een album.

(Let op, ik gebruik mezelf hier even als voorbeeld, het gaat hier om downloaden over het algemeen.)

Ik denk dat jou vraag zijn oorsprong heeft in:

Wat is een eerlijke verdeling van alle kapitalen en kapitalen goederen in de wereld ?

Een groot deel van ons leven begint bij deze vraag.
- Van wie zijn ze ? (Denk ook aan de olie in de wereld)
- Wat is nog eerlijk en waar begint oneerlijk ? (Salaris, downloaden, prive surfen, etc)

De meningen hierover lopen ver uiteen. Je zal begrijpen dat een artiest een andere mening
heeft over downloaden dan jij.

Het enige antwoord op jou vraag is : "Wat is volgens jou nog acceptabel."

Adpruys

Adpruys

• >1k berichten
  • 1425 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 maart 2007 - 12:37

:) Kun je de ethiek in dit geval scheiden van de wetgeving?

Ik zie ethisch geen bezwaar tegen downloaden.

Eerlijk gezegd voel ik me niet in die mate verbonden met de samenleving dat ik wetten om dat feit alleen respecteer. Dus ja. In dit geval is er voor mij geen dilemma omdat ik het in grote lijnen wel eens ben met het auteursrecht. Het gaat om het recht van vermenigvuldiging en verspreiding dat je niet koopt met de aanschaf van een boek of dvd.

de macht van de filmstudios is kleiner dan je wellicht denkt. Veel films worden in de Benelux door onafhankelijke distributeurs op de markt gebracht en de studios bezitten geen winkels. Gezien het prijsverschil tussen Belgi en Nederland is de concurrentie op retailnivo (o.a. winkels) van groter belang. De sterke marktpositie van de mooie FNAC winkels hebben hier o.a. mee te maken.

Veranderd door Adpruys, 26 maart 2007 - 12:38

and theres nothing left worth knowing
And its time you should be going

While you see a chance take it

Martinow

Martinow

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2007 - 15:37

Onbekendheid is voor auteurs een groter probleem dan het ongeautoriseerd kopieren ooit zou kunnen zijn.

Dus eigenlijk is het voor bands in sommige gevallen beter om te downloaden?

Here we go again
http://www.wetenscha...showtopic=39578

Het gaat hier om de ethiek, niet om de wet.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44824 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 maart 2007 - 18:39

Martinow gebruikte dit als topicstart, waarbij hij nadrukkelijk zei zichzelf slechts te gebruiken als voorbeeld. Dat wil ik graag zo laten, de vertaling die ik er hieronder aan geef is dus ook slechts als voorbeeld en niet persoonlijk richting Martinov bedoeld:

Ik steel vrij veel kleding. Ik heb simpelweg niet genoeg geld om mijn hobbies te financieren en kleding te kopen van alle merken die ik goed vind. Ik werk wel, na schooltijd, dus kan je niet zeggen dat ik er meer moeite voor moet doen. Om de zoveel tijd koop ik eens een broek.

Mag dit? Is dit oneerlijk voor de kledingverkopers/ontwerpers?

Je zou ook kunnen zeggen, zet gewoon de tering naar de nering. Kun je het niet betalen, koop het dan niet, of verander je bestedingspatroon. Wat (dure) hobbies minder bijvoorbeeld. Maar het feit dat je, ondanks dat je werkt, niet genoeg geld hebt om aan al je verlangens toe te geven maakt het nog niet ethisch acceptabel om je verlangens te bevredigen ten koste van de mogelijke verlangensbevrediging van een ander.
Als het om alleen maar puur primaire levensbehoeften zou gaan wordt dat in mijn ogen pas een grijs gebied. Hier hebben we het over luxe.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 maart 2007 - 19:55

Ik steel vrij veel kleding. Ik heb simpelweg niet genoeg geld om mijn hobbies te financieren en kleding te kopen van alle merken die ik goed vind. Ik werk wel, na schooltijd, dus kan je niet zeggen dat ik er meer moeite voor moet doen. Om de zoveel tijd koop ik eens een broek.

Mag dit? Is dit oneerlijk voor de kledingverkopers/ontwerpers?

Je zou ook kunnen zeggen, zet gewoon de tering naar de nering. Kun je het niet betalen, koop het dan niet, of verander je bestedingspatroon. Wat (dure) hobbies minder bijvoorbeeld. Maar het feit dat je, ondanks dat je werkt, niet genoeg geld hebt om aan al je verlangens toe te geven maakt het nog niet ethisch acceptabel om je verlangens te bevredigen ten koste van de mogelijke verlangensbevrediging van een ander.
Als het om alleen maar puur primaire levensbehoeften zou gaan wordt dat in mijn ogen pas een grijs gebied. Hier hebben we het over luxe.

Dan is dit toch anders. Hierbij doel ik op hoe Ger het uitlegt:

Ik heb zelf niet veel problemen met downloaden. Ik maak echter wel onderscheid tussen beginnende/kleine bands (of bedrijfjes) en bands die het al helemaal gemaakt hebben. Van beginners koop ik het graag, omdat ik het die nog gun. Maar de laate CD van de Peppers, tsja. Die heb ik dus gedownload.

Nu mijn 'bekentenis'... alles van de iets meer dan 1GB aan muziek op m'n PC is gedownload
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44824 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 maart 2007 - 20:46

Nu mijn 'bekentenis'...

Alleen dat woord al duidt er toch op dat er iets is dat ethisch niet in orde voelt?

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 maart 2007 - 21:26

Zoals gmlk zegt: Artiesten verdienen enorm veel met optredens. Welke topgroep vraagt deze dagen niet meer dan een miljoen om 1 optreden te doen? En dan durven ze nog eens 10+ vragen voor een cd met een half uurtje muziek op. Van de dag dat ik nonstop muziek kan luisteren voor 10 in de maand o.i.d. wil ik het direct betalen, maar zoals het vandaag de dag gaat vind ik muziek echt onmenselijk duur. De platenfirma's en artiesten verdienen imo al genoeg, want zeg nu zelf: Welke artiest zit er financieel slecht voor?

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 maart 2007 - 12:54

Alleen dat woord al duidt er toch op dat er iets is dat ethisch niet in orde voelt?

Misschien is het niet helemaal ok, maar om serieus elke CD te kopen waar een liedje op staat dat je goed vind... Duur, heel duur grapje. Daarnaast kun je nummers niet van CD op je PC zetten (lukt mij hier in ieder geval niet). Maar dan krijg ik het probleem dat ie n CD tegelijk af kan spelen. Dan weet ik, in beperkte mate, al wat het volgende nummer is. En dat terwijl ik afwisseling wil, een random gekozen volgende nummer. Met een CD in je PC kan dat ook, maar je hebt een beperkte selectie (alleen dat wat op de CD staat). Bij gedownloade nummers kun je alles waaruit ie mag kiezen in de lijst zetten.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures