Springen naar inhoud

[chemie] aantal mol citroenzuur in citroen

• Log in om te kunnen reageren

windsurfer bert

windsurfer bert

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2007 - 11:21

hey,

we moeten het aantal mol M citroenzuur in een citroen berekenen door middel van een reactie met Natronloog 0,1M

deze proef hebben we uitgevoerd, maar nu weten we niet hoe we verder moeten.
dit zijn de resultaten/uitslagen.

citroenzuur:" C6H8O7
natronloog: NaOH

reactie vergelijking: C6H8O7+3NaOH--> Na3C6H5O7+ 3H20

Molverhouding: 1:3 (1 mol citroenzuur reageert met 3 mol natronloog)
1 mol citroenzuur weegt: 192 gram
1 mol natronloog weegt: 40 gram

de PH waarde van- natronloog = 10
- citroenzuur = 2.0
- citroenzuur+natronloog = 2.5

we hebben 20 gram citroenzuur (20ml) laten reageren met 20 gram NaOH (20ml). er gebeurde niks, alleen de kleur werd een beetje lichter.

vraag: hoe moeten we nu verder om het aantal mol citroenzuur in die 20 ml te vinden??

m.v.g Bert Hoving

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 26 maart 2007 - 13:26

Het is me niet duidelijk wat je nu eigenlijk gedaan hebt.

Wat je had moeten doen is een pH-indicator toevoegen aan een afgemeten hoeveelheid citroensap (bijv. die 20 ml) en dan langzaam titreren met de natronloog (met bekende concentratie, bijv. die 0,1 M) tot de pH indicator omslaat. Uit de toegevoegde hoeveelheid natronloog kun je dan berekenen hoeveel mol NaOH je toegevoegd hebt, en dus hoeveel mol citroenzuur er aanwezig was in het getitreerde monster (die 20 ml), namelijk het aantal molen toegevoegde NaOH gedeeld door drie.

Ik heb echter de indruk dat je helemaal niet getitreerd hebt, maar dat je een vaste hoeveelheid natronloog in ťťn klap toegevoegd hebt, en dus kun je niks berekenen. Je zult de proef overnieuw moeten doen door te titreren.
Hydrogen economy is a Hype.

windsurfer bert

windsurfer bert

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2007 - 13:26

nee dit hebben we inderdaad niet gedaan.

heeft u nog suggesties als indicator?? citroenzuur heeft een ph waarde van 2,0 betekent dat nu dat thymolblauw een goede indicator is?? (omslaggebied: 1.2-2.8) de kleuromslag gaat dan van rood naar geel. dus als de stof geel word, is al het aanwezige citroenzuur gereageerd??

m.v.g Bert

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 28 maart 2007 - 19:10

Het gaat er bij de keuze van een pH-indicator niet om wat de pH van het zuur is, maar wat de pH van het volledig geneutraliseerde zuur is aan het eind van de titratie. Met andere woorden, wat de pH van Na3citraat is. En dat is hoger dan 7.

Toevallig heeft Thymolblauw twee omslagpunten:
ťťn van rood naar geel bij 1,2 tot 2,8 maar ook ťťn van geel naar blauw bij 8,0 - 9,6
dus wellicht kun je inderdaad Thymolblauw gebruiken maar dan de omslag van geel naar blauw.

Of anders FenolftaleÔne met 8,0 - 10,5 van kleurloos naar rood.

Probleem met kleurindicator kan zijn dat de gele kleur van het citroensap storend werkt op het blauw of rood van de omgeslagen indicator.
Als je een pH meter hebt kun je die beter gebruiken tijdens de gehele titratie. Laatst was hier een post die aangaf dat fruitsappen meestal een pH van 8,1 hebben op het equivalentiepunt.
Hydrogen economy is a Hype.

windsurfer bert

windsurfer bert

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 maart 2007 - 07:29

ok bedankt, dan zullen we de ph-indicator van 8.0 tot 10 gebruiken,
als ik het goed gebruik is het eerst kleurloos, en wanneer het rood is is alles gereageerd....

bedankt:D

gr. bert

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 maart 2007 - 14:16

Denk er wel aan om voorzichtig te titreren als je vlak bij het omslagpunt zit. Als je fenolftaleine gaat gebruiken (meest logische keuze vanwege het duidelijke omslagpunt en de pH-range), moet de oplossing dus niet knalpaars zijn na titratie, maar heel licht roze aankleuren. Dan zit je net na/in het omslagpunt en weet je precies hoeveel natronloog je daarvoor nodig hebt gehad.
Appareo decet nihil munditia?

Lathander

Lathander

• >1k berichten
  • 2501 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 maart 2007 - 00:30

hmz, in mij cursus staat fenoftaleÔne van 8.2 tot 9.8...

en thymolftaleÔne van 9.3(kleurloos) tot 10.5(blauw)

zoek je een pH van 8.1 op, dan raad ik je aan eerst rood lakmoes te gebruiken en kijken of het blauw wordt. Dan met fenoftaleÔne als de kleur dan niet verandert zit je met een pH van zo'n 8.1.

ik zou wel aanraden de oplossing over meerdere proefbuizen te verdelen als je indicators gaat toevoegen

"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

priscilla123

priscilla123

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 juni 2009 - 20:34

Je kan in plaats van een indicator ook gebruik maken van een temperatuursensor. De reactie tussen citroenzuur en natronloog is exotherm (geeft warmte). De temperatuur van de oplossing blijft oplopen totdat de reactie is verlopen. De reactie is dus voorbij als de maximum temperatuur is bereikt. Je kan dit via coach goed in een grafiek zetten. Ik hoop dat dit van enig nut is, succes

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8250 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 juni 2009 - 13:19

Je kan in plaats van een indicator ook gebruik maken van een temperatuursensor. De reactie tussen citroenzuur en natronloog is exotherm (geeft warmte). De temperatuur van de oplossing blijft oplopen totdat de reactie is verlopen. De reactie is dus voorbij als de maximum temperatuur is bereikt. Je kan dit via coach goed in een grafiek zetten. Ik hoop dat dit van enig nut is, succes

temperatuursensoren gebruiken kan je doen, echter aangezien er in normale omstandigheden hitte weer verdwijnt is dit niet wenselijk. De beste manier om te gebruiken is een ordinaire pH meter gekoppeld aan een automatische buret met het hele systeem gekoppeld aan een pc. Een alternatief is het gebruik van kleurindicatoren. Ik moet toegeven dat ik nog nooit van het gebruik van warmte heb gehoord als indicator voor je omslagpunt, er lijken me ook te veel variabelen aan te zitten om dit nauwkeurig te kunnen gebruiken.

@ TS, zelfs al bepaal je nauwkeurig hoeveel citroenzuur in 20 mL citroensap zit, dan weet je nog steeds niet hoeveel citroenzuur er in een hele citroen zit, heb je hier al over nagedacht? Idealiter laat je een hele citroen reageren (er zou ook citroenzuur in de schil en vruchtvlees kunnen zitten en je bent niet zeker dat je alle citroensap uit een citroen kan halen.)
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures