Oplichtende hoest?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 510

Oplichtende hoest?

Toen ik gisteravond in mijn bed lag (het was dus donker), en moest hoesten zag ik dat mijn hoest gedurende enkele tientalle seconde oplichtte. En telkens als ik moest hoesten lichtte mijn hoest weer op. Hoe kan dit? En wat is dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Oplichtende hoest?

Mijn eerste gok zou zijn dat er ergens een lichtbron was (misschien straatlantaren of licht op de gang?) en dat het licht daarvan refelecteerde op de hoestdruppeltjes.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Berichten: 510

Re: Oplichtende hoest?

Nee, ik weet zeker dat dit het niet geweest kan zijn. Omdat mijn rolgordijn helemaal gesloten was, en er nergens verlichting in huis aan was. Zou dit een of andere bacterie kunnen zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Oplichtende hoest?

Er bestaan algen die dat doen. Ik heb nooit gehoord van fluorescerende bacterien. Ik ben weliswaar geen expert, maar fluoresceren kan volgens mij ook alleen als de algen (of bacterien?) eerst aan licht blootgesteld zijn geweest.

En dat zal toch lastig zijn voor iets dat in je mond/keel/long zit.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Berichten: 43

Re: Oplichtende hoest?

Was het compleet donker (zeg maar, je kan helemaal niets zien zelfs als je ogen gewend zijn) of was het gewoon donker, je kan contouren onderscheiden maar wel moeilijk.

In het eerte geval heb ik geen flauw idee, in het tweede geval is er dus toch ergens een lichtbron (hoe zwak dan ook) en kunnen de druppeltjes in je hoest gereflecteerd worden. Ik had het een keer geprobeerd totaal donker te maken in mijn kamer, maar dat was vrijwel onmogelijk..

Berichten: 683

Re: Oplichtende hoest?

Was het een lelijke hoest of slechts een kuchje?

Berichten: 510

Re: Oplichtende hoest?

Echt lelijke hoest, ik heb er al meer dan 2 weken last van. Vandaar dat ik morgen naar de dokter ga. Ik ben zelf ook wel benieuwd of je hoest op kan lichten, of dat het misschien door de lichtinval kwam.

Berichten: 683

Re: Oplichtende hoest?

Mijn theorie:

Kort na de lelijke hoest wordt de druk op je oogbol groter. Hierdoor zie je lichtverschijnselen die er in werkelijkheid niet zijn. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Oplichtende hoest?

Zoiets zou ik inderdaad ook denken: een puur fysiologisch/neurologisch verschijnsel vanwege de heftigheid van de kuch. Maar er bestaan wel degelijk bacterien die licht kunnen geven, ze komen bijvoorbeeld voor op (licht) bedervende vis. Toevallig gegeten..? :wink:
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Reageer