Spelenderwijs fysica, biologie en chemie leren...

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 26

Spelenderwijs fysica, biologie en chemie leren...

Aan allen die interesse tonen voor educatie, die leergierig van hart zijn en wel oren heeft naar een toffe leerervaring via een computergame kan ik Fysicus, Biotopia en Chemicus aanraden. Deze reeks, afzonderlijk speelbaar, is in de 1e plaats gericht naar de leeftijd vanaf ongeveer 12 jaar, maar zoals gewoonlijk spelen de grote mensen (soms?) ook nog graag ;)

:shock: Doel van de topic:
  • 1) Wanneer je (reeds) gebeten bent door "de leermicrobe" dan zullen deze drie mooie én heel leerrijke games jou zeker bekoren :?:

    2) Of wanneer je iemand kent (of jijzelf?) die Fysicus, Biotopia of Chemicus aan het spelen is en die persoon zit hopeloos vast met een raadsel in één van deze games dan geef ik graag een hint/tip...net voldoende om een ;) -je te laten opgaan.

    3) Ken je zelf ook goede leerrijke games, laat dan maar weten!
Michaël :wink:

Re: Spelenderwijs fysica, biologie en chemie leren...

ik heb en hamer en lens en een soort van groen glas en ik weet niet wat ik moet doen

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Spelenderwijs fysica, biologie en chemie leren...

Beste Kamielio,

ik ben blij dat je het gewoon vraagt! Ik weet natuurlijk niet op welke plaatsen in Fysicus jij al hebt gezocht of bent gepasseerd..maar vooral die grote hamer zal je zeker in 't kort te pas komen, die twee andere voorwerpen uit je inventaris zijn voor daarna.

Je hebt die hamer nodig op een plaats waar je vast en zeker al bent in de buurt geweest, misschien zelfs al vlakbij? Op die plaats waar je de hamer nodig hebt kan het donker zijn! Echter, dit zou niet mogen zijn! JIJ moet daar zorgen voor licht in de duisternis :shock: Zou je me kunnen vertellen of je al dat dorpsplein vóórbij bent gegaan, een poort doorheen die openschuift (drukknop midden op de deur om te openen) ? En zo ja, wat heb je daar voorbij die poort dan al ontdekt of gedaan?

Veel succes en tot schrijfs hé! Wat vind je trouwens van Fysicus?

Groetjes... ;)

Re: Spelenderwijs fysica, biologie en chemie leren...

ik ben al bij de ampèremeter geweest en bij een deur waar je op het mechanisme precies een kruis of zo ziet en alles wat rond de waterput staat en de waterput zelf heb ik ook gezien

ps: ik vind fysicus tot hier toe heel leuk

Re: Spelenderwijs fysica, biologie en chemie leren...

ik heb me vergist ik ben al bij de voltmeter geweest

ik heb de tunnel met het dynamiet ondekt en ik heb een gouden sleutel op de deur gestoken en nu weet ik die code van die deur niet

en nu is het enige wat ik heb een soort van gouden bal

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Spelenderwijs fysica, biologie en chemie leren...

Hey kamielio,

weet je, ik heb thuis Fysicus op m'n PC staan en wanneer ik op zoek ga naar goede hints dan tracht ik ook eens in het spel te gaan kijken hé!

Dus je hebt nu enkel nog maar een "gouden bal"? En je hebt je hamer en lens al kunnen gebruiken, heel goed! Die gouden bal kan je pas gebruiken als je de poort hebt open gekregen...zie hint!

Mag ik ook even vragen naar jou leeftijd, zo weet ik toch ongeveer wat voor woordenschat ik mag gebruiken, ik bedoel wel of niet ingewikkelde woorden ofzo hé...oké? Ik zelf heb het spel voor het eerst gespeeld, niet lachen hé, toen ik er reeds bijna 30 was ;)

Hint:

De deur waar je de gouden sleutel hebt ingestoken krijg je enkel open met de juiste "code"...én een goede hulp om deze "code" te ontdekken (denk hierbij ook zeker eens aan het leergedeelte!) moet je naar een plek in Fysicus gaan waar je zeker al eerder bent geweest! Herinner je nog die andere lens voor in een optisch toestel? Ga daar eens goed doorheen kijken :shock:

Veel succes met het redden van de aarde in Fysicus.... :wink:

Re: Spelenderwijs fysica, biologie en chemie leren...

ik ben door de poort en ik heb de gouden bal gebruikt maar ik weet niet wat ik met die 3 gouden ballen moet doen en ik heb de hendel van de generator getrokken

ik ben 13 jaar maar ik ben wel veel bezig met elekriciteit, mechanica, ...

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Spelenderwijs fysica, biologie en chemie leren...

Hey,

Wat betreft die gouden bollen:

herinner jij je nog het moment dat je op het punt stond de hangbrug te betreden? Dus het moment dat je ongeveer een stukje vóór die hangbrug staat? Wel, wat zie je daar aan de basis van die brug aan de rechterkant? En heb je dat objekt al eens aan een nader onderzoek onderworpen ?

Bekijk het eens heel goed.... :?: ;)

Ook het leergedeelte kan hier opheldering brengen, bij Licht en schaduw misschien?

Verder nog veel succes..en ik hoop dat je kennis van de fysica met dit spel is gegroeid?

Michaël :shock:

Re: Spelenderwijs fysica, biologie en chemie leren...

ik heb eigenlijk nog een vraag waar vind je een soort van geluidsmaker om het glas in de lenswinkel te doen springen want ik krijg die geluidsmaker in het huis waar je die lens en die gouden bol vindt niet uit dat kastje

Re: Spelenderwijs fysica, biologie en chemie leren...

de drie generatoren werken, ik moet nu alleen nog weten waarvoor de grote uitkijktoren dient waar je een cijfer met een komma moet ingeven

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Spelenderwijs fysica, biologie en chemie leren...

Hey :shock:

Jij kan er wat van hoor, daar heb ik allemaal wel langer naar gezocht, maar ja, je bent ook veel met fysica bezig zei je hé...proficiat! En je lijkt me ook erg nieuwsgierig, net als ik ;)

Geniet er nog maar wat van, want je bent al bijna aan het einde van Fysicus gekomen! Ik ga dan ook maar een kleine hint geven hoe je die uitkijktoren kan binnen treden:

ergens aan de rand van de wereld van Fysicus ligt een boodschap, gestuurd door de professor die met de boot is weggevaren.

In die boodschap kom je te weten hoe je in de uitkijktoren komt...en als je daar bent zal je wel ontdekken waarvoor deze dient :wink:

Re: Spelenderwijs fysica, biologie en chemie leren...

ik ben in de toren maar dat met die kleuren vind ik toch wat moeilijk

zou je mij misschien nog 1 laatste hint kunnen geven :shock:

Re: Spelenderwijs fysica, biologie en chemie leren...

Hey beste Kamielio,

dat met die kleuren is inderdaad even zoeken, maar er zit logica in en vooral het leergedeelte kan je opheldering brengen! Kijk eens onder subtractieve kleurmengeling!

Wat heb je reeds opgemerkt wanneer je experimenteert in het leergedeelte met bijvoorbeeld de magnetafilter+cyaanfilter? En waar kan je dit experiment nog uitvoeren in de wereld van Fysicus?

Jij kan het vast oplossen! Vergeet ook niet elke transformator korrekt in te stellen qua kleur volgens de hint op het bord in het observatorium! Kan je met die "cijfers" op het bord berekeningen maken?...denk aan de Wet van Ohm... ;) En dat bedieningspaneel, daar moet je meerdere dingen juist instellen...je kan steeds eens uitproberen en zien of je al voldoende stroomsterkte hebt opgebouwd om de aarde te redden :shock: Het kan ook helpen wanneer je nog eens naar die cassette gaat luisteren, weet je nog?

Veel succes!!

PS: je weet, ik ben nogal nieuwsgierig! Hoe heb jij Fysicus ontdekt? En hoe ontdekte je mijn geplaatste topic? Groetjes van Michaël :wink:

Re: Spelenderwijs fysica, biologie en chemie leren...

ik had bij standaard uitgeverij chemicus gekocht en in de handleiding daarvan vond ik dat er nog 2 andere spelletjes van hetzelfde soort waren en fysicus vond ik mij het meest aanspreken en toen ik niet meer verder geraakte heb ik wat op het internet gezocht en zo kwam ik hier uit

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: Spelenderwijs fysica, biologie en chemie leren...

Een ander spel waarbij je je hersens moet pijnigen is: Myst. Dit is (denk ik) niet zo leerzaam. Als jouw spellen, maar je breekt je hersens er wel over.

Bean :shock:
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Reageer