Springen naar inhoud

Verschil wit versus transparant

• Log in om te kunnen reageren

jefcox

jefcox

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2007 - 18:56

hey

een stof met een witte kleur absorbeert de lichtralen. maar hoe zit het met iets transparant vb een glas water? gebeurt er hier niets. of ben ik helemaal fout?

jef
and when I see you, I really see you upside down ...

godvolkoffie. --> jef

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 maart 2007 - 19:45

een witte stof weerkaatst juist alle lichtstralen (een zwŠrte absorbeert ze). En een transparante laat ze gewoon door.

NB, in de praktische wereld is wit nooit echt helemaal wit (perfecte spiegel), zwart nooit echt helemaal zwart (black body) en ťcht transparant is alleen een vacuum.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8808 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 maart 2007 - 00:19

Helemaal wit en de perfecte spiegel zijn toch wel verschillende dingen. Beide absorberen geen licht, maar een wit voorwerp verstrooit en een spiegel weerkaatst volgens hoek van inval = hoek van uitval.
Victory through technology

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 maart 2007 - 11:49

Een wit oppervlak absorbeert licht, maar zend het meteen weer uit in tegengestelde richting.

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 29 maart 2007 - 21:17

Wat is nu het verschil tussen een gewoon wit oppervlak en een spiegel?.In theorie weerkaatsen ze al het licht dat er opkomt toch zien ze er anders uit.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 maart 2007 - 09:44

het verschil is diffuse vs. directe terugkaatsing.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 30 maart 2007 - 17:48

Als ge wilt zeggen dat een gewoon wit oppervlak het licht in alle richtingen terugkaatst(verstrooit) terwijl een spiegel de terugkaatsingswetten toepast ben ik volledig akkoord. Jan kan hier wel een tekening bijmaken als hij goesting heeft.
Ge kunt het ook nog zo zeggen een evenwijdige lichtbundel blijft niet evenwijdig op een gewoon wit oppervlak, op een spiegel wel.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures