Verschil wit versus transparant

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 19

Verschil wit versus transparant

hey

een stof met een witte kleur absorbeert de lichtralen. maar hoe zit het met iets transparant vb een glas water? gebeurt er hier niets. of ben ik helemaal fout?

jef
and when I see you, I really see you upside down ...



godvolkoffie. --> jef

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Verschil wit versus transparant

een witte stof weerkaatst juist alle lichtstralen (een zwárte absorbeert ze). En een transparante laat ze gewoon door.

NB, in de praktische wereld is wit nooit echt helemaal wit (perfecte spiegel), zwart nooit echt helemaal zwart (black body) en écht transparant is alleen een vacuum.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Verschil wit versus transparant

Helemaal wit en de perfecte spiegel zijn toch wel verschillende dingen. Beide absorberen geen licht, maar een wit voorwerp verstrooit en een spiegel weerkaatst volgens hoek van inval = hoek van uitval.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Verschil wit versus transparant

Een wit oppervlak absorbeert licht, maar zend het meteen weer uit in tegengestelde richting.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Verschil wit versus transparant

Wat is nu het verschil tussen een gewoon wit oppervlak en een spiegel?.In theorie weerkaatsen ze al het licht dat er opkomt toch zien ze er anders uit.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Verschil wit versus transparant

het verschil is diffuse vs. directe terugkaatsing.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Verschil wit versus transparant

Als ge wilt zeggen dat een gewoon wit oppervlak het licht in alle richtingen terugkaatst(verstrooit) terwijl een spiegel de terugkaatsingswetten toepast ben ik volledig akkoord. Jan kan hier wel een tekening bijmaken als hij goesting heeft.

Ge kunt het ook nog zo zeggen een evenwijdige lichtbundel blijft niet evenwijdig op een gewoon wit oppervlak, op een spiegel wel.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Reageer