Springen naar inhoud

Het zesde zintuig

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

Hoofd

Hoofd

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2007 - 19:01

Ik zag laatst het programma 'Het zesde zintuig', wat veel van jullie ongetwijfeld kennen, en het heeft mij aan het denken gezet. Als ik het verder in dit topic heb over het zesde zintuig bedoel ik het precies kunnen 'raden', of beter gezegd waarnemen van dingen die in het verleden zijn gebeurd.

Als ik een aantal weken geleden op dit forum was geweest, en ik had gelezen dat iemand gelooft in het zesde zintuig, had ik hem of haar waarschijnlijk uitgemaakt voor bijgelovige, of eerder goedgelovige. Dit tot mijn grote spijt, want zo gek is het nog niet. Ik hoor onderhand zo vaak verhalen over mensen met dit zintuig, die zo goed zijn onderbouwt met bewijzen en argumenten, dat ik er eigenlijk niet meer mee weg kan komen dat dit onmogelijk is. Het moet wel mogelijk kunnen zijn, en evolutionair gezien zou het kunnen.

Gedachtenexpiriment: Stel je eens voor dat mensen evolutionair gezien nog niet ver genoeg ontwikkeld waren om te kunnen horen. Na vele jaren zou iemand voor het eerst geluiden kunnen waarnemen, maar hoe zou hij dat moeten beschrijven? Hij zou echt niet: "Ik hoor dingen" kunnen zeggen, omdat horen niet bestaat, in de gedachten van de andere mensen. Stel dat deze persoon samen met andere mensen door het bos zou lopen, en opeens kwam daar vanuit de bosjes een tijger. Hij heeft geritsel gehoord en de rest gewaarschuwd, en de groep zou hem vrijwel direct als 'helderziend' verklaren. Tenslotte; hij heeft in de toekomst gekeken doordat hij de aanval van de tijger kon voorspellen. Maar hoe, dat weet hij zelf ook niet. Het is niet te beschrijven, omdat er geen woorden voor zijn.

Wie weet is zoiets dergelijks ook wel gaande met mensen met het zesde zintuig. We moeten dit soort dingen niet direct verwerpen omdat er bewijzen voor zijn, dat is jammer. Bewijs maar eens dat de man in het gedachte experiment hierboven kon 'horen'. Hoe kun je iets bewijzen als je zelf niet weet waar het over gaat?
Van de andere kant moeten we ook niet direct naar het paranomale grijpen, vind ik. Zo hoorde ik een vrouw bij het programma 'het zesde zintuig' zeggen: "Ik krijg het door van boven...".
Het probleem bij het verklaren licht dus bij het te snel conclusies trekken van mensen. 'Ik kan het niet bewijzen, dus het kan niet' of 'ik kan het niet bewijzen dus dit is werk van God'.

Op het forum zijn vast veel mensen met verhalen over het zesde zintuig, of ideeen hierover. Ik zou graag de neurologische kant van dit verhaal horen, maar ook verhalen voor puur amusement (als ze maar wel op de waarnemelijke waarheid berusten) intreseren mij.

Dus; barst maar los!
Als ik steeds weer nieuwe antwoorden vind,
kan ik niets zeker weten.
Maar zoek ik niet door naar nieuwe antwoorden,
dan weet ik zeker dat ik niets zeker weet.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 maart 2007 - 21:24

Over het bovengenoemde programma loopt een discussie in het café... Je zal daar merken dat er heel wat scepsis is, en naar mijn mening vrij terecht: de "onderbouwing met bewijzen en argumenten" is meestal niet zo sterk, de rol van het toeval en het gewone observatievermogen ("cold reading") wordt werkelijk fenomenaal overschat. Misschien kun je ook verder in het topic over telepathie, daar wordt af en toe een stukje mogelijke evidentie aangedragen (en naderhand meestal weer afgevoerd).

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 maart 2007 - 22:07

Ik hoor onderhand zo vaak verhalen over mensen met dit zintuig, die zo goed zijn onderbouwt met bewijzen en argumenten, dat ik er eigenlijk niet meer mee weg kan komen dat dit onmogelijk is.

En wat belet je precies om dit soort bewijzen over te leggen?

Tenslotte; hij heeft in de toekomst gekeken doordat hij de aanval van de tijger kon voorspellen. Maar hoe, dat weet hij zelf ook niet. Het is niet te beschrijven, omdat er geen woorden voor zijn.

Dit is nu precies waar de schoen wringt. 'Helderzienden' presteren niks (tenminste niet als er critisch gekeken wordt naar hun resultaten...). Dat is een van de redenen dat

We moeten dit soort dingen niet direct verwerpen omdat er bewijzen voor zijn

Ik ken niet zoveel wetenschappers die dingen direct verwerpen omdat er bewijzen voor zijn. :)

Het punt is nu juist dat er geen bewijzen zijn. En als het nu zo was dat dit 'fenomeen' (deze fenomenen) nog totaal niet onderzocht waren dan was het inderdaad nog te vroeg om hier vast een voorzichtige conclusie aan te verbinden. Maar dit is niet het geval. Claims van 'helderziendheid' zijn al uitvoerig onderzocht en steeds komt er uit dat degene die claimt helderziend te zijn niet beter scoort dan iemand die gewoon gokt (danwel logisch nadenkt). Dat is de reden dat helderziendheid bestempeld wordt als onzin.

Bewijs maar eens dat de man in het gedachte experiment hierboven kon 'horen'.

Prima te doen. Gooi achter hem een glas stuk. Hij zal zich omdraaien (of alleen schrikken, in ieder geval een reactie tonen). Hoewel niemand misschien snapt wat er gebeurt, is er wel degelijk een oorzaak-gevolg relatie. Deze relatie ontbreekt (tot nu toe) bij alle 'helderzienden'.

Hoe kun je iets bewijzen als je zelf niet weet waar het over gaat?

Het is absoluut niet noodzakelijk om het achterliggende mechanisme te snappen om aan te tonen dat er een verband is (het maakt het natuurlijk wel makkelijker :) ).

Hoofd

Hoofd

• >100 berichten
  • 107 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2007 - 11:08

Maar dan heb je nog het probleem dat veel mensen iets als het zesde zintuig als onzin verklaren. Dat deed/doe ik zelf ook, maar ik vind dat je moet verder moet kijken dan dat wat je kent.
Zijn er eigenlijk ooit tests gedaan met een hersenscan terwijl iemand beweerde dat het zesde zintuig in werking trad?
Als ik steeds weer nieuwe antwoorden vind,
kan ik niets zeker weten.
Maar zoek ik niet door naar nieuwe antwoorden,
dan weet ik zeker dat ik niets zeker weet.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 maart 2007 - 17:34

de rol van het toeval en het gewone observatievermogen ("cold reading") wordt werkelijk fenomenaal overschat.

Dat moet onderschat zijn!

Zijn er eigenlijk ooit tests gedaan met een hersenscan terwijl iemand beweerde dat het zesde zintuig in werking trad?

Het is zo dat de meeste helderzienden (of hoe ze zichzelf ook noemen) "het" niet meer kunnen eenmaal ze in een gecontroleerde omgeving geplaatst worden: het lijkt wel of het zesde zintuig zich niet wil laten kennen door de wetenschap... Maar zo kan je ŕlles bewijzen!

The Don

The Don

• >1k berichten
  • 1259 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 maart 2007 - 08:47

Even objectief bekeken denk ik dat we dit onderwerp beter bij 1 topic kunnen houden dus aub daar verder gaan!

(en ik laat het maar in WSF Cafe gezien het geringe wetenschappelijke karakter van het "zesde zintuig")

Topic over het Zesde Zintuig
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures