Alternatieve Geneeskunde: Zones Van Jarricot

Moderator: ArcherBarry

Gesloten
Berichten: 23

Alternatieve Geneeskunde: Zones Van Jarricot

Voor het uitwerken van mijn aantekeningen ben ik op zoek naar een plaatje waarop alle reflex zone punten van Jarricot zijn aagegeven. Ik ben al aan het googlen geweest maar kom op een heleboel franse sites terecht (en dat is nu niet mijn sterkste kant... frans lezen) maar echt een overzichtelijk plaatje met alle punten ben ik nog niet tegen gekomen.

Wie weet waar en hoe ik wat meer kan vinden.

groeten, Jet

Berichten: 3.165

Re: Alternatieve Geneeskunde: Zones Van Jarricot

Ik ben al aan het googlen geweest maar kom op een heleboel franse sites terecht
Daar leid ik uit af dat ze internationaal niet zo bekend is en haar bijdrage waarschijnlijk ook weinig gewaardeerd wordt.

Ik ben niet vertrouwd met de reflexzones van Jarricot, ik persoonlijk kan jou er dan ook niet mee helpen. Misschien anderen wel.

Het klinkt mij nogal alternatief (http://nl.wikipedia.org/wiki/Reflexologie) in de oren.

Daarom zet ik nu even vóór jouw titel dat het alternatieve geneeskunde betreft. Als je het hier niet mee eens bent, laat het hieronder dan maar weten. :wink:
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 23

Re: Alternatieve Geneeskunde: Zones Van Jarricot

Sorry dat ik er niet bij heb gezet dat het alternatief is.

Het heeft te maken met mijn studie Osteopathie.

En dat is inderdaad een alternatieve maar geen onbekende manuele therapie. :-)

dr. H. Jarricot heeft een schema van reflexpunten op de huid die op een plaat er ongeveer zo uit ziet als een plaat van alle accupunctuurpunten (alhoewel daar er een stuk meer op staan). In mijn papieren is een heel klein plaatje opgenomen, echter die is zo klein en onduidelijk dat ik die graag groter zou zien.

Maar op het net heb Ik het dus niet kunnen vinden.

Berichten: 3.165

Re: Alternatieve Geneeskunde: Zones Van Jarricot

Sorry dat ik er niet bij heb gezet dat het alternatief is.
Dat hindert niet hoor, het is voor mij maar een kleine moeite om dat alsnog te doen (voor de geïnteresseerden, als ik met de muis op de titel klik en er van weg ga, dan kan ik de titel wijzigen).

Ik studeer zelf geneeskunde, je begrijpt dat dit buiten mijn vakgebied valt. Ik heb eventjes met Google afbeeldingen gezocht, geen plaatjes. Dat betekent dat er geen website is die googlebots toestaat met zo'n plaatje van Jarricot's reflexzonepunten.

Ik laat het hier staan en dan maar hopen dat iemand je hier mee kan helpen.

Je zou ook eens kunnen zoeken naar websites over alternatieve geneeskunde en het daar gaan vragen. Ik denk dat je dan een redelijke kans hebt dat je er achter zult komen; bijvoorbeeld deze http://www.reflexologyforum.org/ (google: reflexologie forum). Beperk je niet tot het Nederlandse taalgebiedje.

Je kan jouw docent (of de uitgever van het boek, wat van toepassing is) vragen wat de bron is van zijn plaatje. Hij zal het van ergens hebben gecopiëerd.

Het is een long shot maar heb je al geprobeerd het plaatje te scannen op jouw computer (of bij een vriend)? Dan kan je dat plaatje uitvergroten. Afhankelijk van de resolutie van het plaatje kan je dan mogelijk wat meer zien.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 23

Re: Alternatieve Geneeskunde: Zones Van Jarricot

Reflexzonetherapie is geloof ik toch heel anders dan ik bedoel. Tenminste, op je aanraden ben ik verder daarin gaan zoeken, maar ik kom toch steeds terug op handen en voeten die relateren aan organen. Dat is ook niet helemaal mijn ding zeg maar.
Het is een long shot maar heb je al geprobeerd het plaatje te scannen op jouw computer (of bij een vriend)? Dan kan je dat plaatje uitvergroten. Afhankelijk van de resolutie van het plaatje kan je dan mogelijk wat meer zien.
Erger nog.... ;-) scann, paint shop pro en een vergrootglas (vooral deze was zeer nuttig) en een klein beetje tekentalent en het is nog steeds niets geworden.... :)

Dus blijft er niets over dan de docent te vragen uit welk boek ze het hebben gehaald. Gaat vast goed komen.

Maar bedankt dat het kan blijven staan. Misschien dat iemand het in zijn eigen boek heeft staan en mij wil verblijden met een scann daaruit.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Alternatieve Geneeskunde: Zones Van Jarricot

Alternatieve geneeskunde zonder enige wetenschappelijke achtergrond past niet op het wetenschapsforum.

Dus graag eerst een aantal links naar wetenschappelijke publicaties die de werking van de besproken techniek posten aub.

Geneeskunde zonder bewezen werking is kwakzalverij en wordt uiteraard geweerd op dit forum!
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Berichten: 23

Re: Alternatieve Geneeskunde: Zones Van Jarricot

Misschien kan je wat duidelijker zijn in wat je aan een link verwacht?

Ik volg een studie osteopathie. Dat is een 5 jarige studie in aanvulling/navolging op fysiotherapie. Wat moet daar aan wetenschappelijk bewijs voor gegeven worden? Of stel je hier de functionaliteit van fysiotherapie of osteopathie in twijfel?

Dat is toch ook niet de strekking van deze topic.

Naar mijn mening bespreek ik ook de werking van deze materie niet nog stel ik deze ter discussie. De verwijzing naar voetzoolreflextherapie is ook op mijn vraag niet van toepassing. Hooguit een aanwijzing waar ik misschien verder zou kunnen zoeken.

Mij gaat het sec om een plaatje wat ik zoek en juist op een wetenschapsforum waar vele mensen uit vele disciplines meelezen die mij daarmee misschien zouden kunnen helpen.
Geneeskunde zonder bewezen werking is kwakzalverij
Bewezen werking voor wie? De patient of de wetenschapper? Naar mijn mening staat geneeskunde toch in dienst van de patient. Binnen sommige alternatieven is simpelweg een random dubbel blind onderzoek niet toe te passen en dus zou in dat kader wetenschappelijk bewijs niet geleverd kunnen worden. Moet daarmee de werking voor de patient ook onder tafel geschoven worden? Binnen de huidige geneeskunde worden door artsen soms ook placebo's voorgeschreven. Maakt dat deze artsen tot kwakzalvers?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Alternatieve Geneeskunde: Zones Van Jarricot

Jet schreef:Ik volg een studie osteopathie. Dat is een 5 jarige studie in aanvulling/navolging op fysiotherapie. Wat moet daar aan wetenschappelijk bewijs voor gegeven worden? Of stel je hier de functionaliteit van fysiotherapie of osteopathie in twijfel?

Dat is toch ook niet de strekking van deze topic.
Dat is niet de strekking van dit onderwerp inderdaad maar mijn taak is om dit forum van een hoog wetenschappelijk karakter te houden en aangezien osteopathie niet behoort tot een algemeen aanvaarde medische techniek moet ik streng zijn.
Bewezen werking voor wie? De patient of de wetenschapper? Naar mijn mening staat geneeskunde toch in dienst van de patient. Binnen sommige alternatieven is simpelweg een random dubbel blind onderzoek niet toe te passen en dus zou in dat kader wetenschappelijk bewijs niet geleverd kunnen worden. Moet daarmee de werking voor de patient ook onder tafel geschoven worden? Binnen de huidige geneeskunde worden door artsen soms ook placebo's voorgeschreven. Maakt dat deze artsen tot kwakzalvers?
Je bespreekt inderdaad niet de werking van deze techniek anders was dit onderwerp natuurlijk allang op slot gegaan. Wetenschappers hebben tot doel om door gedegen onderzoek tot meer inzicht te komen. Op het gebied van osteopathie is reeds gebleken dat dit geen werkzame eigenschappen in zich draagt behalve dan het placebo effect.

Een arts die bewust een placebo voorschijft is prima bezig natuurlijk, een persoon die een onbewezen en soms gevaarlijke techniek gaat toepassen op onwetende patienten is een kwakzalver en ik zie het als taak om patienten te beschermen tegen dit soort praktijken.

Hiermee en ook gezien de strengere regels die vorig jaar zijn ingesteld wil ik duidelijk maken dat dit onderwerp niet behoort tot de medische wetenschap en bij deze zal ik dit onderwerp dan ook sluiten.

Ik zou kunnen voorstellen je vraag nog eens te stellen in de categorie "theorieontwikkeling"
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Gesloten