3 fase oefening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

3 fase oefening

een huisinstallatie ( 230/400V) heeft:

1e fase: kookplaat van 800W, oven van 1200W en frietketel van 2500W.

2e fase: strijkijzer van 1200W

3e fase: wasmachiene van 3200W met cos phi van 0.86 (30°) inductief, verwarming van 1000W, kookplaat 800W

alle verbruikers zijn resistieve behalve de wasmachiene.

nu moet ik de spaningen en stromen berekenen, maar ik zit met een probleem

ik weet niet hoe ik moet beginnen omdat er de vermogens van de toestellen staan en niet de weerstandswaarden...

nu weet ik dat ik kan terugrekenen : p=u*i ==> daarmee kan ik weten welke stroom vloeit en kan zo ook wel de weerstand bepalen , maar bij die wasmachiene dat is de fase van 120° wat moet ik doen met die cos phi ?? moet ik die hoek erbij optellen of ???

kan iemand mij helpen ???

een student in nood :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: 3 fase oefening

De formule die jij gebruikt mag je enkel gebruiken bij het bepalen van een vermogen van een gelijkstroomketen.

Wanneer je met inductie of capacitieve belastingen zit moet je werken met andere formules.

Je hebt namelijk te maken met een actief, reactief, en schijnbaar vermogen.

Het verschil hiertussen is mooi uitgelegd op wikipedia

Je kunt das allemaal uw vermogens bepalen en je kent de spanning op je fasen, hieruit kan je dus heel gemakkelijk de stroom gaan bepalen.

Als je nog vragen hebt stel ze maar !! :)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: 3 fase oefening

Om je even op weg te helpen:

Bij een niet-ohmse belasting is het werkvermogen gelijk aan het schijnbaar vermogen maal de cosinus van de fasehoek.

Het blindvermogen is gelijk aan het schijnbaar vermogen maal de sinus van de fasehoek.

Hieruit kun je afleiden dat het blindvermogen gelijk is aan het werkvermogen maal de tangens van de fasehoek.

De stroom die hoort bij het werkvermogen kun je gewoon rekenkundig optellen bij de stroom van de weerstandsbelastingen. Daar tel je dan de stroom van het blindvermogen vectorisch bij op om de totale stroom te krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: 3 fase oefening

Inderdaad, klazon heeft gelijk.

Het spreekt dus voor zich dat je er best voor kan zorgen wanneer je een belasting aansluit op een installatie dat de inductieve belasting zo klein mogelijk is.

Reageer