Springen naar inhoud

Drukverlies in leidingen

• Log in om te kunnen reageren

Jeljer

Jeljer

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 maart 2007 - 12:46

Hallo allemaal ik zit met de volgende vraag.
Ik heb een pomp die vloeistof door een sproeibol in een tank pompt. Hierbij moet ik weten wat de druk in de sproeibol is.

Hierbij heb ik de volgende gegevens:
- de overdruk in de tank is 1,2
- de druk bij de pomp is 3,2 bar
Je zou zeggen dat de druk bij de sproeibol dan 2 bar is, maar de vloeistof moet eerst door een traject van leidingen:

- onderweg moet de vloeistof 9,6 m horizontaal en 4,75 m verticaal (omhoog) overbruggen
- verder zitten er 11 haakse bochten in het leidingwerk
- de diameter van de leiding is 2'' (inwendig 47,8mm)

Kan ik met deze gegevens benaderen hoeveel de werkelijke druk is bij de sproeibol?
Hopelijk kan iemand me helpen. Bij voorbaat dank!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44855 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 maart 2007 - 12:56

Over de druk vr de sproeibol kun je niks zeggen tenzij je het debiet weet in de huidige omstandigheden, welk volume vloeistof verpomp je per uur/minuut . Heb je dat gegeven dan ook, dan kun je met dit nomogram uit ons "handige links-topic:

http://www.jains.com.....oly pipes.htm
inhoud en sleutelwoorden: nomogram voor bepaling debiet in PE-leidingen van div. diameters bij div. drukken, in SI-eenheden. hydrodynamica, flow, stromingsleer
taal: eng niveau voorkennis: enige

ongeveer bepalen wat je in je leidingen zou verliezen. (we gaan ervan uit dat de vloeistof water is, of anders toch een sterk vergelijkbare viscositeit heeft, anders klopt dit nomogram niet)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures