[fotosynthese] minder zuurstofvorming bij teveel co2?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

[fotosynthese] minder zuurstofvorming bij teveel co2?

Beste mensen,

Ik ben hier nieuw op het forum, ik zal me eerst even snel voorstellen. Ik ben Daan en zit in het 5de van het VWO.

Op school hebben we een onderzoek gedaan naar de zuurstofvorming door de fotosynthese bij verschillende hoeveelheden CO2.

Omdat een foto van de opstelling makkelijker is dan onze opstelling uit te leggen:

Afbeelding

Nou om een lang verhaal kort te maken, we hebben 3 hoeveelheden spawater toegevoegd met daarin dus de CO2, 50ml, 100ml en 200ml. Bij de 100ml was er meer zuurstofvorming dan bij de 200ml, we hebben de proef een 3tal keer herhaald en telkens kwam er weer uit dat er meer zuurstof werd gevormd bij de 100ml.

Nu is mijn vraag dus, is het verklaarbaar dat een plant minder zuurstof gaat produceren bij een teveel aan CO2?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen,

Met vriendelijke groeten,

Daan

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [fotosynthese] minder zuurstofvorming bij teveel co2?

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...st&p=293499

Ja, je zegt het zelf al
een teveel aan CO2
té is nooit goed, in ieder geval nooit optimaal. Jij hebt zuurstof nodig, maar als ze je in een omgeving met 40% O2zetten ga je echt beduidend minder functioneren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: [fotosynthese] minder zuurstofvorming bij teveel co2?

Jan,

Ik snap dat té nooit goed is maar dit was maar een hypothese, uit jou antwoord begrijp ik dat planten een optimum hebben bij een bepaald aantal percentage CO2? Dus door een gebrek aan O2 in de omgeving gaat de plant minder functioneren?

Ook las ik in de link die je hier boven neerzette dat de andere pH van het spawater mee kon spelen? dit geldt volgens mij niet toch als je gewoon spawater en gewoon kraanwater gebruikt, of kan dit dan ook nog een rol spelen?

Alvast bedankt voor je moeite,

Groeten Daan

Berichten: 12.262

Re: [fotosynthese] minder zuurstofvorming bij teveel co2?

Hoe zit dit experiment precies in elkaar?

Ik neem uit de foto aan dat je planten hebt die onder water groeien, maar hoe bepaal je precies hoeveel zuurstof ze afscheiden?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [fotosynthese] minder zuurstofvorming bij teveel co2?

Het zal niet zozeer het gebrek aan zuurstof zijn waardoor een plant minder gaat functioneren, maar gewoon een teveel aan CO2 (hoewel een plant in een donkere omgeving ('s nachts) wel degelijk zuurstof uit de omgeving nodig heeft voor zijn levensprocessen). Dat teveel aan koolzuurgas hoeft niet eens idiote waarden aan te nemen voordat het optimum voor de plant wordt overschreden. Dat is van gewas tot gewas verschillend. Geen idee hoe dat ligt voor waterplanten, maar voor de meeste (glas) tuinbouwgewassen houdt het bij waarden tussen de 1000 en 2-3000 ppm wel op, waaruit je zou kunnen concluderen dat een fotosynthese-optimum gezocht voor die gewasen gezocht moet worden in waarden die 3 tot 8 x boven normaal liggen. Ook hier geldt dat de toegevoegde waarde van wat extra CO2 bovenop een al verhoogd niveau minder is dan dezelfde toegevoegde hoeveelheid op een duidelijk sub-optimaal niveau. Voorbij het optimum treedt dus juist weer een afnemende fotosynthese op. Welke redenen daarvoor precies aan te voeren zijn zou ik je niet uitvoerig uit de doeken weten te doen, maar dat soort info moet op te googlen zijn. Vergifitigingsverschijnselen spelen een rol, maar ik weet niet vanaf hoever voorbij dat optimum.

Verder zijn voor een plant alle omstandigheden van belang, ook de pH. Afhankelijk van het soort water zul je in oppervlaktewater van verschillende pH compleet verschillende flora en fauna aantreffen. Geen idee wat die spa met de pH van je water doet, maar een rol is niet uit te sluiten. Meten!!!
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer