Druk in sluis

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 16

Druk in sluis

Met NL&T behandelen we nu kracht en druk, en we hebben hier een paar vragen over gekregen. Alleen snapt niemand het. Hieronder staat de opdracht:
Het doel van de opdracht is:

1. De krachten die op de scharnieren van de sluisdeuren werken te berekenen.

2. Met de berekende waarden gaan we kijken wat de invloed is van de hoek die de gesloten deuren maken met de zijkant op de krachten op de scharnieren

We gaan dit in stappen doen.

De stappen zijn:

1. Het berekenen van de druk op de sluisdeuren,

1a. Druk op de bodem van de sluis berekenen,

1b. Verloopt de druk lineair naar het wateroppervlak?

2. Druk op één deur uitrekenen,

3. Gemiddelde kracht bepalen op deur,

4. Kracht ontbinden,

5. Hoek variëren.
We hebben geleerd dat 1kg gelijk is aan 1N, p = F / A en hoe je een kracht moet ontbinden in een horizontale en verticale kracht.

Hier staat wat we tot nu toe hebben berekend.

1a)A = 155 x 16 = 2480

F = 155 x 16 x 11,85 x 1000 x 9,81 = 288296280

p = F / A = 288296280 / 2480 = 116248,5

1b) De leraren zeiden dat de druk niet lineair verloopt (weet iemand misschien waarom), maar we moesten gewoon doen alsof het lineair is, anders wordt het te moeilijk

2) 3² + 8² = 73

sqrt(73) = 8,544003745 'stelling pythagoras. dit is lengte deur

11,85 x ldeur = 101,2464444

p = F / A = 288296280 / 101,2464444 = 2847470,662

3)Fgem = 2847470,662 / 2 = 1423735,331

4) We weten niet wat we moeten ontbinden

5) We moesten iets in Excel maken om de beste hoek te vinden, http://www.filehosting.cc/?d=A40EE51F3. We weten alleen welke het beste is. In de sluis in Maasbracht werd een hoek tussen de 15 en 20 graden gebruikt.

Alvast bedankt voor de moeite

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Druk in sluis

We hebben geleerd dat 1kg gelijk is aan 1N
F = m g

dus 1 kg = 9,81 N
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Druk in sluis

1b) De leraren zeiden dat de druk niet lineair verloopt (weet iemand misschien waarom), maar we moesten gewoon doen alsof het lineair is, anders wordt het te moeilijk
Formeel hebben je leraren een heel klein miere.....kerig beetje gelijk, je kunt water een heel klein beetje samenpersen, dus heeft water onder (hoge) druk een iets grotere dichtheid, dus neemt de druk iets meer dan lineair toe met de diepte, maar dat is muggezifterij van het zuiverste water. Pas op kilometers diepte wijkt dat een paar losse procentjes af (en niet meer dan dat). Voor alle praktische berekeningen tot op redelijke dieptes is die druk doodgewoon recht evenredig met de diepte, punt uit. En dus voor jouw sommetje alleszins lineair.

verder kan ik niet veel met je berekeningen. Een berg met getalletjes zonder eenheden, en ik moet teveel puzzelen om te zien van welke gegevens je uitgaat.

Zet je set gegevens eens op een rijtje en voeg in je berekeningen eens eenheden bij al je getalletjes toe, zoals:

p = F / A = 288296280 (N) / 101,2464444 (m²)= 2847470,662 Pa

dan zijn we er vast zó uit. :-D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Druk in sluis

uiteraard klopt dat van dat niet lineair zijn, maar voor een sluis is dit echt wel te verwaarlozen
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 16

Re: Druk in sluis

1kg is inderdaad 9,81N (typfoutje).

1a)A = 155m x 16m = 2480m²

F = 155m x 16m x 11,85m x 1000 x 9,81 = 288296280N

p = F / A = 288296280N / 2480m² = 116248,5 Pa

1b) Druk verloopt niet lineair, maar we mogen rekenen met een lineaire druk

2) 3² + 8² = 73

sqrt(73) = 8,544003745m 'stelling pythagoras. dit is lengte deur

11,85m x ldeur = 101,2464444m²

Fgem = 288296280N / 2 = 144148140N

p = Fgem / A = 144148140N / 101,2464444m² = 1423735,331 Pa

3)Fgem = 144148140N

Berichten: 4.502

Re: Druk in sluis

Wat is de afmeting van de sluisdeur;2480m2 lijkt me nogal veel.En wat is het verschil in hoogte van het water aan weerskanten van de sluisdeur?

Waterdruk loopt van nul aan het wateroppervlak naar maximaal op de waterbodem en onderzijde van de sluisdeur als er geen tegendruk van de andere kant is,dus een driehoeksbelasting.

Berichten: 16

Re: Druk in sluis

De oppervlakte van een deur is 101,2464444m²

Het verschil van hoogtes is het verval, dus 11,85m

Berichten: 1.007

Re: Druk in sluis

Met alleen het verval kun je niet bepalen wat de resultante kracht is op de sluisdeur. Daarvoor moet je echt beide waterniveaus weten. De druk op 1 zijde van de sluisdeur wordt gegeven door:
\(F=\frac{1}{2} b \rho g h^2\)
met
\(b\)
=breedte deur
\(\rho\)
=dichtheid vloeistof
\(g\)
=zwaartekrachtversnelling
\(h\)
=waterpeil

Als je aan beide kanten water hebt, dan wordt de resultante dus
\(F_{R}=\frac{1}{2} b \rho g (h_{1}^2-h_{2}^2)\)


Beide krachten zorgen ook voor een moment op de sluisdeur maar ik denk dat jullie deze achterwege mogen laten want jullie bekijken het krachtenspel denk ik toch slechts vanaf de bovenkant van de sluisdeur.

Verder: waarom staat de breedte van de sluisdeur vast? Is die niet ook afhankelijk van de hoek? Want je moet toch een vaste kanaalbreedte overspannen? Dat zou dan zijn:
\(b=\frac{kanaalbreedte}{2cos(hoek)}\)
Dat wil dus zeggen dat de belasting op de sluis ook afhankelijk is van de hoek. Dan moet je denk ik een bovenaanzicht van de sluis tekenen met daarin de krachten:

Twee reactiekrachten (x- en y-richting) in het scharnierpunt met de kade, de resultante van de waterdruk loodrecht op de sluisdeur en de belasting van de andere sluisdeur (deze is afhankelijk van de hoek waaronder de sluis staat). Dan kun je drie wetten toepassen:

Som van alle krachten in x-richting is nul, som van alle krachten in y-richting is nul en som van alle momenten om een punt op de sluisdeur is nul. Je hebt dan 3 vergelijkingen met 3 onbekenden en natuurlijk de hoek. Deze kun je oplossen. Dan heb je een uitdrukking voor alle krachten op de sluis. Deze gooi je in excel. Vervolgens varieer je de hoek en kijk je hoe de reactiekrachten zich gedragen.

Berichten: 4.502

Re: Druk in sluis

De afmeting van de deur is belangrijk dus hoogte en breedte en dus ivm de krachtenberekening,bovendien kun je ervan uitgaan dat tweemaal de deurbreedte de kanaalbreedte is ( in de meeste gevallen,ik sluit de waterkering bij Hoek van Holland uit).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Druk in sluis

.
Als je aan beide kanten water hebt, dan wordt de resultante dus
\(F_{R}=\frac{1}{2} b \rho g (h_{1}^2-h_{2}^2)\)
Moet dit niet zijn
\(F_{R}=\frac{1}{2} b \rho g (h_{1}-h_{2})^2\)
??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.007

Re: Druk in sluis

Jan van de Velde schreef:.

Moet dit niet zijn
\(F_{R}=\frac{1}{2} b \rho g (h_{1}-h_{2})^2\)
??
Volgens mij niet want de resulterende kracht is gelijk aan de kracht op de ene kant min de kracht op de andere kant, dwz:
\(F_R=\frac{1}{2} b \rho g h_1^2-\frac{1}{2} b \rho g h_2^2=\frac{1}{2} b \rho g (h_{1}^2-h_{2}^2)\)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Druk in sluis

Even voor de andere lezers: dat kwadraat waar we ove discussiëren komt hier vandaan:

de formule is een afleiding van kracht is druk maal oppervlakte, F = pgem x A

met A= bxh

en pgem = ½h x ρ x g

zodat F = (½h x ρ x g) x (bxh) = ½h²ρgb

Ik zie zo gauw niet hoe ik dit netjes wiskundig aantoon, maar voor het drukverschil maakt het niks uit of het water aan één kant 1 m hoog staat en aan de andere kant 0 m, of dat het water aan de ene kant 4 meter hoog staat en aan de andere kant 3 m. In beide gevallen is het krachtverschil even groot.

Het krachtverschil is in beide gevallen te berekenen aan de hand van het kwadraat van die éne meter hoogteverschil., niet aan de hand van het verschil van de kwadraten: (1-0)² = (4-3)² ofwel 1 = 1 , maar niet 1-0 = 16 - 9 :) ??:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1.007

Re: Druk in sluis

Jan van de Velde schreef:Even voor de andere lezers: dat kwadraat waar we ove discussiëren komt hier vandaan:

de formule is een afleiding van kracht is druk maal oppervlakte, F = pgem x A

met A= bxh

en pgem = ½h x ρ x g

zodat F = (½h x ρ x g) x (bxh) = ½h²ρgb

Ik zie zo gauw niet hoe ik dit netjes wiskundig aantoon, maar voor het drukverschil maakt het niks uit of het water aan één kant 1 m hoog staat en aan de andere kant 0 m, of dat het water aan de ene kant 4 meter hoog staat en aan de andere kant 3 m. In beide gevallen is het krachtverschil even groot.

Het krachtverschil is in beide gevallen te berekenen aan de hand van het kwadraat van die éne meter hoogteverschil., niet aan de hand van het verschil van de kwadraten: (1-0)² = (4-3)² ofwel 1 = 1 , maar niet 1-0 = 16 - 9 :) ??:
Volgens mij klopt dat niet. Als aan beide kanten water staat (stel h1=10m en h2=4m) dan betekent dat, dat 4 van de 10 meter wegvalt tegen de 4 meter aan de andere kant van de sluis. De overige 6 meter zorgt dus voor de resultante kracht. De grootte van deze kracht is echter wel afhankelijk van hoe diep dit water ligt.

Berichten: 4.502

Re: Druk in sluis

Je moet de driehoeksbelasting aan de buitenzijde (bij de lagere stand) aftrekken van de grotere driehoeksbelasting aan de binnenzijde,maar dat kan bij een sluis altijd op beide zijden gebeuren;het verschil is in principe het verschil in waterstand van de aansluitende wateren(kanalen en mogelijk rivieren).Druk onderin het water tegen een wand is gelijk aan de hoogte * het vloeistofgewicht (massa/per eenheid);aan het oppervlak is de druk nul.

Re: Druk in sluis

Het is inderdaad zo dat het belangrijk is hoe de 'absolute' diepten zijn, het gaat niet alleen om het verschil van de waterstanden. Zoals Sjakko al aangaf, kun je voorstellen dat aan de diepere kant, het bovenste deel wordt opgeheven door het even hoge deel aan de ondiepere zijde, wat overblijft zal, hoe dieper het ligt, hoe meer kracht uitoefenen.

Een algemene afleiding van de formule voor de kracht aan een kant is volgens mij:
\(F(h) = \int P(h) \cdot dA = \int_0^h h \cdot \rho \cdot g \cdot b \cdot dh = 0.5 \rho g b h^2\)
Waarbij 0 het wateroppervlak is, en we naar beneden positeif nemen. Verschillen krijgen inderdaad de vorm
\(F_r = 0.5 \rho g b (h_1^2 - h_2^2)\)
waaruit volgt dat de absolute diepe weldegelijk uitmaakt.

Reageer