Almalgaamvullingen en Kanker.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 416

Almalgaamvullingen en Kanker.

Ik vraag me af wat het verband is met het krijgen van mondkanker in relatie met almalgaamvullingen. Ik heb wel eens een keer ergens gelezen dat mensen die veel almalgaamvullingen hebben, dus veel kwik, dat uiterst giftig is, meer risico hebben op het krijgen van mondkanker. Maar hoe groot is het risico? Almalgaam bestaat voor het grootste gedeelte uit kwik, dat bij kamertemperatuur een vloeibaar metaal is, aan gemaakt met koper en tin, en nog een soort lijm ertussen om de vulling te laten uitharden in de kies. Maar kwik is heel giftig, en de metalen die gaan op den duur mede door inwerking van speeksel en zuren beetje bij beetje oplossen of corroderen, zo kunnen almalgaamvullingen die grijs van kleur zijn na verloop van tijd zwart worden, een teken dat de vulling aan het corroderen is en heel langzaamaan aan het oplossen is. Mijn vraag is is er dan een verhoogd risico op het krijgen van mondkanker, en op wat voor plekken in de mond moet je dan denken waar de kanker kan ontstaan? In de kaak zelf of in het tandvlees?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Almalgaamvullingen en Kanker.

Lijkt me wat vergezocht: oplosbare kwikverbindingen zijn weliswaar zeer giftig, maar voor zover mij bekend niet kankerverwekkend. In een Almagaan gebonden komt er ook maar een uiterst kleine hoeveelheid kwik vrij.

Reageer