De stroomsterkte berekenen van een motor mbv cos phi

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 67

De stroomsterkte berekenen van een motor mbv cos phi

Stel dat er op een motor de volgende gegevens staan :

220/380V

2,2 KW

cos φ = 0,80

Als ik nu de stroomsterkte wil berekenen op 380V dan gebruik ik de volgende formule :

I = P / ([wortel]3 * U * η * φ)

(η = rendement)

Maar in onze fabriek hebben we een automatische condensator batterij staan die de cos φ constant op 0,95 houdt.

Mijn vraag is nu : Moet ik nu 0,80 of 0,95 gebruiken in mijn formule?

Een 2de vraag is ook : Hoe kan ik het rendement weten van een motor? Ik gebruik altijd 1 als rendement.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: De stroomsterkte berekenen van een motor mbv cos phi

Omdat je cos φ constant 0.95 gaat zijn moet je ook met deze 0.95 rekenen indien de motor is aangesloten in het systeem met de condenstator batterij. Indien je de motor ergens anders aansluit moet je terug met 0.80 rekenen.

Het rendement gaan bepalen van de motor is iets moeilijker, hiervoor moet je namelijk het vermogen dat je er insteekt kennen en het vermogen dat de motor geeft. Het kan zijn dat er een makkelijke methode is om het rendement van een motor te bepalen is maar deze ken ik niet.

Ik denk dat het rendement van de motor meestal is opgegeven door de fabrikant !

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: De stroomsterkte berekenen van een motor mbv cos phi

da_cobra schreef:Maar in onze fabriek hebben we een automatische condensator batterij staan die de cos φ constant op 0,95 houdt.

Mijn vraag is nu : Moet ik nu 0,80 of 0,95 gebruiken in mijn formule?
Dat hangt er van af wat je weten wil. De cos φ van de motor blijft 0,80. De condensator zorgt er voor dat de cos φ van het totale net constant blijft op 0,95.

Overigens is de cos φ van een motor ook geen constante, De waarde die op het motorplaatje staat geldt alleen maar als ook de overige waarden worden aangehouden, d.w.z. nominaal vermogen bij nominale spanning. Als de motor minder belast is zal de cos φ in het algemeen slechter worden.

Berichten: 67

Re: De stroomsterkte berekenen van een motor mbv cos phi

Ik denk dat het rendement van de motor meestal is opgegeven door de fabrikant !


Het rendement staat in elk geval nooit op de motor, maar mss als ik een nieuwe motor koop kan ik mss eens de gegevens vragen aan de fabrikant.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: De stroomsterkte berekenen van een motor mbv cos phi

Het rendement staat in elk geval nooit op de motor, maar mss als ik een nieuwe motor koop kan ik mss eens de gegevens vragen aan de fabrikant.


Inderdaad, het rendement staat nooit op de motor zelf, maar mss kan je het wel terugvinden in een datasheet van de motor.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: De stroomsterkte berekenen van een motor mbv cos phi

Het rendement hoef je in dit geval niet te weten. Het vermogen wat op het naamplaatje staat is nl. het elektrische vermogen.

De formule uit je startbericht: I = P / (3 * U * η * φ) moet je veranderen in: I = P / (3 * U * cos φ)

Ingewikkelder moet je het niet maken.

Berichten: 8

Re: De stroomsterkte berekenen van een motor mbv cos phi

Het vermogen op het typeplaatje is het afgegeven vermogen aan de as van de motor (asvermogen).

Rendement=Pas / P opgenomen

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: De stroomsterkte berekenen van een motor mbv cos phi

Het vermogen op het typeplaatje is het afgegeven vermogen aan de as van de motor (asvermogen).
Waar haal je dat vandaan? Ik geloof er niks van, maar ik ben niet te beroerd om wat ik geleerd heb in te ruilen voor een nieuwe visie.

Berichten: 8

Re: De stroomsterkte berekenen van een motor mbv cos phi

Het toegevoerde werkelijke elektrische vermogen is P toe = U x I x wortel3 x cos phi uitgedrukt in Watt.

Als deze waarde met het rendement wordt vermenigvuldigd krijg je het mechanische vermogen aan de as.

Als een motor in een systeem of machine wordt toegepast kan men in een oogopslag zien wat het mechanische vermogen is zonder dat een constructeur een berekening van elektrisch naar mechanisch vermogen moet maken.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: De stroomsterkte berekenen van een motor mbv cos phi

Dat is wel een antwoord, maar het is niet wat ik vroeg. Wat ik wil weten: waar staat gedefiniëerd dat het vermogen wat op het typeplaatje is vermeld het mechanisch vermogen is?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: De stroomsterkte berekenen van een motor mbv cos phi

Dat is wel een antwoord, maar het is niet wat ik vroeg. Wat ik wil weten: waar staat gedefiniëerd dat het vermogen wat op het typeplaatje is vermeld het mechanisch vermogen is?


Dit zou ik ook wel eens willen weten !!

Berichten: 8

Re: De stroomsterkte berekenen van een motor mbv cos phi

In deze link staat een copie uit een handboek van SEW inclusief de norm.

Ik heb er nog enkele boeken uit mijn schooltijd op nageslagen en ook in deze boeken wordt aangegeven dat het vermogen op het typeplaatje het asvermogen is.

http://img259.imageshack.us/img259/124/asvermogenul1.jpg

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: De stroomsterkte berekenen van een motor mbv cos phi

Okee, ik ben overtuigd.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: De stroomsterkte berekenen van een motor mbv cos phi

We kunnen nog steeds dingen bijleren :grin:

Re: De stroomsterkte berekenen van een motor mbv cos phi

In de praktijk gaan we uit van 2 A/KW bij draaistroommotoren, dus 4,4 A in dit geval. Komt bijna altijd uit en geen moeilijke berekeningen :D

Alwin

Reageer