lichtsnelheid

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

lichtsnelheid

Hallo mensuh,

heb ff een vraagje: Weten jullie een leuke manier om de lichtsnelheid te bepalen :shock: bij voorbaat hartelijk dank en dikke kus van ons(k)

Berichten: 683

Re: lichtsnelheid

http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.d...?supportId=2190
De straling die in een magnetron opgewekt wordt is zoals bekend elektromagnetische straling. Deze straling heeft als eigenschap dat het een constante voortplantingssnelheid heeft, namelijk die van de lichtsnelheid. Dit is niet zo verwonderlijk, want licht is elektromagnetische straling. Met een magnetron kun je vrij eenvoudig de lichtsnelheid bepalen. Daarbij moet je allereerst de draaischotel uit de magnetron nemen. Plaats een bord met daarop hagelslag of 'muffins' in de magnetron en kies een juiste vermogenstand, zodat de hagel gaat smelten. Je ziet nu een patroon ontstaan van verdichtingen en verdunningen. Door de afstanden te meten tussen deze verdichtingen en verdunningen kun je de golflengte bepalen en met de frequentie (die achterop de magnetron staat) kun je de voortplantingssnelheid van elektromagnetische straling berekenen.

Re: lichtsnelheid

jobless schreef:Hallo mensuh,

heb ff een vraagje: Weten jullie een leuke manier om de lichtsnelheid te bepalen :shock:  bij voorbaat hartelijk dank en dikke kus van ons(k)
Binas openslaan.

Berichten: 683

Re: lichtsnelheid

Dat is geen leuke manier.

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: lichtsnelheid

Bepaling constante van planck, hieruit kan je de lichtsnelheid berekenen.

Google-ze :shock:
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Berichten: 683

Re: lichtsnelheid

Ik heb zelf het proefje uitgeprobeerd met de magnetron en kaas. Op mijn magnetron staat 2450MHz. De kaas verwarm ik 10 zonder het rond te draaien. Bijna de hele kaas smelt op 2 punten na. Tussen deze punten zit een afstand van 9,5 cm. Is dit nu een hele of een halve golflengte?

c = f∙λ = 2450∙106∙9,5∙10-2 = 2,3∙108m/s

Waarom valt dit zo laag uit?

Reageer