Blik op de weg

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 94

Blik op de weg

Regelmatig kijk ik naar blik op de weg, tijdens deze afleveringen zie je regelmatig dat men een auto achtervolgt om de snelheid te meten. Volgens de wet moet de snelheid gemeten worden over een afstand van 1500 meter (zoiets ongeveer). Mocht de meting te kort zijn dan is deze niet geldig, maar waarom wordt dit gedaan? Bij een flitspaal wordt er toch ook geen meting verricht over minimaal 1000 meter?
Het leven is een korte periode tussen twee eeuwigheden

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Blik op de weg

Flitspalen werken heel anders, die werken op basis van het dopplereffect. Ze zenden een radargolf uit. Als een voertuig zich in die golf bevindt, wordt de radargolf teruggekaatst. Dat levert een bepaalde verstoring op, die maat is voor de snelheid.

Bij het meten zoals dat met camara-auto's gebeurt heb je te maken met een bepaalde onzuiverheid. Immers, je kleeft niet steeds met je bumper tegen zijn bumper aan; de afstand tussen beide variëert. Je kunt dus niet 100% zeker zeggen dat je dezelfde afstand hebt afgelegd als degene die je achtervolgt. Door een grote afstand te nemen kun je deze onzuiverheid tot een minimum beperken. Het laatste stukje wordt in het voordeel van de te volgen automobilist gecorrigeerd door 2 tot 6 km/h (afhankelijk van de snelheid) van de meetwaarde af te trekken.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 166

Re: Blik op de weg

En het doel van die camera-auto's is juist om het rijgedrag van een bestuurder over een langere afstand te bepalen.

Als jij iemand inhaalt en je rijdt dan 7 km te hard, dan zou je wel geflitst worden, maar een camera-auto houdt je niet aan, als je voor de rest gewoon normaal rijdt.
Op 2 oktober 2005 schreef Quyxz het volgende:

Hartstikke bedankt dat je me wilde helpen! Maar ik was ff dom en dacht niet aan Wikipedia.

Reageer