Alkaliniteit

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Alkaliniteit

Heejj!

In verband met mijn eindwerk, had ik een vraagje ivm de alkaliniteit(bufferende capaciteit) van water.

Meestal gebeurt deze bepaling via een automatische titrator. Er zijn 2 eindpunten die men meet, nl bij een pH van 8,3 en 4,3.

De alkaliniteit bij een pH 8,3 mbv fenolfthaliëne wordt aangeduid als TAP en bij pH 4,3 mbv methyloranje TAM.

Nu is de vraag: Wat meet men precies tussen de pH 8,3 tot 4,3? zijn dat bicarbonaten? of carbonaten? of hydroxydeionen?

Wat meet men boven de pH 8,3? en onder pH 4,3?

Alvast hartelijk dank!

Groetjes

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Alkaliniteit

Het gaat om (bi)carbonaten. Hydroxide, fosfaten, borate, silicaten en andere anionen spelen nauwelijks een rol.

Bij omslag van fenolftaleine (pH=8,3) is alle CO32- omgezet naar HCO3-.

Bij omslag van methyloranje (pH=4,3) is alle HCO3- omgezet naar H2CO3.

Boven 8,3 is er een buffer van bicarbonaat en carbonaat.

Tussen 8,3 en 4,3 is er een buffer van bicarbonaat en koolzuur.

Onder 4,3 is er alleen koolzuur.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 1.379

Re: Alkaliniteit

Het begrip buffercapaciteit en de pH van een bufferoplossing zijn twee aparte begrippen die dan ook apart gedefineerd moeten worden. Als de buffercapaciteit heel gering is kun je eigenlijk geen pH meer meten. Dat probleem kom je tegen als je de pH van gedestilleerd water wilt gaan meten. De verwachte waarde van 7 meet je niet omdat er geen buffercapaciteit is die de pH op een bepaalde waarde stabiliseert. CO2 uit de lucht zorgt dan voor wisselende resultaten.

Als je een "half geneutraliseerd" zwak zuur neemt heb je een buffer met maximale capaciteit. Vroeger dacht ik dat de buffer zelf ook moest zorgen voor de buffercapaciteit. Dat is echter niet altijd het geval. Een neutraal zout als KCl dat niet mee doet aan het dissociatieevenwicht van een zwakzuur of van een zwakke base kan soms toch de buffercapaciteit van het systeem verhogen. Een goede verklaring hiervan weet ik niet. Een vaag verhaal met activiteiten i.p.v. concentraties heeft mij nog niet kunnen overtuigen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 288

Re: Alkaliniteit

Wat meet men precies tussen de pH 8,3 tot 4,3? zijn dat bicarbonaten? of carbonaten? of hydroxydeionen?

Wat meet men boven de pH 8,3? en onder pH 4,3?

kijk eens op

ALKALITEIT

Berichten: 6

Re: Alkaliniteit

leen schreef:Wat meet men precies tussen de pH 8,3 tot 4,3? zijn dat bicarbonaten? of carbonaten? of hydroxydeionen?

Wat meet men boven de pH 8,3? en onder pH 4,3?

kijk eens op

ALKALITEIT
Heel hartelijk bedankt voor jullie reactie! Maar eerlijk gezegd had ik nog een vraagje :-o

Naast de bepaling van alkaliniteit moet ik de bepaling van CO2 gehalte in water ook optimaliseren en valideren.

Nu voreg ik me toch nog een aantal dingen af ivm de CO2 bepaling

Welke methode bestaat er om gemakkelijk en efficient CO2 in water te bepalen?

Hier int labo gebruiken ze een oude primitieve tabel waar je aan de hand van T, pH en droogrest je CO2 kan aflezen.

Zijn er geen andere betere methodes? Ik had via i-net iets gelezen van KH en CO2 verband, dus als je KH meet en je kent je pH kan je via een gemakkelijk berekeningsprogramma CO2 bepalen. De bijkomende vraag hieromtrent is, hoe meet je KH?

Alvast heel hartelijk bedankt! :smile:

Groetjes

Biotechje in actie :(

Reageer