Berekening schaduw zonnepanelen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 59

Berekening schaduw zonnepanelen

Hoi, heb volgende vraag gekregen

"Een groep zonnepanelen staat op 12 meter afstand parallel van een 9 meter hoge muur, naar zuiden gericht.

Als deze installatie in Cantabrie staat, zal de schaduw van de muur in eender welke maand van het jaar aan/over de zonnepanelen komen ?"

Logisch gezien maak ik een tekeningetje en trek een lijn van bovenzijde muur naar raakpunt zonnepanelen met de grondoppervlakte.

Hieruit volgt voort dat zolang de zon hoger staat van 33° er geen schaduw valt op de zonnepanelen.

(In sé staat de zon in de winter in Cantabrie lager dan 33°, maar dat is nu niet mijn probleem).

Zonder het maken van de tekening zou ik één of andere formule moeten gebruiken met "tan"...wie geeft me een signaal waar ik dat zoeken kan (tan, cos,...al 25 jaar voorbij...) en hoe dat te bepalen die "tan" ?

(vb: tan 33° = 9/s --> s = 9/tan 33° = 9/.....??? hoe vind ik die tan)

Dank bij voorbaat !

Eva

Re: Berekening schaduw zonnepanelen

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. In jouw situatie wil je toch gewoon weten welke hoek de zon met de horizon moet maken wil je net de zonnenpanelen 'raken'. Ofwel, voor welke hoek geldt:
\(\tan \alpha = \frac{9}{12} \Rightarrow \alpha = \tan^{-1} \frac{9}{12} \approx 36,87\)
of bedoel je dit niet?

Berichten: 4.502

Re: Berekening schaduw zonnepanelen

Je kreeg op dit forum al eens een tekening met formule om de zonnestand op diverse breedtes te bepalen,als je tijd hebt,kijk daar eens naar!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Berekening schaduw zonnepanelen

Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Berekening schaduw zonnepanelen

Ik heb Ellenjoan een stukje basis-gonio gestuurd per PB, dus tot ze hierover met vragen komt hoeven we ons daaraan niet meer moe te maken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 59

Re: Berekening schaduw zonnepanelen

Inderdaad en al afgeprint. Wordt avondlektuur.

Bedankt ! :)

Berichten: 59

Re: Berekening schaduw zonnepanelen

Hat antwoord dat ik zocht blijkt "rekenmachine te zijn"

Wat is tan 33° of 58 of wat dan ook kan ik niet berekenen...dat is de rekenmachine die het jou zegt.

Iemand een virtuele rekenmachine aan te bevelen waarop ik de tan kan inbrengen. (die van op school heb ik 20 jaar geleden al weggegeven) en op mijn virtuele staat het niet.

Dank !

(Ja Jan, ik ben al op Google gaan kijken, maar vraag hier gewoon of jullie me er één aan te bevelen hebben.

Eva

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Berekening schaduw zonnepanelen

Ik heb calc 98 op standby staan op mijn bureaublad.

http://www.calculator.org/
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 59

Re: Berekening schaduw zonnepanelen

Dank je Jan!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Berekening schaduw zonnepanelen

En voordat je vastloopt in je hoekenberekeningen als dat een keertje andersom moet: door op de "shiftknop" te klikken veranderen sin, cos en tan functies in asin, acos en atan en werken dan andersom.

voor cos(60°) geeft je rekenmachine 0,5 als cosinuswaarde ofwel als de verhouding tussen aanliggende rechthoekszijde en schuine zijde.

maar andersom:

voor acos(0,5) geeft je rekenmachine 60° als de hoek die hoort bij de verhouding 0,5 tussen aanliggende rechthoekszijde en schuine zijde.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 59

Re: Berekening schaduw zonnepanelen

Bon, iets blijkt nog niet te gaan dus vraag ik het als voorbeeld:

ik zie hier in een boek "tan 60° = 1.73"

hoe typ ik dat op die calculator want ik krijg die uitslag (1.73) dus niet...

Dank je

(momenteel calculator www.leejoo.nl want die van jou, Jan is momenteel niet te vinden...zegt de server. Ik probeer morgen nog wel eens...)

Eva

Berichten: 4.502

Re: Berekening schaduw zonnepanelen

Volgens mijn schema staan je panelen tussen 22 jan en 22 november in de zon (als die schijnt);ik kan een paar dagen mis zijn doordat ik eerder opgegeven breedtegraden verwerkte en die scheelden 11 graden met Nl.

Wat je calculator betreft -ik hebeen oude Texas TI30STAT:

Wil je de tangens weten van 60 graden dan tik je 60 in en vervolgens op tan en er komt 1,73... op je display;het omgekeerde:

heb je de tang.van een hoek bijv.0,78 dan tik je dat in en vervolgens toets je INV en daarna tan in en je hebt 38 graden!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Berekening schaduw zonnepanelen

De standaard calculator van Windows kan ook gewoon tan, sin, cos en de inverses. Je moet dan bij BEELD wetenschappelijk nemen, in plaats van standaard.

Vindk Inv aan voor de inverse.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 2.504

Re: Berekening schaduw zonnepanelen

Iets dat ik altijd gebruik om de basis van sinus, cosinus en tangens te onthouden is het volgende regeltje:

S.O.S. CAS TOA

Het is een soort afkorting:

[S.O.S.]Sinus = Overstaande zijde / Schuine zijde

[CAS]Cosinus = Aanliggende zijde / Schijne zijde

[TOA]Tangens = Overstaande zijde / Aanliggende zijde

lukt altijd :)
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 59

Re: Berekening schaduw zonnepanelen

@ octagon: mijnen Texas heb ik 20 jaar geleden al weggegeven, na de humaniora,...Wat moest ik er mee aan hé...

en ja zo ingebracht, maar toch doet hij het niet.

misschien nog eens effe andere virtuele calculator proberen.

-1

enne...die berekening van hierboven (3de berichtje: Tan 9/12 ~~

hoe typ je die in ?

Dank jullie

Eva

Reageer