Chemische reactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Chemische reactie

Het is alweer even geleden, vandaar mijn vraag:

We bekijken de volgende chemische reactie:

X + 2Y :) Z

De concentraties van X en Y zijn respectievelijk x(t) en y(t)

Deze voldoen aan
\( \frac{dx}{dt} = -kxy^2\)
en
\( \frac{dy}{dt} = -2kxy^2\)
met k de reactieconstante. Beginvoorwaarden zijn x(0) = 8 en y(0) = 8

a) Toon aan dat 2x - y = constant over de tijd.

b) gebruik a) om een differentiaalvergelijking van x(t) zonder y op te stellen.

c) Een meting op t=1 geeft aan dat de concentratie van X = 2 (dus x(1) = 2), hoeveel van X en Y is er over na 5 seconden?

Berichten: 1.007

Re: Chemische reactie

a
\( \frac {dy}{dx}=\frac{-2kxy^2dt}{-kxy^2dt}=2 \)
\( y(x)=\int 2dx=2x+C_{1} \)
dus
\(2x-y=-C_{1}=constante\)

Berichten: 1.007

Re: Chemische reactie

b
\(x(0)=y(0)=8\)
invullen in
\(2x-y=-C_{1}\)
-->
\(C_{1}=-8\)
-->
\(y=2x-8\)
Dit invullen in
\(\frac{dx}{dt}=-kxy^2\)
-->
\(\frac{dx}{dt}=-kx(2x-8)^2\)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Chemische reactie

Er is iets fout in de tekst van de opgave.

Als x(0) = 8 en y(0) = 8 dan is het onmogelijk dat x(1) = 2 want dat zou betekenen dat y(1) dan -4 zou moeten zijn.

De waarde van x(0) en/of y(0) moet anders zijn dan 8.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Chemische reactie

Hoezo is dat? Zo goed is mijn chemie niet meer, maar waarom zou die concentratie van Y plots negatief zijn?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Chemische reactie

Omdat volgens de reactie X + 2Y --> Z er twee keer zoveel Y verbruikt wordt als X.

Dus als x(0) = 8 en x(1) = 2, oftwel er is 6 eenheden X verbruikt, er dan 2*6 = 12 eenheden Y verbruikt moeten zijn.

Maar er was in het begin niet meer dan y(0) = 8 dus er is een tekort van 4 eenheden Y.

Het volgt ook uit 2x - y = constant = -C1 = 8

Oftewel y = 2x - 8 dus y(1) = 2x(1) - 8 = -4
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Chemische reactie

Het gaat wel over concentraties, dus daar mag je zo niet mee rekenen.

We wijken veel te ver af, ik wilde gewoon een oplossing voor de diff vgl, desnoods zonder gebruik van de randvoorwaarden.

Berichten: 1.007

Re: Chemische reactie

okee dan houden we het even bij
\(y=2x-c\)
In dat geval:
\(\frac{dx}{dt}=-kx(2x-c)^2\)
ofwel
\(\frac{dx}{x(2x-c)^2}=-kdt\)
Nu breuksplitsen, ofwel:
\( \frac{dx}{x(2x-c)^2} = \left( \frac{A}{x} + \frac{Bx+C}{(2x-c)^2} \right) dx\)
\( \frac{1}{x(2x-c)^2}dx = \left( \frac{A(2x-c)^2}{x(2x-c)^2} + \frac{x(Bx+C)}{x(2x-c)^2} \right)dx \)
dus
\( A(2x-c)^2 + x(Bx+C) = 1 \)
uitwerken:
\( (4A+B)x^2 + (C-4cA)x + Ac^2 = 1 \)
dus
\( 4A+B=0 \)
,
\( C-4cA=0 \)
,
\( Ac^2=1 \)
dus
\( A=\frac{1}{c^2} \)
,
\( B=- \frac{4}{c^2} \)
,
\( C=\frac{4}{c} \)
dus
\( \frac{dx}{x(2x-c)^2}= \left( \frac{1}{c^2} \frac{1}{x} + \frac{- \frac{4}{c^2}x+\frac{4}{c}}{(2x-c)^2} \right) dx \)
\( = \left( \frac{1}{c^2} \frac{1}{x} -\frac{2}{c^2} \frac{2x-2c}{(2x-c)^2} \right) dx \)
\( = \left( \frac{1}{c^2} \frac{1}{x} -\frac{2}{c^2} \left( \frac{2x-c}{(2x-c)^2} - \frac{c}{(2x-c)^2} \right) \right) dx \)
\( = \left( \frac{1}{c^2} \frac{1}{x} -\frac{2}{c^2} \frac{1}{2x-c} + \frac{2}{c} \frac{1}{(2x-c)^2} \right) dx \)
Nu wordt de nieuwe differentiaalvergelijking dus:
\( \left( \frac{1}{c^2} \frac{1}{x} -\frac{2}{c^2} \frac{1}{2x-c} + \frac{2}{c} \frac{1}{(2x-c)^2} \right) dx = -kdt\)
primitiveren:
\( \int \left( \frac{1}{c^2} \frac{1}{x} -\frac{2}{c^2} \frac{1}{2x-c} + \frac{2}{c} \frac{1}{(2x-c)^2} \right) dx = -\int kdt\)
\( \frac {1}{c^2}ln | \frac{x}{2x-c} | - \frac{1}{c} \frac{1}{2x-c} = -kt+K \)
\(K\)
bepaal je dmv het invullen van een bekend punt. Dan heb je een uitdrukking waarmee je x kan vinden door t in te vullen (wel met behulp van een grafische rekenmachine/computerprogrammaatje). Verder gebruik je
\( 2x-y=constante \)
voor het vinden van de y. De constante bepaal je dmv de beginvoorwaarden. Misschien staat er hier en daar een foutje, maar de uitkomst van het primitiveren klopt wel, want ik heb het gecontroleerd met http://wisfaq.nl/showrecord3.asp?id=12609 . Laat even horen of het lukt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Chemische reactie

Als ik vlug lees zie ik niet direct iets mislopen, waarvoor dank.

Het is vakantie, dan staat mijn internetgebruik op een laag pitje en ik heb nu niet zoveel tijd. Ik ga het morgen eens doornemen, dan laat ik wel iets weten :) .

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Chemische reactie

Daar mag ik zo wel degelijk mee rekenen. X en Y zitten in dezelfde hoeveelheid vloeistof hoor.

En het doet wel degelijk terzake wanneer je vraag c) probeert op te lossen. Daarvoor moet je immers eerst k oplossen door gebruik te maken van x(0) , y(0) , x(1) en ook y(1) en dan loop je dus vast.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer