Minimum 'maken' bij formule.

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 16

Minimum 'maken' bij formule.

Hallo,

Ik moet een formule maken, waarmee je de wereldrecords hardlopen kunt bereken. (Door voor x een jaartal te nemen).

Ik ben al wat geprobeert met excel. Het nadeel hiervan is dat het geen nauwkeurig formule wordt, of dat de formule gewoon helemaal niet klopt.

M'n leraar zei dat het ook met de Grafische Rekenmachine kan.

Op die manier ben ik op deze formule gekomen:

y = 9,9431 * 0,9990^x

maar als ik nou x heel groot neem dat wordt y 0.

Dit kan niet, aangezien het om hardlopen gaat. De functie moet dus een minimum hebben. (Het is onmogelijk om de 800 meter binnen 2 seconden te lopen).

Hoe bereken ik nu het minimun, of kan dat niet?

Of is er een betere manier om een formule te maken?

bvd.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Minimum 'maken' bij formule.

Je functie heeft geen minimum, maar gaat naar 0 voor x naar oneindig.

Ik denk dat je een functie zoekt die, zoals deze, een horizontale asymptoot heeft.

Alleen moet die asymptoot niet op 0 liggen, maar op de minimale tijd :)

Is dit gewoon een vervolg van je vorige topic? Dan ga je daar best verder.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 16

Re: Minimum 'maken' bij formule.

Ja dit is inderdaad een vervolg van mn vorige topic, ben sindsdien bijna niets opgeschoten :)

En ik zoek ook inderdaad een functie met een horizontale asymptoot, die niet op 0 ligt maar op de minimale tijd. Maar hoe krijg ik die?

Gebruikersavatar
Berichten: 33

Re: Minimum 'maken' bij formule.

binneband schreef:Hallo,

Ik moet een formule maken, waarmee je de wereldrecords hardlopen kunt bereken. (Door voor x een jaartal te nemen).

Ik ben al wat geprobeert met excel. Het nadeel hiervan is dat het geen nauwkeurig formule wordt, of dat de formule gewoon helemaal niet klopt.

M'n leraar zei dat het ook met de Grafische Rekenmachine kan.

Op die manier ben ik op deze formule gekomen:

y = 9,9431 * 0,9990^x
uh... y = 9.9431 * 0.9999^x + een minimum constante?
maar als ik nou x heel groot neem dat wordt y 0.
inderdaad. lim [y] = 0, dit komt doordat je een 0.9999^x in je functie hebt staan. Deze heeft de 'nare' eigenschap naar nul toe te gaan.

Berichten: 16

Re: Minimum 'maken' bij formule.

jwaixs schreef:uh... y = 9.9431 * 0.9999^x + een minimum constante?

inderdaad. lim [y] = 0, dit komt doordat je een 0.9999^x in je functie hebt staan. Deze heeft de 'nare' eigenschap naar nul toe te gaan.
Het probleem is dat de formule wel klopt voor bijvoorbeeld het jaar 1936 of 2000. Maar als ik het jaar 4000 (x = 4000) neem dan kom je erg dicht bij 0. Als ik er gewoon en minimum constante achter zou zetten, zou dit natuurlijk ook doorberekend worden op het jaar 1936 dan is antwoord dus de hoog.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Minimum 'maken' bij formule.

Je zal nooit een functie maken die het verleden exact beschrijft, tenzij een veeltermfunctie van voldoende hoge graad, maar dat zoek je niet. Gebruik de gekende gegegens en leg een minimumtijd vast op oneindig, trek daar dan een curve door.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer