Menselijk rendement

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

Menselijk rendement

Ik zit met een probleempje en hoop dat ik via deze site daar antwoord op kan krijgen.

Het volgende is het geval.

Ik ga twee maal per week naar het fitness centrum in ons dorp en om mijn conditie een beetje op peil te willen houden ga ik daar een tijdje fietsen, wandelen en roeien om vervolgens nog wat spieroefeningen te doen.

Nu heb ik een vervelende eigenschap die lijkt me met mijn vroegere werk te maken heeft, ik wil graag alles checken. Ik had vroeger een baas en die zei, Check your results en dat heb ik sindsdien ook braaf gedaan.

Ik had 30 minuten gefietst bij een ingesteld vermogen van 95 Watt.

Na afloop gaf het display aan dat ik 216 calorieën aan arbeid geleverd had.

Dat lijkt me eenvoudig te controleren dacht ik, een eenvoudig rekensommetje leverde op dat ik 30 x 60 x 95 = 171000 Wattseconden aan arbeid geleverd had.

Aangezien 1 Wattseconde identiek is aan 0.239 calorie, zou dit overeenkomen met 171000 x 0.239 calorieën ofwel 40869 calorieën.

Ik ga er echter van uit dat de waarde die het display aangeeft dan ook geen calorieën zijn maar Calorieën ofwel kilocalorieën.

Volgens mijn berekening kom ik dus uit op zeg 40.9 kcal.

Maar het display geeft ruim 5 maal meer aan en dat is hetgeen waarover ik me nu het hoofd breek. Niet dat ik er slapeloze nachten van heb, maar ik zo graag weten wat de oorzaak is van deze discrepantie.

Heeft dat soms met het rendement van het menselijke lichaam te maken, is dat zo slecht, in de orde van 20%? of steekt hier iets anders achter?

Een paar maanden later heb ik nog eens de waarden genoteerd, toen stond op de display na 40 minuten fietsen bij een ingesteld vermogen van 90 Watt op 273 kcal. Het apparaat is dus wel consequent.

Hopelijk kunt u mij wat meer inzicht in deze materie verschaffen want het blijkt dat ik daar maar heel weinig van weet (en snap). Ik heb deze vraag ook voorgelegd aan de leveranciers van die fietsen, maar die geven niet eens antwoord, zelfs niet na meerdere e-mails van mij.

Berichten: 3.165

Re: Menselijk rendement

Na afloop gaf het display aan dat ik 216 calorieën aan arbeid geleverd had.
Alvorens hierover een misverstand over ontstaat, dit moet 216 kilocalorieën zijn. Met hardlopen verbruik je meer energie dan met fietsen (heel het lichaam beweegt dan).

Ik kan hier ook alleen maar naar gissen. Het lijkt mij logisch dat jouw lichaam meer arbeid moet verrichten dan kan worden overgebracht op het apparaat, dit verklaart de discrepantie.

Waar die extra energie aan besteed wordt? Warmteproductie, transpireren, bewegingsenergie die niet wordt overgebracht op de fiets (meestal geen hoek van 0 of 180 graden waardoor maar een deel van de kracht op het pedaal wordt overgebracht), andere spieren die nog wat moeten werken om een goede houding te behouden (rugspieren, buikspieren), het basale metabolisme (de energie die je zoiezo verbruikt zou hebben zonder die inspanning)...

Ik wil dit topic wat breder trekken. Hoe wordt het energieverbruik van het lichaam gemeten?

Ik heb al eens die vraag gesteld hier maar er is nog geen antwoord op gekomen.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Menselijk rendement

Hoe wordt het energieverbruik van het lichaam gemeten?
Volgens mij door te kijken naar de CO2-productie en het zuurstofverbruik.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 3.165

Re: Menselijk rendement

Dat zou wel eens kunnen werken :)

Nog eventjes iets toevoegen: een discussie over het rendement van het menselijk lichaam is zeer lastig en deze discussie loopt al ergens in deze rubriek.

Een groot probleem hierbij is de warmteproductie. Sommigen rekenen dit tot de niet-gewenste energieverspilling, anderen (waaronder ik) stellen dat deze warmte nodig is om alle biochemische processen goed te laten verlopen (enzymen, efficiëntie chemische reacties enz.)
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Menselijk rendement

Een rendement van 20 % verbaast me niet. Er stond me bij dat het zoiets was. Op deze site staat het hele verhaal redelijk netjes op een rijtje:

http://mb-soft.com/public2/humaneff.html
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 236

Re: Menselijk rendement

Hoi

Ik vind 20% schrikbarend laag.

Grote energie centrales kunnen meer rendement halen!

Berichten: 3.165

Re: Menselijk rendement

Doffer schreef:Hoi

Ik vind 20% schrikbarend laag.

Grote energie centrales kunnen meer rendement halen!
Grote energiecentrales kunnen die warmte niet nuttig gebruiken (ze doen het althans vooralsnog niet), sterker nog, ze moeten energie verspillen om die warmte kwijt te geraken.

De warmteproductie bij de mens is geen verspilling!!

Het is nodig om alle biochemische processen goed te kunnen laten verlopen.

Deze hele vergelijking slaat dus als een tang op een varken.

Als je de warmteproductie als een gewenst effect ziet (wat het is!) dan ligt het rendement enorm veel hoger dan op 20%.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 209

Re: Menselijk rendement

Wanneer flinke spierarbeid wordt verricht, hetgeen het geval is bij bijvoorbeeld wandelen, rennen en fietsen, bedraagt het rendement gewoonlijk 20-25%. Er komen natuurlijk individuele verschillen voor omdat de lichaamsbouw, de fitheid van iemand en de vaardigheden waarmee een bepaalde activiteit wordt verricht het rendement kan beinvloeden. zo zullen activiteiten met een aanzienlijke lucht- of waterweerstand in het algemeen een lager rendement opleveren dan 20%.

Rendement van verschillende activiteiten:

Wandelen vlakke weg mannen: 19,6 - 35,2%

Wandelen hellende weg mannen: 20,6 - 43,0%

Zwemmen vrije slag mannen: 2,9 - 7,4%

Zwemmen vrije slag vrouwen: 2,7 - 9,4%

Roeien mannen: 10-20%

Roeien vrouwen: 17,0%

schaatsen mannen 11,0%:

Fietsen mannen: 24,4 - 34,0%


Bron: Fysiologie voor lichamelijke opvoeding, sport en revalidatie, 2004

Energieverbuik kan direct gemeten worden door het meten van de warmteproductie.

Ook kan het indirect bepaald worden door het meten van het zuurstofverbruik (energieverbruik is gerelateerd aan zuurstofopname). Meet men daarbij ook de CO2 uitstoot, dan kan de RQ bepaald worden, dus het percentage koolhydraten of vetten dat verbrand zal zijn (RQ 0,7 = 100% vetten. RQ 1,0 = 100% koolhydraten. RQ >1,0 anaerobe met lactaatvorming)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Menselijk rendement

zo zullen activiteiten met een aanzienlijke lucht- of waterweerstand in het algemeen een lager rendement opleveren dan 20%.
Die snap ik niet. Betekent dit dat ik bij hoge inspanningen een lager rendement krijg?

ik ken energetisch rendement als
\(\eta = \frac{geleverde \ \ arbeid}{gebruikte \ \ energie}\)
volgens bovenstaande definitie zou dan 2 x zoveel arbeid leveren in een bepaalde tijd bijvoorbeeld 4 x zoveel energie kosten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 209

Re: Menselijk rendement

Die snap ik niet. Betekent dit dat ik bij hoge inspanningen een lager rendement krijg?
Dat denk ik wel. Weerstand en dus verbruikte energie wordt alleen maar groter.
volgens bovenstaande definitie zou dan 2 x zoveel arbeid leveren in een bepaalde tijd bijvoorbeeld 4 x zoveel energie kosten
Die snap ik niet. Voor hetzelfde rendement zal bij een verdubbeling van de geleverde arbeid, ook een verdubbeling van de geleverde energie moeten plaatsvinden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Menselijk rendement

Die snap ik niet. Voor hetzelfde rendement zal bij een verdubbeling van de geleverde arbeid, ook een verdubbeling van de geleverde energie moeten plaatsvinden.
volgens deze uitspraak uit die Bron(: Fysiologie voor lichamelijke opvoeding, sport en revalidatie, 2004)
zo zullen activiteiten met een aanzienlijke lucht- of waterweerstand in het algemeen een lager rendement opleveren dan 20%.
geldt wat jij wil niet. Normaal, als ik een dubbele weerstand moet overwinnen, heb ik ook een dubbele kracht nodig. Voor dezelfde afgelegde weg dus de dubbele hoeveelheid arbeid. Wat de bron zegt is dat het leveren van de dubbele hoeveelheid arbeid méér dan de dubbele hoeveelheid energie kost, dat is de enige verklaring voor een lager rendement.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer