Kristalwaterbepaling met geleidbaarheidscel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Kristalwaterbepaling met geleidbaarheidscel

Goedemorgen!

Ik had een vraag over een practicum dat ik onlangs heb uitgevoerd. Ik moest hierbij het kristalwater bepalen in kopersulfaat. Dit moest gebeuren met een geleidbaarheidscel.

Ik heb 1,2 gram blauw kopersulfaat opgelost in 100 ml. Daar vervolgens 10 mL uitgehaald, in een bekerglas gedaan, en daar weer 50 mL water aan toegevoegd. Vervolgens werd er getitreerd met NaOH terwijl met een geleidbaarheidscel de geleidbaarheid (ow echt?) werd gemeten. We hebben steeds de geleidbaarheidsmeter afgelezen na 1 mL NaOH toegevoegd te hebben.

Als we de geleidbaarheid (y) uitzetten tegen de toegevoegde hoeveelheid NaOH (x) krijgen we eerst een horizontale lijn, maar bij x=8 gaat de lijn schuin omhoog.

Ik weet de oplos en neerslagreactie van de stoffen, maar hoe bepaal ik hiermee hoeveel kristalwater er in mijn kopersulfaat zit?

Bvd,

Frank

Berichten: 704

Re: Kristalwaterbepaling met geleidbaarheidscel

je meet een omslagpunt van je geleidbaarheid van je oplossing, en daaruit bepaal je je kopersulfaat. Als je de hoeveelheid mol kopersulfaat om rekent naar massa, dan zul je op minder uitkomen dan dat je kopersulfaat hebt opgelost (en dus hebt ingewogen). Die overgbleven massa is die van je kristalwater.

Berichten: 2

Re: Kristalwaterbepaling met geleidbaarheidscel

Aha! :)

Maar dat klinkt best logisch!!

Dank voor uw hulp! Verder red ik het wel!

Reageer