Chromosomen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 65

Chromosomen

Hey

Ik snap nog steeds niet wat het verschil is tussen homologe chromosomen en chromatiden.

In mijn boek staat dat elk chromosoom in feilte uit één enkele DNA-moleculen bestaat. Maar waarom zeggen ze dan

dat een chromossom uit 2 identieke chromatiden bestaat?

En van waar komen de homologe chromosomen? Ik snap dat niet zo goed, want als er identieke chromatiden bestaan en dat bovendien elk chromosoom een dubbelganger heeft, dan moeten er toch 2 replicaties zijn geweest????

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Chromosomen

Eigenlijk is het eenvoudig: de klassieke, x-vormige afbeelding van een chromosoom laat een chromosoom zien dat uit 2 identieke, op 1 punt aan elkaar vast zittende chromatiden bestaat. Op het moment dat deze chromatiden tijdens de mitose uit elkaar worden getrokken, noem je ze elk afzonderlijk weer chromosoom. En omdat ze identiek zijn, zijn het in dat geval homologe chromosomen. Een chromosoom kan dus uit zowel 1 als 2 identieke stukken DNA bestaan. Het hangt er maar net vanaf in welke fase de cel verkeert.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Chromosomen

mimi2140 schreef:Hey

Ik snap nog steeds niet wat het verschil is tussen homologe chromosomen en chromatiden.

In mijn boek staat dat elk chromosoom in feilte uit één enkele DNA-moleculen bestaat. Maar waarom zeggen ze dan

dat een chromossom uit 2 identieke chromatiden bestaat?

En van waar komen de homologe chromosomen? Ik snap dat niet zo goed, want als er identieke chromatiden bestaan en dat bovendien elk chromosoom een dubbelganger heeft, dan moeten er toch 2 replicaties zijn geweest????
Heel erg bedankt Bas

Reageer