Psychopathische moordenaar omdat je het antwoord op een raadsel weet?

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Psychopathische moordenaar omdat je het antwoord op een raadsel weet?

Via via kwam ik uit op rdzl.nl, een site met allerlei raadsel. Ik heb er een aantal bekeken, en kwam zo onder andere bij dit raadsel uit:

Leuke man...

Een jonge vrouw gaat naar de begrafenis van haar moeder, die is overleden aan kanker. Als de kist de grond in zakt, ziet ze opeens een mooie jongeman staan. Op slag is ze verliefd op hem, spreekt hem aan, en wordt nog verliefder. Als ze thuis komt, slaat ze zichzelf voor haar kop. Ze heeft geen telefoonnummer of emailadres gevraagd! Nu zal ze hem waarschijnlijk nooit meer zien. Een paar dagen later vermoord ze haar zus. Wat is haar motief?


Ik bedenk bij mezelf het antwoord: zodat er weer een begrafenis is, zodat ze een telefoonnummer/emailadres kan vragen.

Ik klik op antwoord. Staat er dit:

Ze hoopt dat de jongeman op de begrafenis van haar zus komt.

Ik had het dus goed. Toch nog even naar de uitleg gekeken:

Het klinkt misschien allemaal wat luguber, maar het raadsel is ook bruikbaar. Als je het antwoord namenlijk goed had heb je een verhoogde kans op het zijn van een psychopatische moordenaar. Een Amerikaanse psycholoog legde dit raadsel voor aan een stuk of wat seriemoordenaars, en ze hadden het allemaal goed!

Dus nu ben ik opeens een psychopatische moordenaar? :) :)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 2.504

Re: Psychopathische moordenaar omdat je het antwoord op een raadsel weet?

Het is een manier van logisch denken.

Let wel dat iedereen een ander inzicht heeft van wat logisch denken voor hen is.

Haar redenering is eigenlijk heel simpel:

1) waar ontmoette ze de man? -> op een begrafenis van een familielid.

2) ze wil de man opnieuw zien maar heeft geen enkele manier om contact met hem te maken, hoe oplossen?-> zelf een manier creëren

3) wat is een effectieve manier? -> een situatie creëren die enorm lijkt op die waarin ze hem ontmoet had.

4) hoe opnieuw begrafenis van een familielid creëren-> familielid vermoorden

zo simpel is het eigenlijk, als je het antwoord eenmaal kent
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 226

Re: Psychopathische moordenaar omdat je het antwoord op een raadsel weet?

PdeJongh schreef: Als je het antwoord namenlijk goed had heb je een verhoogde kans op het zijn van een psychopatische moordenaar. Een Amerikaanse psycholoog legde dit raadsel voor aan een stuk of wat seriemoordenaars, en ze hadden het allemaal goed!

Dus nu ben ik opeens een psychopatische moordenaar? :) :)
Onlogische conclusie.

Als je seriemoordenaar bent, heb je een verhoogde kans om het antwoord goed te hebben. Dus niet andersom!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Psychopathische moordenaar omdat je het antwoord op een raadsel weet?

wasbeer schreef:Onlogische conclusie.

Als je seriemoordenaar bent, heb je een verhoogde kans om het antwoord goed te hebben. Dus niet andersom!
Dat stukje tekst is letterlijk van die site. Als je de vraag goed had heb je ene verhoogde kans op het zijn van een psychopatische moordenaar. Als ik em goed heb.. heb ik een verhoogde kans op het zijn van een psychopatische moordenaar... En ik had het antwoord direct (slimme ik :) )...
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Psychopathische moordenaar omdat je het antwoord op een raadsel weet?

Ach, elk voordeel heb z'n nadeel.. :-)
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 182

Re: Psychopathische moordenaar omdat je het antwoord op een raadsel weet?

Volgensmij is het nogal een snelle conclusie om dan te zeggen dat je een moordenaar zou kunnen zijn.. Bij mij was het inderdaad ook het eerste wat naar binnen schoot (ligt ook redelijk voor de hand vind ik).
'Onderzoek is als een steeg binnengaan om te kijken of hij doodloopt'

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Psychopathische moordenaar omdat je het antwoord op een raadsel weet?

Het is een beetje kort door de bocht, geloof ik: men gaat ervan uit dat je de rigide redeneervorm van de vrouw zelf toepast, terwijl de vraag "Wat is haar motief?" ertoe aanzet je te proberen verplaatsen in haar denken. Deze vorm van empathie is een psychopaat vreemd... Of ik ben er zelf eentje natuurlijk :)

Berichten: 7.068

Re: Psychopathische moordenaar omdat je het antwoord op een raadsel weet?

Als het inderdaad waar is dat een psychopatische moordenaar een grotere kans heeft om het raadsel goed te beantwoorden dan een niet-(psychopatische moordenaar) dan is de uitspraak valide.

Getallenvoorbeeldje: Stel er zijn 100 mensen waarvan er 20 psychopatische moordenaar zijn. De kans dat een willekeurig persoon dus een moordenaar is is 0.2. Gewone mensen hebben een kans van 0.5 om het antwoord te bedenken, psychopatische moordenaars hebben een kans van 0.8. Alle 100 mensen krijgen het raadsel voor hun kiezen. De groep die het raadsel goed bestaat uit 40 gewone mensen en 16 moordenaars. De kans dat een willekeurig persoon uit deze groep een moordenaar is is 0.29.
Dus nu ben ik opeens een psychopatische moordenaar?
Dus als je een verhoogde kans hebt op een bepaalde erfelijke ziekte dan heb je ook die ziekte? Zoals uit mijn getallenvoorbeeld blijkt zijn er ook mensen die de vraag goed hebben ondanks dat ze geen moordenaar zijn. De uitspraak zegt alleen iets over een verhoogde kans.

Re: Psychopathische moordenaar omdat je het antwoord op een raadsel weet?

Wat een onzin. Het is gewoon logisch dat die man een kennis is van de familie van de vrouw. Gewoon logisch nagedacht. Ben je nu opeens een psychopatische moordenaar? Ben het er zo erg niet mee eens.

Berichten: 7.068

Re: Psychopathische moordenaar omdat je het antwoord op een raadsel weet?

Ben je nu opeens een psychopatische moordenaar?
Nee, en dat wordt dan ook niet gezegd. Het gaat hier om de kans dat je een psychopatische moordenaar bent. Deze kans is groter gegeven het feit dat je het antwoord goed hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Psychopathische moordenaar omdat je het antwoord op een raadsel weet?

Een Amerikaanse psycholoog legde dit raadsel voor aan een stuk of wat seriemoordenaars, en ze hadden het allemaal goed!
Er wordt ook niet gesproken over een controlegroep... Volgens mij is dit een hoax.

Berichten: 7.068

Re: Psychopathische moordenaar omdat je het antwoord op een raadsel weet?

Volgens mij is dit een hoax.
Dus je denkt dat het niet waar is dat een psychopatische moordenaar een grotere kans heeft om het raadsel goed te beantwoorden dan een niet-(psychopatische moordenaar)?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Psychopathische moordenaar omdat je het antwoord op een raadsel weet?

Er wordt alleen gezegd dat het raadsel werd voorgelegd aan psychopaten en dat zij het allen goed hadden. Zonder vergelijking met een controlegroep zegt dit even veel als het bekende voorbeeld: "99% van alle drugsverslaafden heeft in zijn jeugd ooit melk gedronken. Als je melk drinkt heb je dus een grotere kans om verslaafd te raken aan harddrugs." Er wordt ook op geen enkele manier een verklarend mechanisme beschreven. Ik ben dus geneigd dit niet meteen te geloven. Het is leuk, maar meer ook niet.

Berichten: 7.068

Re: Psychopathische moordenaar omdat je het antwoord op een raadsel weet?

Ik ben dus geneigd dit niet meteen te geloven.
Ik snap niet zo goed wat je niet gelooft. Of je niet gelooft dat het waar is dat een psychopatische moordenaar een grotere kans heeft om het raadsel goed te beantwoorden dan een niet-(psychopatische moordenaar)? Of dat je niet gelooft dat als dit wel zo is de kans groter is dat iemand een moordenaar is als hij het raadsel goed heeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Psychopathische moordenaar omdat je het antwoord op een raadsel weet?

Geen van beide zijn geloofwaardig. Je kan niet zeggen dat een psychopatische moordenaar een grotere kans heeft het goed te hebben, daar je geen vergelijking kan maken (wat "grotere kans" toch impliceert).

Reageer