Springen naar inhoud

Waar

• Log in om te kunnen reageren

theoriegeladen

theoriegeladen

• >250 berichten
  • 976 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 april 2007 - 09:07

Laatst vroeg iemand aan mij: 'Waar kan ik de koffie hebben?'
Ik vond het een vreemde vraag, niet vanwege de koffie, maar omdat meneer hebben zei en niet krijgen.
Alleen van deze zin uitgaande, met de zin an sich, vroeg ik me af of het mogelijk is te hebben, en zoja waar.
De zin impliceert dat de man ook wil weten waar de koffie is, zodat hij deze kan hebben. Dus onder de mogelijkheid ook een zijnsvraag. Dan is er dus spraken van het analytische oordeel "er is koffie" en van het synthetische oordeel "ik kan mij relateren tot koffie".
Nu beperken beide oordelen zich tot het waar van de koffie. Hoe kan dat? Waar lijkt een woord dat zomaar alles kan betrekken maar duidelijk een menselijke uitvinding is. Het waar is altijd beperkt tot de wereld, tot god en de eeuwigheid, maar is ondanks dat in staat het menselijke te overstijgen.
Mijn vraag lijkt op een stelling, maar luidt als volgt: Wat is waar? Is het een plaats? Een vorm? Is het niks? of niet?
Het lijkt me duidelijk dat zij betrekkelijk is. Waaruit volgt dan haar beperking? Door een God? Door de tijd? Door onze onwetendheid?
En dan. Is het mogelijk ergens te hebben en is de vraag waar ik kan hebben legitiem? Of is het altijd een analytische vraag?

Sorry voor de vaagheid. Ik denk dat een openminded start van een discussie hier het beste werkt omdat ik zelf niet helemaal door heb wat de exacte vraagstelling is. Ik heb gewoon een gedachte geformuleerd die ik tijdens mijn kreeg. Ik zelf heb er verschillende ideeen bij. Ik zie allerlei mogelijkheden maar wat zien jullie???

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 april 2007 - 10:25

Het lijkt erop dat je vertrekt van de filosofie van Kant in je redenering. Dan kun je deze doortrekken: "waar?" is een vraag i.v.m. ruimte, en ruimte is een aanschouwingsvorm, een transcendentale voorwaarde voor ons denken.

theoriegeladen

theoriegeladen

• >250 berichten
  • 976 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 april 2007 - 10:45

Dat dacht ik eerst ook maar kleven bezwaren aan. Kant stelt ruimte(en tijd) als een zuivere vorm van onze aanschouwing. Maar daardoor beschouwt hij haar niet als begrip. Daardoor is zij onderandere niet discontinu en dus niet betrekkelijk en dus niet in verband met waar.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures