Springen naar inhoud

Verbindingen

• Log in om te kunnen reageren

299792.458

299792.458

• >250 berichten
  • 379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 april 2007 - 10:31

Ik heb een tabel van mendeljev waarbij enkele toepassingen van de stof staat. Nu daarbij staat ook bij of het gaat over een legering een niet ontleedbare stof of een verbinding. Als ik nu bv uit vuurwerk het barium wil halen hoe ga ik dan te werk :-( hoeft niet perse dat te zijn hoor wil alleen weten hoe je uit een verbinding de stoffen haalt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 april 2007 - 15:58

Ligt eraan welke stoffen het zijn. De ťťn is gemakkelijk te reduceren, terwijl de andere alleen met elektrolyse te verkrijgen is, of door pyrolyse.

Metaal-oxides zijn vaak door reductie van aluminium/natrium/magnesium goed te verkrijgen, maar die metalen waarmee je reduceert zijn in verbinding bijna alleen maar in pure vorm te krijgen door reductie met waterstof, koolstof of met elektrolyse (gesmolten zout en daar een stroom overheen zetten).
De niet-metalen weet ik eigenlijk niet eens hoe je ze goed geÔsoleerd krijgt. Zuurstof en waterstof zijn gemakkelijk door elektrolyse van water, koolstof houd je over na sterke verhitting (zonder vuur) van een organische stof. Maar andere.. Ik weet ze niet zo snel.

dysprosium

dysprosium

• >100 berichten
  • 187 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 april 2007 - 21:48

-silicium wordt verkregen door zand (SiO2) te reduceren met bijvoorbeeld koolstof, daarbij ontstaat silicium en koolstofdioxide. (ik dacht bij 3000 graden celcius)

SiO2 + C --> Si + CO2

ik las trouwens dat bolbliksems hierdoor kunnen ontstaan ofzo :) weet iemand daar iets van?

-zilver kun je ook isoleren met behulp van fotolyse van zilvernitraat.

AgNO3 --> Ag + NO3

-boor d.m.v. reductie van booroxide met natrium

BO2 + Na--> B + NaO2

en zo kan ik wel over ieder element bezig gaan, maar dan ben ik morgen nog bezig :grin:

Veranderd door dysprosium, 01 april 2007 - 21:48

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 april 2007 - 09:55

Is zilvernitraat lichtgevoelig? Ik dacht dat alleen de zilverhalogeniden dat waren.

Zora

Zora

• >25 berichten
  • 52 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2007 - 18:58

Ja, Zilvernitraat is lichtgevoelig.
And that's the way the coockie crumbles -Bruce Allmighty

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures