Springen naar inhoud

Maximale hoeveelheid neerslag

• Log in om te kunnen reageren

cld-er2007

cld-er2007

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 april 2007 - 11:49

Je hebt 15 ml 0,15 M ijzer(II)chlorideoplossing en 30 ml 0,2 M Natriumfosfaatoplossing.
Wat is de maximale hoeveelheid neerslag?

Ik ben zover gekomen tot:
- het maken van de reactievergelijking
- de verhouding
- het aantal mol ijzer(II)chloride-oplossing en natriumfosfaatoplossing.

maar dan moet je bepalen welke stof in overmaat aanwezig is, aangezien je de beperkende factor te pakken moet krijgen.
Wie kan mij helpen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 april 2007 - 11:56

Stel dat de verhouding 3:1 is (slechts een voorbeeld). Dan zou 3 ml ijzer(II)chloride reageren met 1 ml natriumfosfaatoplossing. De 15 ml ijzer(II)chloride zou dan compleet op kunnen reageren met 5 ml natriumfosfaatoplossing. De overige natriumfosfaatoplossing zal dan neerslaan.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Lathander

Lathander

• >1k berichten
  • 2501 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 april 2007 - 12:26

Welke stof er in overmaat is zie je door de mol-balans te maken...

hoeveel mol is er voor en na de reactie... welk geraakt eerst op en verhindert de reactie om aan het rechterlid meer mol te krijgen?

"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

cld-er2007

cld-er2007

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 april 2007 - 12:36

kan iemand deze som misschien voor mij uitwerken?

ik snap er niets van vanaf waar ik ben vastgelopen

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 april 2007 - 12:38

kan iemand deze som misschien voor mij uitwerken?

ik snap er niets van vanaf waar ik ben vastgelopen

Als je jouw uitwerkingen hier plaats, kunnen we er eens naar kijken waar de fout zit :)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Belgjm

Belgjm

• >100 berichten
  • 186 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 april 2007 - 14:04

Stel dat de verhouding 3:1 is (slechts een voorbeeld). Dan zou 3 ml ijzer(II)chloride reageren met 1 ml natriumfosfaatoplossing. De 15 ml ijzer(II)chloride zou dan compleet op kunnen reageren met 5 ml natriumfosfaatoplossing. De overige natriumfosfaatoplossing zal dan neerslaan.

Sorry Patrick, maar hier is wel wat loos in je redenering ...

1) Zulke verhoudingen geldt enkel in geval van mol en niet in volume. (Ja soms wel, maar lang niet altijd)
2) Het natriumfosfaatoplossing zal helemaal niet neerslaan, maar wel het gevormde ijzerfosfaat. Je zal dus moeten berekenen hoeveel ijzerfosfaat je maximaal kan bereiken met de beginoplossingen.

@cld-er...
Maar start eerst eens met de reactie hier op te schrijven, dan kunnen we verder redeneren.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures