Aanpassing van organismen in buitenaardse omgeving

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 38

Aanpassing van organismen in buitenaardse omgeving

Ik denk dat de titel en de omschrijving van het onderwerp al wel een en ander duidelijk gemaakt zullen hebben. Ik ben zeer geïnteresseerd in ruimtevaart in het algemeen en de kolonisatie van plekjes in de ruimte in het bijzonder. Ik volg de Amerikaanse plannen voor een maanbasis dan ook op de voet. Nu vroeg ik me af wat er zou gebeuren indien enkele kolonies bacteriën, mieren, ratten... werden meegenomen naar de maan of de ruimte. Indien men na enkele generaties zou terugkomen, moet de vermindering van de zwaartekracht toch al enig effect hebben gehad op deze levende wezens. Ik ga er in dit gedachte-experiment van uit dat op de testlocatie dezelfde zuurstof-stikstofcocktail aanwezig is als op aarde. Hebben jullie enig idee van studies die zijn uitgevoerd hieromtrent, of misschien hebben jullie zelf wel ideeën of theorieën...

Laat maar komen!

PS: ik hoop dat dit topic thuishoort bij biologie en niet bij ruimtevaart, en dat er nog geen soortgelijk topic bestaat (Ja, ik heb de zoekfunctie gebruikt).
Programming today is a struggle between software engineers trying to build bigger and better idiot-proof programs, and the universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the universe is winning.

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: Aanpassing van organismen in buitenaardse omgeving

Ik denk dat zwaartekracht wel in zekere mate invloed zou hebben op de organismen, maar ik denk dat de leefomgeving nog een grotere rol speelt.

Ik bedoel de maan is natuurlijk heel anders dan de aarde, denk maar aan tempertatuur enz.

En hoe moeten die beesten aan voedsel komen, op de maan is volgens mij niet echt iets eetbaars aanwezig, maarja daar kan ik verder niet over oordelen.
Edit: of denk ik nou te makkelijk?
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Berichten: 12.262

Re: Aanpassing van organismen in buitenaardse omgeving

Het is in ieder geval wel bekend dat leven zonder zwaartekracht bij mensen zorgt voor verlies van botdichtheid en spiermassa, maar dat is ergens volkomen logisch omdat je het gewoon niet nodig hebt om overeind te blijven.

Zou je het experiment op een maanbasis doen dan ga ik ervan uit dat daar fatsoenlijke atmosfeer met normale temperatuur is, en ook een oplossing voor voedsel en water. Op zo'n dierproef denk ik dat het belangrijkste verschil zal komen uit de mindere zwaartekracht, en als gevolg van hogere (achtergrond)straling. Op ettelijke generaties zou die stralingsbelasting best wel eens forse gevolgen kunnen hebben.
Victory through technology

Berichten: 38

Re: Aanpassing van organismen in buitenaardse omgeving

Ik ga er even van uit dat we de beestjes voedsel geven (zoals volgens mij ook gebeurt bij "normale" dierproeven). Maar ik vraag me af of dieren bijvoorbeeld ook groter zouden worden als gevolg van de kleinere zwaartekracht...
Programming today is a struggle between software engineers trying to build bigger and better idiot-proof programs, and the universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the universe is winning.

Berichten: 12.262

Re: Aanpassing van organismen in buitenaardse omgeving

Ik denk niet dat dat zal gebeuren wanneer je ze meeneemt als dierproef en daarbij van eten, water en dergelijke voorziet.

Evolueren naar een grotere versie is misschien een vrij logisch gevolg van minder zwaartekracht, maar zoiets gebeurt alleen onder selectiedruk. Je zou dan een redelijk uitgebreid ecosysteem moeten neerzetten, waarbij de dieren zelf hun voedsel uit dat systeem moeten halen, concurrerende soorten hebben en dergelijke. In zo'n situatie zal er met de loop van (vele) generaties ongetwijfeld wel een vorm van aanpassing aan de nieuwe omgeving plaatsvinden.
Victory through technology

Berichten: 38

Re: Aanpassing van organismen in buitenaardse omgeving

Je zadelt me op met steeds moeilijkere problemen. Er zijn dus (in grote lijnen) twee mogelijkheden: ofwel laten we de beestjes gewoon in een soort labo zitten en zien wat er gebeurt. Dat betekent dat we de pure invloed van verminderde zwaartekracht zullen zien op een organisme. Ofwel kunnen we een heel ecosysteem installeren (wat aanzienlijk veel zou kosten, zowel qua geld als mankracht, voedingsstoffen, zuurstof, water ... ) in een soort aarde biosfeer. Op die manier zouden we kunnen zien welke mutaties succesvol zijn bij een lagere zwaartekracht, na lange tijd observeren...

Ik vermoed dat dieren met grijp- of plakklauwtjes succesvol zouden zijn gezien de moeilijkheid om je te bewegen bij lagere zwaartekracht: als je je kan vastklampen aan het oppervlak kan je veel sneller bewegen. Nog suggesties iemand?
Programming today is a struggle between software engineers trying to build bigger and better idiot-proof programs, and the universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the universe is winning.

Berichten: 4.546

Re: Aanpassing van organismen in buitenaardse omgeving

Dat observeren zou wel even duren :) Ik denk dat je het dan met o.a fruitvliegjes, kleine wormpjes, bacterieën etc etc. Dieren die dus een korte voortplantingstijd hebben en waarvan erg veel generaties in een korte tijd komen. Ik denk dat vliegende dieren minder kracht in hun vleugels zullen krijgen. Zij hoeven immers minder kracht te hebben om te vliegen in een omgeving met een lagere zwaartekracht. Ook denk ik dat zweven een voordeel heeft, daarvoor hoeft amper extra energie voor worden gebruikt.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Re: Aanpassing van organismen in buitenaardse omgeving

Ik denk dat de hogere straling voor mens en dier nadelig is.Men zal er een hoop ondervinding opdoen,veel die men nu al met enige zekerheid kan voorspellen.Een lang verblijf zal zeker niet bevorderlijk zijn voor zowel zijn lichamelijke als geestelijke gezondheid.De mensen die er zullen geen gaan offeren een belangrijk stuk van hun leven.Het is en blijft een zeer gevaarlijke onderneming.Ondanks dat, aan kandidaten zal er nooit een tekort zijn.

Reageer