Opgave in examenbundel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 19

Opgave in examenbundel

Tijdens mijn voorbereidingen voor het Examen stuitte ik op deze opgave.

Weet niet hoe hem op te lossen....

Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen!

-------------------------------------------------------------

Waterstoffluoride kookt bij 293K (p=po). In waterstoffluoridedamp van T= 293K en p = p0 stelt zich het volgende evenwicht in:

(HF)6 (g) <---> 6 HF (g)

De dichtheid van het gasmengsel van (HF)6 en HF van T=293 en p = po bedraagt 4,8 g dm-3. Onder die omstandigheden is het volume van 1,0 mol gas 24 dm³.

*Laat met een berekening aan de hand van deze gegevens zien welke van de soorten moleculen, (HF)6 of HF, het meeste voorkomt in het gasmengsel van T=293K en p=p0

-------------------------------------------------------------

De uitwerkingen staan natuurlijk ook in de Examenbundel.

Hierin rekenen ze eerst de massa uit van het mengsel. (24dm³ x 4,8 g dm-3 = 115 g)

Daarna stellen ze dat de massa van alleen 1 mol HF 20g zou bedragen, en alleen 1 mol (HF)6 120g.

Tot zover begrijp ik het. Maar; waar halen ze die gegevens vandaan? (.....de Binas? waar precies?)

Ik heb die molaire massa niet kunnen vinden.. ??

Alvast bedankt!!

Wendy

Berichten: 19

Re: Opgave in examenbundel

Toevoeging:

Ik begrijp de uitwerking wel...!

Echter; zodra ik het zélf moet doen, kom ik er niet.

Het gaat al fout bij het zoeken naar informatie:

Wellicht zou mijn vraag dan dus zijn: Hoe kom ik achter de massa van 1 mol (HF)6 en die van 1 mol HF?

(Waarom kan ik mijn vorige bericht niet gewoon een beetje wijzigen? :-) )

Berichten: 7.068

Re: Opgave in examenbundel

waar halen ze die gegevens vandaan?
Ik vermoed Binas. In mijn (oude) Binas staat op de laatste pagina een periodiek systeem der elementen met (afgeronde) relatieve atoommassa's.
(Waarom kan ik mijn vorige bericht niet gewoon een beetje wijzigen? icon_smile.gif )
Kan wel, moet je alleen iets sneller zijn. :)

Berichten: 19

Re: Opgave in examenbundel

Ik vermoed Binas. In mijn (oude) Binas staat op de laatste pagina een periodiek systeem der elementen met (afgeronde) relatieve atoommassa's.
Jeetje!

Natuurlijk had ik dáár allang gekeken...

...maar nú pas besef ik dat het gaat om HF en (HF)6... waarbij je dus voor die laatste 6x de relatieve atoommassa's van H en F moet nemen!

...een beetje dom van mezelf...

Vanaf daar is het niet moeilijk meer (voor zover het dat uberhaupt was..), omdat ze geen exacte berekening vragen, zijn deze gegevens al voldoende om te stellen dat er méér (HF)6 aanwezig moet zijn.

Wederom bedankt!!

Wendy

Reageer