Springen naar inhoud

Berekening opbrengstcurve collector

• Log in om te kunnen reageren

ellenjoan

ellenjoan

• >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 april 2007 - 14:24

Kan een gemiddelde temperatuur van warm water van 50 in de acumulador verworven en behouden worden met een captador (collector) waarvan de opbrengstcurve de volgende is:
(Lange) n = 0.73 6.5 (tm ta)/I
op een dag dat de omgevingstemperatuur 8 bedraagt en de intensiteit die de captador verkrijgt 340 W/m bedraagt ?

Ik zeg:
Geplaatste afbeelding

Wat denkt u ?

Dank,

Eva

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44857 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 april 2007 - 14:31

Ik heb nog steeds geen zekerheid over die term (tm ta)/I maar als je daar moet invullen wat je nu invult dan krijg je nu dus een negatief rendement, wat betekent dat je collector de buitenlucht aan het opwarmen is. Al met al klinkt het niet onlogisch zo, goede kans dat het in orde is.

ps ht volledige griekse alfabet en nog veel meer vind je ondr de link "speciale tekens"die je kan aanklikken onder je berichtvenster. Kopieerde gewenste code en plak in je bericht.

Veranderd door Jan van de Velde, 02 april 2007 - 14:32

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

ellenjoan

ellenjoan

• >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 april 2007 - 14:53

tm= temperaturea media = gemiddelde temperatuur = (te + ts)/2 = (t ingang + t uitgang water)/2
ta := temperatura ambiente = omgevingstemperatuur
I = intensity of solar radiation

en nu download ik die speciale tekens !

Danke

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44857 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 april 2007 - 14:58

Dan klopt het wel zoals ik zei. Het ziet er wat knoeierig uit met eenheden op het eerste gezicht, maar dat kan verholpen worden door verborgen eenheden aan dei constantes toe te kennen. In het grafiekje dat je in het andere topic plaatste blijkt luid en duidelijk dat wat je invult, ook klopt. En de uitkomsten zijn prinicipieel logisch.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

ellenjoan

ellenjoan

• >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 april 2007 - 18:12

Mr. Jan mag ik nog vragen...het Griekse alfabet heb ik al kunnen downloaden maar hierin zitten niet alle tekensdie ik nodig heb om per de PC op de vragen te kunnen antwoorden.
Kent u een site vanwaar ik die downloaden kan...zoals voor dit teken bijvb ~~ maar dan die 2 onderelkaar of voor tan -1 (maar dan -1 hoger).
Dit alles om te gebruiken in WORD.

Dank bij voorbaat

Eva

Ruben01

Ruben01

• >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 april 2007 - 18:51

Wanneer je die tekens wil typen in een WORD-document kan dat met de standaard vergelijkingseditor, deze kan je vinden onder Invoegen;object;vergelijkingseditor 3.0.
Wanneer deze zich niet in de lijst bevindt kan het zijn dat hij niet meegeinstalleerd, dan kun je twee dingen doen:

1. Office CD opnieuw in de pc steken en vergelijkingseditor installeren.
2. Mathtype (bvb 5.0) installeren, het nadeel hiervan is dat deze te betallen is. Natuurlijk kan daar een mouw aangepast worden, indien je geinstresseerd bent kan ik je hiervoor helpen maar dan kan je best een mailtje sturen zodat ik geen problemen krijg met de beheerders van het forum.

Het verschil tussen beiden is wel duidelijk, bij vergelijkingseditor krijg je een extra werkbalk in je WORD-document, bij Mathtype hebt je een apart programmatje dat veel gebruiksvriendelijker is omdat alle knoppen veel duidelijker zijn.

Aan jou de keuze !!
Veel succes !!
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44857 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 april 2007 - 20:52

Het complete Griekse alfabet zit standaard in elke word-versie, onder het knopje: invoegen, kies symbool, en zoek uit.
Zit in die set met standaardtekst-symbolen niet wat je zoekt, zoals dat ≈ teken, kies dan ipv standaardtekst eens voor math A, math B of math C , die zitten volgens mij ook in het standaard meegeleverde pakket lettertype-fonts van Word.

Geplaatste afbeelding

om superscript of subscript-tekst in word te typen moet je het ook niet al te ver zoeken. Ergens in je knoppenbalk vind je ongetwijfeld dit symbooltje (violette pijl) klik daarop en je krijgt de keus om knoppen toe te voegen. Waaronder x2 en x2
Vink die aan en je hebt ze in het vervolg altijd voor het grijpen in je scherm staan, zodat je met het grootste gemak dingen als Tmax typt.

ellenjoan

ellenjoan

• >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 april 2007 - 21:05

Och fantastisch, heb hem gevonden onder Microsoft Equation.

Och wat leuk eindelijk eens wat normaal schrijven

Nen dikken dank u Mr Destructor !

Ruben01

Ruben01

• >1k berichten
  • 2902 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2007 - 16:28

Het complete Griekse alfabet zit standaard in elke word-versie, onder het knopje: invoegen, kies symbool, en zoek uit.
Zit in die set met standaardtekst-symbolen niet wat je zoekt, zoals dat ≈ teken, kies dan ipv standaardtekst eens voor math A, math B of math C , die zitten volgens mij ook in het standaard meegeleverde pakket lettertype-fonts van Word.

Geplaatste afbeelding

om superscript of subscript-tekst in word te typen moet je het ook niet al te ver zoeken. Ergens in je knoppenbalk vind je ongetwijfeld dit symbooltje (violette pijl) klik daarop en je krijgt de keus om knoppen toe te voegen. Waaronder x2 en x2
Vink die aan en je hebt ze in het vervolg altijd voor het grijpen in je scherm staan, zodat je met het grootste gemak dingen als Tmax typt.

zoals Jan zegt, wanneer ze gewoon enkel Griekse letters wilt plaatsen zonder een berekening dan zijn de symbolen in WORD zeker voldoende maar voor een berekening is de Equation editor stukken beter.

Och fantastisch, heb hem gevonden onder Microsoft Equation.

Och wat leuk eindelijk eens wat normaal schrijven

Nen dikken dank u Mr Destructor !

Graag gedaan, dit is namelijk de bedoeling van dit forum, elkaar helpen !!
BOINC mee met het WSF-team: <a href="http://www.wetenscha...howtopic=60653" target="_blank">http://www.wetenscha...topic=60653</a>

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures