Welke geeft het hoogste rendement ?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 59

Welke geeft het hoogste rendement ?

Welke van de 2 rechten in figuur 4 stemt overeen met de collector die de hoogste opbrengst heeft ?

Afbeelding

Mijn 'home study' cursus zegt hierover in vrije vertaling:

"een collector is des te beter naarmate de waarde van (Lange) n hoger is en de helling minder stijl is.

In casu is de waarde van (lange) n voor A en B hetzelfde. De helling van A is minder stijl .

Dus zeg ik A

Wat denkt u en wat steekt er achter ?

Dank,

Eva

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Welke geeft het hoogste rendement ?

η = e - f (T1-T2)/I

grafiek lezen: laten we voor e (is dus inderdaad het maximumrendement zoals ik eerder dacht) eens 0,73 invullen, en voor (T1-T2)/I vullen we 0 in.

η is dan voor beide collectoren 0,73 op de y-as en 0 op de x as, klopt.

f is een aftrekfactor , hoe groter die f, hoe zwaarder een aftrekfactor inhakt op het rendemen.

voor collector B vullen we 8 in, voor collector A slechts 4

Als nou (T1-T2)/I bijvoorbeeld uitdraait op de waarde 0,05 (en dat is dan voor beide collectoren gelijk, want ze staan op dezelfde plaats bij dezelfde temperatuur en dezelfde instraling) dan moet bij die waarde 0,05 op de x-as

voor collector B η= 0,73 - 8 x 0,04 =0,33 zijn,

en voor collector A η= 0,73 - 4 x 0,05 = 0,53

Dus ja, bij een kleinere f loopt de grafiek vlakker, hoe vlakker de grafiek, hoe kleiner de verliezen bij grotere temperatuursverschillen, ofwel hoe minder energie er naar de omgeving verloren gaat, ofwel, hoe beter je opbrengst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer