Molariteit bereken bij titratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

Molariteit bereken bij titratie

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, ik heb al van alles zitten berekenen maar kom niet op het juiste uit.

Ik moet de molariteit van natronloog weten.

Ik heb 25 gram oxaalzuur in 100ml water opgelost, hier heb ik 25,0ml van gepipeteerd. Vervolgens heb ik natronloog getitreerd. Het omslagpunt was precies op 10,0ml. Nu moet ik de M weten van de natronloog. (Er moet ong. 1M uitkomen, maar dit mag afwijken)

Ik kom er met mijn berekeningen niet uit.

Vervolgens moet ik met de bekende molariteit van de natronloog de molariteit van zoutzuur bepalen.

Ik heb 25,0ml natronloog en hier titreer ik zoutzuur in. Het omslagpunt werd bereikt op 20,5ml. Wat is de molariteit van het zoutzuur? (dit berekenen met de molariteit die is uitgerekend bij de eerste titratie) Ook hier moet rond de 1M uitkomen.

Wie kan mij helpen!?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.282

Re: Molariteit bereken bij titratie

Tandpasta schreef:Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, ik heb al van alles zitten berekenen maar kom niet op het juiste uit.

Ik moet de molariteit van natronloog weten.

Ik heb 25 gram oxaalzuur in 100ml water opgelost, hier heb ik 25,0ml van gepipeteerd. Vervolgens heb ik natronloog getitreerd. Het omslagpunt was precies op 10,0ml. Nu moet ik de M weten van de natronloog. (Er moet ong. 1M uitkomen, maar dit mag afwijken)
25 g oxaalzuur in 100 mL = x g oxaalzuur in 25 mL

x g oxaalzuur is y mol oxaalzuur is z mol H+ionen in oplossing

z mol H+ionen betekent dat je ook z mol natronloog nodig zult hebben

z mol NaOH in 10 mL betekent a mol NaOH in 1000 mL ofwel a mol NaOH per liter ofwel a molair NaOH

reken stapsgewijs x, y, z en a uit. Lukt het dan?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Molariteit bereken bij titratie

Jan van de Velde schreef:25 g oxaalzuur in 100 mL = x g oxaalzuur in 25 mL

x g oxaalzuur is y mol oxaalzuur is z mol H+ionen in oplossing

z mol H+ionen betekent dat je ook z mol natronloog nodig zult hebben

z mol NaOH in 10 mL betekent a mol NaOH in 1000 mL ofwel a mol NaOH per liter ofwel a molair NaOH

reken stapsgewijs x, y, z en a uit. Lukt het dan?
x= 25/4= 6,25

y= 25/90,04 (binas) = 0,28 mol

z= 0,28 x 2 (molverhouding) = 0,56 mol

a= 0,56 x 100 = 56 mol per liter

Ik had zelf met mijn berekening nog ergens gedeeld door vier waardoor ik op 14 mol per liter kwam.

Maar zowel 56 als 14 kloppen niet, want er moet 1M uitkomen?

Het probleem is dat ik met een tandpasta-proef heb gewerkt met 1M natronloog en 1M zoutzuur, mijn leraar wilde dat ik ging testen of die 1M wel klopte, aangezien de potten waar de oplossingen in zaten vaak open en dicht werden gemaakt waardoor volgens hem de molariteit kon veranderen. Dus moesten we de precieze molariteit berekenen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.282

Re: Molariteit bereken bij titratie

Ik had zelf met mijn berekening nog ergens gedeeld door vier waardoor ik op 14 mol per liter kwam.
Haed je hier ook moeten doen, en heb je ook gedaan, maar in je verdere stappen vergeten.... :) ..

x= 25/4= 6,25

y= 6,25/90,04 (binas) = 0,07 mol

z= 0,07 x 2 (molverhouding) = 0,14 mol

a= 0,14 x 100 = 14 mol per liter

Verder niks mis mee. Het feit dat de tweede H+ van oxaalzuur moeilijker vrijgemaakt wordt dan de eerste (oxaalzuur begint zich dan als zwak zuur te gedragen) laten we maar even buiten beschouwing denk ik. Doet er bij deze afwijking ook niks toe.

Tja, het is niet anders, je sommetje klopt gewoon. Maar, aangezien ik me niet kan voorstellen dat ze scholieren laten "spelen" met 14 M NaOH is er denk ik iets goed fout met een kommaatje ergens. (2,5 g opgelost in 100 mL??) En om dan nog iets dichter bij de 1 M uit te komen vermoed ik dat je met oxaalzuur-dihydraat (Molecuulmassa inclusief kristalwater 126,07 g/mol) hebt gewerkt en niet met anhydrisch oxaalzuur.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 1

Re: Molariteit bereken bij titratie

Oxaalzuur kan 2 waterstofatomen afstaan en Natronloog kan er 1 opnemen.

Maar hier ben ik niet helemaal zeker van.

C2H2O4 + 2 NaOH -> C2O4 + 2H2O

De molaire massa van Oxaalzuur is 90,04 u ofwel 90,04 g/mol.

De molaire massa van Natronloog is 40,00 u ofwel 40,00 g/mol.

Er zat 25 g in 100 mL. Je had 25,0 mL gepipeteerd, dus er zit 6,25 gram Oxaalzuur in de oplossing.

Dat is dus 6,25 / 90,04 = 69,41 x 10^3 mol.

De reactieverhouding tussen Oxaalzuur en Natronloog is 1:2.

Bij het omslagpunt is er dus 2 x 69,41 x 10^3 = 1,388 x 10^3 mol Natronloog toegevoegd.

Dat zat in 10,0 mL, dus in 1 liter Natronloog zit 1,388 x 10^3 x 100 = 1,388 mol.

De molariteit van het Natronloog is dus 1,4 M

Voor de molariteit van Zoutzuur heb ik even geen tijd.
KasperD schreef:Dat zat in 10,0 mL, dus in 1 liter Natronloog zit 1,388 x 10^3 x 100 = 1,388 mol.

De molariteit van het Natronloog is dus 1,4 M
sorry, 1,388 x 10^3 x 100 = 13,88 mol

De molariteit van het Natronloog is dus 14 M

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.282

Re: Molariteit bereken bij titratie

De molaire massa van Oxaalzuur is 90,04 u ofwel 90,04 g/mol.

De molaire massa van Natronloog is 40,00 u ofwel 40,00 g/mol.

Er zat 25 g in 100 mL. Je had 25,0 mL gepipeteerd, dus er zit 6,25 gram Oxaalzuur in de oplossing.

Dat is dus 6,25 / 90,04 = 69,41 x 10^-3 mol.

De reactieverhouding tussen Oxaalzuur en Natronloog is 1:2.

Bij het omslagpunt is er dus 2 x 69,41 x 10^-3 = 138,8 x 10^-3 mol Natronloog toegevoegd.

Dat zat in 10,0 mL, dus in 1 liter Natronloog zit 138,8 x 10^-3 x 100 = 13,88 mol.

.
@KasperD, je 3e macht moet negatief, en met je vermenigvuldiging ga je eerst twee en daarna één nulletje mis, waardoor je er uiteindelijk nog een nul naastzit.

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Had je inmiddels zelf al gezien dus...... :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Molariteit bereken bij titratie

In ieder geval heel erg bedankt alletwee. Mijn eigen manier kreeg dezelfde uitkomst als de stappen die ik nu gevolgd heb. Dus de berekening klopt wel. Ik zal dus even moeten kijken of ik inderdaad ergens een komma verkeerd heb staan.

Ik ben er overigens niet zeker van dat het oxaalzuur was (zou dus ook oxaalzuur-dihydraat kunnen zijn). Maar op de verpakking stond wel oxaalzuur, maar ik kan dit morgen nog wel even controleren.

Ik ben in ieder geval ontzettend blij met jullie hulp! Had ik het toch niet zo slecht gedaan zelf!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.282

Re: Molariteit bereken bij titratie

Op de verpakking staat vast ook een formule. (COOH)2 · 2 H2O als het om het dihydraat gaat.

Het lijkt me stug dat je ergens een komma verkeerd zet. Je weet toch nog wel of je tweeëneenhalve of 25 gram oxaalzuur hebt afgewogen? het verschil is zoiets als tussen een theelepeltje en een volwassen eetlepel.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Molariteit bereken bij titratie

Jan van de Velde schreef:Op de verpakking staat vast ook een formule. (COOH)2 · 2 H2O als het om het dihydraat gaat.

Het lijkt me stug dat je ergens een komma verkeerd zet. Je weet toch nog wel of je tweeëneenhalve of 25 gram oxaalzuur hebt afgewogen? het verschil is zoiets als tussen een theelepeltje en een volwassen eetlepel.
Ik heb het aan de leraar gevraagd en het bleek toch het dihydraat te gaan (hij was er zelf eerst van overtuigd dat het dat niet was, gelukkig stond de pot er nog!!).

En ik had de gegevens wel verkeerd over geschrevne dus het komma probleem is opgelost.

Ik kom nu op 0,99M natronloog, wat ik persoonlijk wel een erg mooi getal vind!

Verder moet ik nu dus het zoutzuur weten (zie eerste post). Maar ik weet niet of mijn reactievergelijking klopt:

NaOH + HCL > ?

OH- + H30+ > 2H20

Maar nu de molariteit van het zoutzuur.

Met de bekende molariteit (0,99M) van de natronloog de molariteit van zoutzuur bepalen.

Ik heb 25,0ml natronloog en hier titreer ik zoutzuur in. Het omslagpunt werd bereikt op 20,5ml. Wat is de molariteit van het zoutzuur? Ook hier moet rond de 1M uitkomen.

Ik heb geprobeerd dit weer op dezelfde manier uit te rekenen als bij de natronloog maar toen kwam ik op een veel te groot antwoord uit. Ik kwam ook op een gegeven moment op 1,0325M. Dit zou een mooi getal zijn, maar de manier waar ik hierop kwam klopt niet en kan ik absoluut neit in een verslag zetten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.282

Re: Molariteit bereken bij titratie

Tandpasta schreef:Verder moet ik nu dus het zoutzuur weten (zie eerste post). Maar ik weet niet of mijn reactievergelijking klopt:

OH- + H30+ > 2H20
(sup-en superscriptjes onder de vierde knop linksboven je berichtvenster)

ofwel 1 mol NaOH reageert met 1 mol HCl tot een mol water en een mol keukenzout. Alles 1 op 1.

Als je 20 mL HCl gebruikt om 25 mL 1M NaOH tot neutraal te titreren bevat die HCl oplossing dus :

20 mL x y mol/L = 25 mL x 1 mol/L

y = 25/20 = 1,25 mol/L HCl.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Molariteit bereken bij titratie

Jan van de Velde schreef:(sup-en superscriptjes onder de vierde knop linksboven je berichtvenster)

ofwel 1 mol NaOH reageert met 1 mol HCl tot een mol water en een mol keukenzout. Alles 1 op 1.

Als je 20 mL HCl gebruikt om 25 mL 1M NaOH tot neutraal te titreren bevat die HCl oplossing dus :

20 mL x y mol/L = 25 mL x 1 mol/L

y = 25/20 = 1,25 mol/L HCl.
We hadden 25,0ml natronloog van 0,99mol/l. Die 25,0ml bevat dan 0,99/40 = 0,02475mol OH-. Dit reageert met 0,02475 (molverhouding 1:1) mol H+ van het zoutzuur. Dit aantal mol zit in 20,5ml dus zit er in 1 liter 0,02475 x 48,78 = 1,21 mol zoutzuur.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.282

Re: Molariteit bereken bij titratie

We hadden 25,0 mL natronloog van 0,99mol/L. Die 25,0 mL bevat dan 0,99/40 = 0,02475 mol OH-. Dit reageert met 0,02475 (molverhouding 1:1) mol H+ van het zoutzuur. Dit aantal mol zit in 20,5 mL dus zit er in 1 liter 0,02475 x 48,78 = 1,21 mol zoutzuur.
Krek, alleen las ik liever:

..// het zoutzuur. Deze hoeveelheid zit in 20,5 mL dus zit er //..

er wordt taalkundig al genoeg met die mol gerommeld :sad: en dat veroorzaakt volgens mij bij velen een groot deel van de verwarring rondom die eenheid.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer