Springen naar inhoud

Sluip Verbruik Elektrische Apparaten

• Log in om te kunnen reageren

kelly_patat

kelly_patat

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 april 2007 - 19:07

hey buddies,
ik zit met een heel kein probleempje
niet echt van belang voor iets maar dacht er plotseling aan
'Is het zo dat als men bv. een waterkoker in het stopcontact laat zitten maar gewoon niet aanzet en dat er toch ook electriciteit wordt verbruiklt?'
hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel. :)
maar alvast beankt!

Veranderd door kelly_patat, 02 april 2007 - 19:08

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 april 2007 - 19:55

Aan zo'n waterkoker zit een schakelaar. Die onderbreekt de stroomkring van eht stopcontact. Geen energieverbruik dus.
Anders wordt dit met oplaadapparaatjes en andere zaken met transformatortjes. Ook al onderbreek je de secundaire stroomkring (geen batterijen erin of wat ook) er zal altijd wat energie "verloren" gaan in de trafo (dat voel je, die wordt een beetje warm).

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Doe je lezers in't vervolg een plezier en geef je topic een titel die de inhoud dekt, ipv dat rare "question" :-(

Veranderd door Jan van de Velde, 02 april 2007 - 19:56

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

kelly_patat

kelly_patat

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 april 2007 - 13:41

okť
zal er in het vervolg aan denken
toch merci voor de uitleg en de raad :)

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 april 2007 - 11:29

Ook al onderbreek je de secundaire stroomkring (geen batterijen erin of wat ook) er zal altijd wat energie "verloren" gaan in de trafo (dat voel je, die wordt een beetje warm).

Die manier van schakelen lijkt wel een trend, vooral in halogeenlampjes van laag vermogen en dergelijke. Wellicht zijn 12V schakelaars goedkoper dan die voor 230V, andere reden kan ik me niet bedenken dat ze het zo doen.

Gewoon voelen of iets warm wordt is trouwens een prima manier om het vast te stellen, zodra het (sluip)verbruik van een klein apparaatje enkele watts bedraagt merk je dat wel.
Victory through technology

Stephaan

Stephaan

• >250 berichten
  • 866 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2007 - 13:18

Op voorwaarde dat de trafo gescheiden wikkelingen heeft, is het ook veiliger om de lagere spanning te onderbreken bvb bij een belknop aan een buitendeur. Het sluipverbruik moet ik er dan maar bijnemen.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8804 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 april 2007 - 13:52

Bij een bel natuurlijk wel, maar je ziet het bijv ook met schakelaars in de voet van een halogeenlamp en dergelijke.
Victory through technology

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3104 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 april 2007 - 15:26

Ik merk ook aan mijn computerboxen dat ze energie gebruiken wanneer zowel mijn computer als de boxen zelf uitstaan. Je hoort ze dan namelijk zoemen, een geluidje wat weggaat wanneer je de stekker uit het stopcontact haalt.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 april 2007 - 16:11

Ik merk ook aan mijn computerboxen dat ze energie gebruiken wanneer zowel mijn computer als de boxen zelf uitstaan. Je hoort ze dan namelijk zoemen, een geluidje wat weggaat wanneer je de stekker uit het stopcontact haalt.

Dat is dan ook de reden dat mijn computer plus al zijn randapparatuur op ťťn stekkerblok met hoofdschakelaar zitten. Hoef ik al die randapparaten zoals printers, scanners, luidsprekers e.d. ook niet nog eens apart uit te gaan zetten. (en vergeet ik dat dus niet).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures