Springen naar inhoud

Wat Gebeurt Er Met Een Atoom Als De Elektronen Weg Zijn?

• Log in om te kunnen reageren

Gijs

Gijs

• >250 berichten
  • 325 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 april 2007 - 20:35

Voor zover ik begreep bestaat elektriciteit uit snel bewegende elektronen. Dat heb ik ooit ergens vaag gehoord en ik heb nog geen boeken over atomen dus ja ik heb er eigenlijk helemaal geen verstand van. Dus aan de hand daarvan begon ik mij af te vragen wat er met een atoom gebeurd als je de elektronen van die atoom heel snel door een draadje laar lopen dus eigenlijk als je er elektriciteit van maakt. Wat gebeurd er dan met die atoom. Ik weet het niet zeker maar volgens mij bestaan die elektronen die door je electriciteit draad lopen uit dezelfde electronen als rond atomen cirkelen. Wat mijn vraag dus is als die elecronen hard door je draad heen lopen wat gebeurd er dan met het atoom aan het begin van het draad? En als je kijkt hoe electriciteit met een dynamo wordt opgewekt zoals dat altijd gebeurd komt er geen massa (dus atomen) aan te pas. Waar komen die electronen dan opeens vandaan?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 april 2007 - 21:11

No panic.

Punt één: in een geleider heeft elk atoom een elektron (met een k overigens) dat maar ternauwernood door het atoom zelf wordt aangetrokken. Al die lossere elektronen bewegen zich al als een grote elektronenwolk door het geleidermateriaal. Je moet het nogal bont maken om méérdere elektronen per atoom los te maken voor geleiding.

Punt twéé: zo snel gaat die stroom nou ook weer niet. In een standaardsnoertje voor een standaardlampje reken je die netto-snelheid uit in decimeters per uur, en aangezien we ook nog vaak van wisselstroom gebruikmaken met een stroomrichtingswisseling van 100 x per seconde komen die elektronen per saldo nauwelijks van hun plaats.

punt drie: een stroomkring is precies dát, een kring. Er is dus geen atoom "aan het begin van de draad".

Min of meer vrije elektronen zitten dus gewoon in die geleider, en als je een elektrische troom wil ga je die elektronen rondpompen. Mag je in dit geval vergelijkem met een slang die je vult met water en dan het ene eind aan de zuigkant van een pomp aansluit, en het andere eind aan de perskant van de pomp. Je gaat gewoon water rondpompen, en je slang heeft eigenlijk geen begin en geen eind meer. Duw tegen één elektron in die kring, en je duwt eigenlijk tegen alle elektronen tegelijk :smile:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gijs

Gijs

• >250 berichten
  • 325 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2007 - 12:31

No panic.

Punt één: in een geleider heeft elk atoom een elektron (met een k overigens) dat maar ternauwernood door het atoom zelf wordt aangetrokken. Al die lossere elektronen bewegen zich al als een grote elektronenwolk door het geleidermateriaal. Je moet het nogal bont maken om méérdere elektronen per atoom los te maken voor geleiding.

Punt twéé: zo snel gaat die stroom nou ook weer niet. In een standaardsnoertje voor een standaardlampje reken je die netto-snelheid uit in decimeters per uur, en aangezien we ook nog vaak van wisselstroom gebruikmaken met een stroomrichtingswisseling van 100 x per seconde komen die elektronen per saldo nauwelijks van hun plaats.

punt drie: een stroomkring is precies dát, een kring. Er is dus geen atoom "aan het begin van de draad".

Min of meer vrije elektronen zitten dus gewoon in die geleider, en als je een elektrische troom wil ga je die elektronen rondpompen. Mag je in dit geval vergelijkem met een slang die je vult met water en dan het ene eind aan de zuigkant van een pomp aansluit, en het andere eind aan de perskant van de pomp. Je gaat gewoon water rondpompen, en je slang heeft eigenlijk geen begin en geen eind meer. Duw tegen één elektron in die kring, en je duwt eigenlijk tegen alle elektronen tegelijk :smile:

Ok dus niet elke elektron komt van een atoom? Als je er logisch over nadenkt kan ik dat zelf ook wel bedenken maar ik wilde het zeker weten. Want zoals ik al zei met een dynamo komt er geen atoom aan te pas. Ok dat weet ik nu maar waar komen die elektronen opeens vandaan? Als je iets beweegt met weerstand dan kun je er opeens elektronen van maken hoe komt dat?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 april 2007 - 16:30

Je maakt helemaal geen elektronen.

Min of meer vrije elektronen zitten dus gewoon in die geleider, en als je een elektrische troom wil ga je die elektronen rondpompen. Mag je in dit geval vergelijkem met een slang die je vult met water en dan het ene eind aan de zuigkant van een pomp aansluit, en het andere eind aan de perskant van de pomp. Je gaat gewoon water rondpompen, en je slang heeft eigenlijk geen begin en geen eind meer. Duw tegen één elektron in die kring, en je duwt eigenlijk tegen alle elektronen tegelijk

In een geleider is die "slang" al van nature gevuld, want:

in een geleider heeft elk atoom een elektron (met een k overigens) dat maar ternauwernood door het atoom zelf wordt aangetrokken. Al die lossere elektronen bewegen zich al als een grote elektronenwolk door het geleidermateriaal.

Het enige wat je doet is die vrijere elektronen die er al zijn in beweging brengen zó dat ze per saldo één bepaalde kant op "stromen". En dan heb je een elektrische stroom.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gijs

Gijs

• >250 berichten
  • 325 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2007 - 20:19

ok dankje

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures