Springen naar inhoud

Wat Gebeurt Er Met Een Atoom Als De Elektronen Weg Zijn?

• Log in om te kunnen reageren

Gijs

Gijs

• >250 berichten
  • 325 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 april 2007 - 20:35

Voor zover ik begreep bestaat elektriciteit uit snel bewegende elektronen. Dat heb ik ooit ergens vaag gehoord en ik heb nog geen boeken over atomen dus ja ik heb er eigenlijk helemaal geen verstand van. Dus aan de hand daarvan begon ik mij af te vragen wat er met een atoom gebeurd als je de elektronen van die atoom heel snel door een draadje laar lopen dus eigenlijk als je er elektriciteit van maakt. Wat gebeurd er dan met die atoom. Ik weet het niet zeker maar volgens mij bestaan die elektronen die door je electriciteit draad lopen uit dezelfde electronen als rond atomen cirkelen. Wat mijn vraag dus is als die elecronen hard door je draad heen lopen wat gebeurd er dan met het atoom aan het begin van het draad? En als je kijkt hoe electriciteit met een dynamo wordt opgewekt zoals dat altijd gebeurd komt er geen massa (dus atomen) aan te pas. Waar komen die electronen dan opeens vandaan?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 april 2007 - 21:11

No panic.

Punt één: in een geleider heeft elk atoom een elektron (met een k overigens) dat maar ternauwernood door het atoom zelf wordt aangetrokken. Al die lossere elektronen bewegen zich al als een grote elektronenwolk door het geleidermateriaal. Je moet het nogal bont maken om méérdere elektronen per atoom los te maken voor geleiding.