Sociologie is geen studie van de samenleving?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 740

Sociologie is geen studie van de samenleving?

Beste forum gebruikers,

Het was een tijdje geleden dat ik nog eens uit mijn biologie schelpje gekropen heb en tot mijn verbazing zijn de alfa wetenschappen toch uitgegroeid en vormen ze een niet te onderschatten deel van deze site. Er is duidelijk ook een nood gekomen aan een forum over duurzaamheid iets dat ik zeker toejuich en van geniet

Wat mij echter wel iets of wat verward is de volgende verdeling, politieke wetenschappen en samenleving in een forum en psychologie en sociologie in een ander forum.

Ten eerste is de definitie van sociologie de studie van de samenleving, het is wel zo dat er inderdaad bij de psychologie een aantal disciplines zijn die kijken hoe iemand reageert in relatie tot een andere persoon. Maar over het algemeen kijkt men in de psychologie naar één persoon en zijn of haar mentale processen en omgang met ander.Sociologie zit op dat vlak dichter bij cultuurvergelijkende wetenschappen.

Ten tweede men zet politieke wetenschappen, sociologie en communicatie wetenschappen ook op universitair niveau samen. Persoonlijk neem ik aan dat men dit met recht en rede doet.

Redenen hiervoor zijn dat de sociologie historisch gegroeid is uit de economische, politieke en cultuur vergelijkende wetenschappen met een aantal elementen uit de filosofie en hier en daar met een bioloog.

Sociologie zit op dat vlak veel dichter bij politiek, recht en cultuur wetenschappen dan psychologie.

Daarom bepleit ik om sociologie en politiek samen te plaatsen naast rechten (niet samen met). Wat wetenschappelijk onderzoek betreft zit dat veel logischer in elkaar. Aangezien dit een forum is stel ik dit topic open voor debat.

vg
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Sociologie is geen studie van de samenleving?

Is sociologie de studie van de samenleving? Ten dele wel, maar daarom leunt het nog niet aan bij recht of politicologie. Het is een misvatting - die voortvloeit uit de ontstaansgeschiedenis, die aangegeven wordt door TS - dat een sociologisch probleem en een sociaal probleem hetzelfde zijn. Sociologie heeft theorievorming op het oog, geen diagnosticering en bijsturing, daartoe dienen recht en politiek. Een sociologisch probleem is een vraag die opgeworpen wordt vanuit de wetenschap. Een sociaal probleem spruit voort uit de werking van de maatschappij en wordt daadwerkelijk als een probleem ervaren. Het is wel zo dat sociologische kennis tot meer inzicht in sociale problemen kan leiden, maar ze samenvoegen is een stap te ver.

Sociologie en psychologie in één forum samenbrengen lijkt de meest logische keuze, want gedrag is voor beide (voor het grootste deel) het studie-onderwerp. De psychologie kijkt daarvoor naar de psyche in ruime zin, de sociologie legt de nadruk op sociale interactie als bepalende factor. Maar dit is een zwart-wit stelling: beide vullen elkaar aan en meestal (dat zie je ook aan de vragen in dit forum) is er een overlap tussen beide. Een wetenschapper zal zelden een zuiver psychologische of zuiver sociologische bril opzetten.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Sociologie is geen studie van de samenleving?

Dino schreef:Beste forum gebruikers,

Het was een tijdje geleden dat ik nog eens uit mijn biologie schelpje gekropen heb en tot mijn verbazing zijn de alfa wetenschappen toch uitgegroeid en vormen ze een niet te onderschatten deel van deze site. Er is duidelijk ook een nood gekomen aan een forum over duurzaamheid iets dat ik zeker toejuich en van geniet

Wat mij echter wel iets of wat verward is de volgende verdeling, politieke wetenschappen en samenleving in een forum en psychologie en sociologie in een ander forum.

Ten eerste is de definitie van sociologie de studie van de samenleving, het is wel zo dat er inderdaad bij de psychologie een aantal disciplines zijn die kijken hoe iemand reageert in relatie tot een andere persoon. Maar over het algemeen kijkt men in de psychologie naar één persoon en zijn of haar mentale processen en omgang met ander.Sociologie zit op dat vlak dichter bij cultuurvergelijkende wetenschappen.

Ten tweede men zet politieke wetenschappen, sociologie en communicatie wetenschappen ook op universitair niveau samen. Persoonlijk neem ik aan dat men dit met recht en rede doet.

Redenen hiervoor zijn dat de sociologie historisch gegroeid is uit de economische, politieke en cultuur vergelijkende wetenschappen met een aantal elementen uit de filosofie en hier en daar met een bioloog.

Sociologie zit op dat vlak veel dichter bij politiek, recht en cultuur wetenschappen dan psychologie.

Daarom bepleit ik om sociologie en politiek samen te plaatsen naast rechten (niet samen met). Wat wetenschappelijk onderzoek betreft zit dat veel logischer in elkaar. Aangezien dit een forum is stel ik dit topic open voor debat.

vg
Niet mee eens, maar vanwege beperkte tijd nu zal ik later uitgebreide repliek geven. paar punten alvast: het gaat hier om gamma wetenschap, en psychologie is niet - zeker niet- beperkt tot individueel gedrag.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Berichten: 954

Re: Sociologie is geen studie van de samenleving?

Om het punt nog iets verder te compliceren, zal ik een aantal onderwerpen die ik als socioloog onderzoek eens op een rijtje zetten.

1. Verzorgingsstaten. Ik onderzoek of globalisering invloed heeft op de verzorgingsstaat. Verzorgingsstaten zijn menselijke uitvindingen voor het organiseren van formele solidariteit, iets waar sociologen al voor een lange tijd onderzoek naar doen. Maar het is ook het terrein van politicologen (bijvoorbeeld waar het gaat om de invloed van politieke partijen op de inrichting van de verzorgingsstaat), economen (bijvoorbeeld onderzoek naar efficientie van bepaalde maatregelen) en juristen (bijvoorbeeld de juridische grondslagen van de verzorgingsstaat).

2. Gedrag in organisaties. Ik onderzoek formele en informele apecten van organisaties. Ook organisaties worden door mensen ontworpen en zijn een belangrijk onderdeel van onze samenleving. Veel van de auteurs die als klassiekers worden aangemerkt binnen de sociologie hebben zich met organisatievraagstukken beziggehouden. Maar zij niet alleen, dit is ook het terrein van psychologen, economen, juristen en politicologen.

3. Religie. Ik doe internationaal vergelijkend onderzoek naar religie en religiositeit. Ook een gebied waar veel sociologen zich mee bezighouden, net als psychologen en cultuurwetenschappers in het algemeen.

4. Regelnaleving. Ik onderzoek onder welke omstandigheden mensen regels naleven en onder welke omstandigheden zij dat niet doen. Het gaat hier om de vraag naar formele en informele normen en hoe die menselijke gedragingen beinvloeden. Dit is niet alleen een gebied waar sociologen in geinteresseerd zijn maar ook psychologen, economen, juristen, politicologen en biologen.

En, dat is alleen maar een opsomming waar 1 individu onderzoek naar verricht. Is sociologie een studie van de samenleving? Jazeker, maar onderzoek naar de samenleving is niet het alleenrecht van sociologen en zou dat ook niet kunnen zijn omdat het ook het onderzoeksterrein is van andere wetenschapsgebieden.

Neem onderwerpen als stratificatie en de arbeidsmarkt. Twee onderwerpen waar veel sociologen te vinden zijn, net als alle andere wetenschapsgebieden die hierover vanuit hun discipline onderzoek naar kunnen doen, oftewel economen, psychologen, juristen, politicologen en biologen. Een alternatief voor de huidige indeling is een indeling naar onderwerpen maar dat zou een board opleveren waar niet meer doorheen te scrollen is, zo lang zou het worden.

Wat vooral niet vergeten moet worden is dat binnen deze wetenschappelijke disciplines zoveel variatie te vinden is dat tussen de gebieden vaak meer overlap is dan daarbinnen. Economen en sociologen die zich richten op arbeidsmarktonderzoek lijken meer op elkaar dan cultuursociologen en cultuurpsychologen die naar verschillende groepen in de samenleving kijken. Hetzelfde geldt voor psychologen, economen, politicologen en sociologen die voornamelijk bezighouden met methoden en technieken van onderzoek.

Om kort te gaan, er is zoiets als de samenleving die vanuit verschillende disciplines bestudeerd kan worden. Het onderscheid zoals nu is gemaakt op het forum is een keuze gebaseerd op de indeling van de wetenschappen zoals die is. Dat deze verre van perfect is, het zij zo, want een andere indeling zal tot nieuwe problemen leiden die de zaak waarschijnlijk alleen maar ingewikkelder maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Sociologie is geen studie van de samenleving?

achter dit laatste kan ik mij volledig scharen.

De reden dat ik dit topic maakte is vooral omdat ik mij verbaasde over de indeling en ik eigenlijk zocht achter de logica. Als student heb ik politieke en sociologie altijd samen geweten, als bioloog zag ik biosociologie en vrienden uit de cultuurwetenschappen zijn ook door gegroeid in de sociologie. Nu ik bij de rechten en de politieke werk en zelf bezig ben met politiek-sociologisch onderzoek zie ik de duidelijke link tussen sociologie en politiek en recht.

Na een tijdje niet meer op dit forum te komen ontdek ik een expansie van de alfa wetenschappen wat ik eigenlijk wel leuk vond en onderzoek ik de fora ik ben dan opzoek naar wat ik nu bezig ben en ga dus naar het politieke forum (politiek en sociologie dacht ik) en dan zie ik tot mijn verbazing psychologie en sociologie samen staan. Iets dat ik tot nu toe nooit samen gezien heb. Iets dat mij intrigeerde en veel vragen bij mij deed oproepen vooral waarom?

Niets leuker om de waarheid te vinden dan een these in de groep te smijten.
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Reageer