Springen naar inhoud

Doppler, geluidsintensiteit.

• Log in om te kunnen reageren

Zora

Zora

• >25 berichten
  • 52 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 april 2007 - 14:17

Ik heb weer een paar sommetjes waarvan ik niet zeker ben of ik ze goed aanpak.

Een bron beweegt met 40m/s van A naar B
De fequentie van de bron bedraagt 1000Hz.

Bereken de frequentie die de waarnemer meet als:

Situatieschets
Geplaatste afbeelding

a) De bron in punt A is.
Ik ben uitgegaan van

LaTeX

LaTeX

= 980 hz

Maar ik vraag me af of ik de
hoek op de goede manier in de berekening heb gezet.

b) De bron in punt B is.

Bij dit onderdeel weet ik niet precies of ik de Vbron nu positief of negatief in de dopplerformule moet invullen. Of misschien wel een hele andere formule moet gebruiken??

2.
Een auto beweegt recht van een radarweg met een snelheid van 50m/s/ De rader zendt golven van 10GH uit.

Ik weet niet of die Radar werkt met licht of geluid. Maar het lijkt mij zo dat hij op geluid werkt want anders hebben die 50 m/s totaal geen invloed in de berekening.
LaTeX
Dan kom ik op 8,73 GH die door de auto wordt ontvangen. Maar nu komt mijn probleem, hoe bereken ik de terugkaatsing naar de radar terug? Of is dat gewoon

LaTeX

?

Dan zit ik nog met een laatste sommetje, daar kom ik op een negatief antwoord uit:
Een puntbron produceert 30db op een afstand van 1 meter. bereken het geluidsniveau op een afstand van 100 m uitgaande van een ideale geluidsbron.

LaTeX

LaTeX

LaTeX

LaTeX
Er schijnt trouwens een snellere weg te zijn voor deze laatste berekening maar die kan ik niet vinden

Als iemand me zou kunnen helpen, heel erg bedankt.

p.s. ik oefen nog met LaTex:p maar gaat de geode richting uit, hoe krijg je zo'n nice vermenigvuldigings bolletje? :)
And that's the way the coockie crumbles -Bruce Allmighty

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 april 2007 - 14:20

p.s. ik oefen nog met LaTex:p maar gaat de geode richting uit, hoe krijg je zo'n nice vermenigvuldigings bolletje? :)

Met \cdot: LaTeX . Voor het klassieke kruisje \times: LaTeX .
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44859 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 april 2007 - 14:26

p.s. ik oefen nog met LaTex:p maar gaat de goede richting uit, hoe krijg je zo'n nice vermenigvuldigings bolletje? :)

\cdot

1) je bron nadert je waarnemer, het kan niet anders of de waargenomen frequentie is hoger dan de uitgezonden frequentie, en niet lager zoals jij berekent. Formule niet goed, terug naar de tekentafel. :-)

Als de bron zich ter hoogte van B bevindt is zijn snelheid t.o.v. de waarnemer eventjes 0 (een nadering, steeds korter wordende afstand, verandert in een verwijdering, steeds langer wordende afstand). Met de bron in punt B moet de waarnemer dus netjes 1000 Hz waarnemen. Dat moet uit dezelfde formule volgen.

Veranderd door Jan van de Velde, 03 april 2007 - 14:27

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Zora

Zora

• >25 berichten
  • 52 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 april 2007 - 16:03

Ik zie net dat ik de tekening pruts klein hebt gemaakt, maar daarop is te zien dat de waarnemer onder een hoek van 30 graden staat. Zou het kunnen dat daarom de frequentie kleiner wordt? Omdat hij toch niet recht op je af komt?
And that's the way the coockie crumbles -Bruce Allmighty

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44859 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 april 2007 - 20:10

Ik zie net dat ik de tekening pruts klein hebt gemaakt, maar daarop is te zien dat de waarnemer onder een hoek van 30 graden staat. Zou het kunnen dat daarom de frequentie kleiner wordt? Omdat hij toch niet recht op je af komt?

Nee, hij komt nog steeds op je af in je tekening, dus je moet een frequentie vinden die lager is dan wanneer hij recht op de waarnemer af zou gaan, maar in ieder geval hoger dan de frequentie bij stilstand van de bron ofwel hoger dan 1000 Hz. Kan absoluut niet anders.

Snelheid is een vectoriële grootheid, dwz het heeft zowel een grootte als een richting. De snelheid die in je dopplerformule moet is dát deel van de snelheid die lijnrecht naar je waarnemer gaat. Maw, splits je snelheidsvector van je bronin een vector recht naar je waarnemer, en een vector loodrecht daarop:

Geplaatste afbeelding
De snelheid van je bron (op dat punt) richting je waarnemer blijkt cos(30°)·40 m/s.

mijn waarnemer hoort dan (ruw kladje) iets meer dan 1100 Hz.

Ofwel, je hebt die cosinusfactor op een verkeerde plek in je formule geplakt. Die hoort bij je snelheid, niet bij de waargenomen frequentie.
ps: voor plaatjes met 256 kleuren of minder, gebruik GIF: het resultaatblijft veel zuiverder en helderder dan jpeg, dt weer geschikter is voor foto's.

Veranderd door Jan van de Velde, 03 april 2007 - 20:13

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures