Springen naar inhoud

[mechanica] de centripetale kracht

• Log in om te kunnen reageren

PY7

PY7

• >25 berichten
  • 85 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 april 2007 - 15:56

Stelling; Als de aarde niet zou rond draaien (rond haar eigen as) zouden wij minder wegen.

(deze stelling is NIET waar)

Nu is alleen mijn vraag; hoe kan dat?
Als iemand me de uitleg zou kunnen geven aan de hand van vectoren?

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 april 2007 - 19:08

de kracht die een massa ondervindt in de nabijheid van een andere massa:
LaTeX met LaTeX een constante en LaTeX de afstand van zwaartepunt tot zwaartepunt. Zo wordt alles op aarde aangetrokken tot de aarde. Dan is er ook nog de kracht die je ondervindt doordat je met de roterende beweging van de aarde meegaat: LaTeX . Het verschil tussen deze krachten is je gewicht. Als de aarde niet draait, dan is de tweede kracht nul en ben je dus zwaarder (behalve als je in het verlengde van de rotatieas van de aarde staat, maar je bent in elk geval niet lichter).

PY7

PY7

• >25 berichten
  • 85 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2007 - 08:29

...Het verschil tussen deze krachten is je gewicht...

Als je me dit eens zou kunnen uitleggen? want dat snap ik niet helemaal :)

Sjakko

Sjakko

• >1k berichten
  • 1007 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2007 - 09:56

Als je me dit eens zou kunnen uitleggen? want dat snap ik niet helemaal :)

Aan de ene kant heb je dus LaTeX omlaag gericht en aan de andere kant heb je LaTeX omhoog gericht. Verder heb je nog de normaalkracht die aarde op je uitoefent (de kracht waarmee je ondersteund wordt door de aarde) en deze is omhoog gericht. Dit is uiteindelijk de resultante kracht die de aarde op jou uitoefent en ook andersom, met andere woorden: je gewicht. Deze kan je uitrekenen door te stellen dat de som van alle krachten nul moet zijn, want:

er moet evenwicht van krachten zijn, met andere woorden: som van alle krachten is nul, want anders ga je volgens de tweede wet van Newton versnellen en dat doe je niet (in principe versnel je wel, namelijk naar het middelpunt van de aarde toe, maar in dit geval nemen we even het aardoppervlak als referentie). Je zegt dus:

LaTeX dus LaTeX en de normaalkracht is je gewicht.

PY7

PY7

• >25 berichten
  • 85 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2007 - 10:26

Bedankt!

Hier ben ik mee geholpen :smile:

PY7

PY7

• >25 berichten
  • 85 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2007 - 12:49

Bij nader inzien heb ik nog 1 laatste vraagje;

Je zegt dat

LaTeX

omhoog gericht.

In mijn definitie staat dat de centripetale kracht LaTeX altijd naar het middelpunt gericht is. En volgens jou is ze omhooggericht.

Hoe kom je daaraan?

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 april 2007 - 14:18

Daar heb je gelijk in, echter:

de zwaartekracht creeert een ccentriputale kracht, (naar binnen gericht)
en de wet traagheid massa creeert een centrifugale kracht, naar boven gericht.

PY7

PY7

• >25 berichten
  • 85 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2007 - 17:01

Heffen deze 2 elkaar dan niet op?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44886 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 april 2007 - 18:07

Voor een voorwerp dat een nette cirkelbaan beschrijft rondom een ander voorwerp, ja, daar heffen die twee elkaar op. Hier komt echter gelijk de makke bovendrijven van die centrifugaalkracht: die is er niet. Normaal als de enige twee werkende krachten elkaar opheffen zou een voorwerp niet van richting mogen veranderen en in een rechte lijn moeten bewegen. Echter, een satelliet in een baan om de aarde verandert voortdurend van richting. Iets als een centrifugaalkracht mag je dan ook hoogstens gebruiken als een rekentruukje.

Het is een beetje als met de deltavlieger die van de berg af zweeft: hij valt permanent, maar omdat hij tegelijkertijd vooruit gaat blijft hij steeds even hoog boven de helling zweven.

Een satelliet in een baan rond de aarde is dan ook permanent in vrije val. Maar, terwijl ze een stukje naar de aarde toevalt gaat ze ook een stukje vooruit. De satelliet valt dan ook voorbij de aarde.
Geplaatste afbeelding

de satelliet heeft een voorwaartse snelheid (blauw) en krijgt door de zwaartekracht een versnelling en dus ook een snelheid richting middelpunt aarde (rode vector). Effect: een beweging met een snelheid en een richting volgens de groene vector. Een eindje verder beschouwen we weer de situatie: De snelheid is van richting verandert, maar door de positieverandering is de richting van de zwaartekracht óók veranderd. En eigenlijk is de situatie nog als voorheen: de satelliet is op dezelfde hoogte boven de aarde gebleven. Als je die stapjes maar klein genoeg maakt krijg je een mooie vloeiende cirkelbaan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5442 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 04 april 2007 - 21:09

Laten we ervan uitgaan dat de aarde een perfekte bol is.
Stel dat een persoon P op de evenaar staat.
Deze persoon maakt een volledige circel in 24 uur.
De hoeksnelheid is dan:
LaTeX
De middelpuntzoekende kracht, die op de persoon moet werken om hem in deze circelvormige baan te houden is dan:
LaTeX
Deze middelpuntzoekende kracht kan alleen maar worden geleverd door de zwaartekracht.
De zwaartekracht is:
LaTeX

De netto zwaartekracht is dus:
LaTeX
Die 9,796 is de zwaartekrachtversnelling gecorrigeerd voor het feit dat de persoon een circelvormige baan beschrijft.
Als hij dus op een weegschaal gaat staan, dan wijst de weegschaal een gewicht aan van m .9,796.

PY7

PY7

• >25 berichten
  • 85 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 april 2007 - 15:30

Vriendelijk bedankt voor jullie reacties ik denk dat ik het bovenstaande probleem nu wel begrijp. :)

Nu ik er eens goed over heb nagedacht, vroeg ik me af waarom men eigenlijk het onderscheid maakt tussen middelpuntvliegende- en middelpuntzoekende kracht. (hetgene ik eerst nogal verwarrend vond)

Kon men het niet gewoon op 1 van deze twee krachten houden of iets anders 'verzinnen' :)
(Ik weet het; misschien wel een domme vraag maar ik vroeg het me toch af :) )

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44886 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 april 2007 - 17:20

Vriendelijk bedankt voor jullie reacties ik denk dat ik het bovenstaande probleem nu wel begrijp. :)

Nu ik er eens goed over heb nagedacht, vroeg ik me af waarom men eigenlijk het onderscheid maakt tussen middelpuntvliegende- en middelpuntzoekende kracht. (hetgene ik eerst nogal verwarrend vond)

Kon men het niet gewoon op 1 van deze twee krachten houden of iets anders 'verzinnen' :)
(Ik weet het; misschien wel een domme vraag maar ik vroeg het me toch af :) )

Zo'n domme vraag is dat niet. Aan je wens is al voldaan, in de schoolboeken is centrifugaalkracht dan ook al lang (al tientallen jaren) afgeschaft. Of het écht iets oplevert weet ik eerlijk gezegd niet. Voor een aantal mensen wordt het zo nóg abstracter dan het al is, zoals ik regelmatig merk. Want als die een blok steen aan een touw rond zich zwieren voelen ze dat blok steen toch echt van zich vandaan getrokken voelen. Uitleggen dat die kracht die ze voelen er niet is valt niet mee...... . Persoonlijk heb ik er dan ook geen moeite mee om hem als rekentruukje te gebruiken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures