Algemene oplossing differentiaalvergelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

Algemene oplossing differentiaalvergelijking

De algemene oplossing van de vergelijking

mx''(t) + cx'(t) + kx(t) = f Sin (v t)

wordt gegeven door

x(t) = x(homogeen) + a Sin (v t - b )

Ik wil graag weten hoe a en b worden bepaald door de gegeven parameters m, c, k, f en v.

Dit kan volgens mij niet zo moeilijk zijn, maar toch kom ik er niet uit. Kan iemand me helpen?


Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Algemene oplossing differentiaalvergelijking

Die link kan ik niet openen. Voor de particuliere oplossing stel je een lineaire combinatie van sinus en cosinus voor, substitueren en identificeren levert een stelsel waaruit je de oplossing vindt. Met behulp van goniometrie kan je dat dan samennemen in één sinus, niet moeilijk maar wel een hoop reken/schrijfwerk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 1.007

Re: Algemene oplossing differentiaalvergelijking

Die link kan ik niet openen. Voor de particuliere oplossing stel je een lineaire combinatie van sinus en cosinus voor, substitueren en identificeren levert een stelsel waaruit je de oplossing vindt. Met behulp van goniometrie kan je dat dan samennemen in één sinus, niet moeilijk maar wel een hoop reken/schrijfwerk.
Hmm, hij doet het idd niet direct in de browser. Als je hem even opslaat wel. Maar ik maak er wel even een gif van: http://home.planet.nl/~moelk037/overig/gedoe.gif

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Algemene oplossing differentiaalvergelijking

Ik heb de berekening niet gecheckt, maar de methode is goed (precies zoals ik ze ook hier beschreef).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer