Springen naar inhoud

Kernfysica

• Log in om te kunnen reageren

daand

daand

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 april 2007 - 16:43

wij hebben mbv een ionisatievat een proef gedaan met de stof 241Am

Deze a-straler maakt een gemiddelt constant aantal ionene per seconde, waardoor het ionisatievat geleidend wordt. omdat dit zeer zwak is word het versterkt dmv een stroomversterker.

Opdracht:
Vericht metingen,de verwerkings factor van de meerversterker is 10≤ een volle uitslag op de stroom meter {100 μA} komt dus overeen met een stroom van 100*10-Ļ≤ in het ionisatie vat.

Tabel:
Spanning in volt || Stroom sterkte in ampere.
0||0
50||13
100||1.4
200||2.1
400||2.2
500||2.3
800||2.4
1000||2.5
2000||2.5
3000||2.6
4000|||2.6

e) verklaar de verloop van de tabel

f) bereken uit de gemeten stroom sterkte bij de hoogste waarden vanV hoeveel kernen per seconden door de a-straler gemaakt worden. ge ervan uit dat bij ionisatie van een lucht molecuul slechts 1 electron word verwijdert.

g) het aantal ionen dat een a-deelte op zijn weg in normale lucht maakt afhankelijk van zijn begin energie, voor Am-241 is dat 2*10^5. Bereken hoeveel a-deeltjes de stof per sec uitzend.

Is er een standaart forumle om uit te rekenen hoeveel deeltjes een stof uitzend?
en wat bedoelen ze met
stroom meter {100 μA} komt dus overeen met een stroom van 100*10- Ļ ≤ in het ionisatie vat??
Hoe moet je die getallen gebruiken bij de berekening??

Veranderd door daand, 03 april 2007 - 16:45

Just do what you have never done before...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 april 2007 - 20:38

Verricht metingen,de versterkings factor van de meetversterker is 1012

??[/color]bedoel je dit?

een volle uitslag op de stroom meter {100 μA} komt dus overeen met een stroom van 100*10-Ļ≤ in het ionisatie vat.
Tabel:
Spanning in volt || Stroom sterkte in ampere.

ik kan een volle uitslag van een stroommeter van 100 μA niet rijmen met gemeten stroomsterktes van 2,6 A

50||13

komma vergeten hoop ik?

f) bereken uit de gemeten stroom sterkte bij de hoogste waarden vanV hoeveel kernen per seconden door de a-straler gemaakt worden. Ga ervan uit dat bij ionisatie van een lucht molecuul slechts 1 electron word verwijderd.

Ik neem aan dat hier ionisatiekernen ofwel geÔoniseerde luchtmoleculen bedoeld worden, en niet α-deeltjes?? Dat concludeer ik uit de volgende vraag

g) het aantal ionen dat een a-deeltje op zijn weg in normale lucht maakt afhankelijk van zijn begin energie, voor Am-241 is dat 2*10^5. Bereken hoeveel a-deeltjes de stof per sec uitzend.

Als je vragen stelt is het voor je helpers wel zo handig als je bericht niet tjokvol met fouten zit. Schiet voor jou beter op en kost je helpers ook minder kopkrabtijd. :) Het heeft me nu al een ruim een kwartier gekost om chocola van je bericht te maken en even bevestiging van mijn vermoedens te vragen. Die tijd had ik liever besteed om je alvast op weg te helpen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures