Springen naar inhoud

Uitleg lensformule

• Log in om te kunnen reageren

mickv

mickv

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 april 2007 - 06:38

Heey hallo!

bij natuurkunde hebben we het nu over lenzen! het tekenen kan ik wel. maar er moet natuurlijk ook wat berekent worden! namelijk de lensformule!! kan iemand mij deze goed uitlleggen als je bijv f wel hebt en b ook of andersom! en de tips trucjes! want mijn leraar had het alleen over de noemers gelijk maken en dat legde hij te snel uit (zoals altijd)
en ik heb meestal wat langer de tijd nodig om formules te snappen!

harstikke bedankt!
groetjes

Bijgevoegde miniaturen

• lens.JPG

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 april 2007 - 08:10

Maak het jezelf niet moeilijker dan nodig en knoop je wiskundekennis (rekenen met breuken in dit geval) eens aan je natuurkundekennis. Hoe tel je breuken op en hoe trek je ze van elkaar af?

In paragraaf 3 van deze microcursus:
http://www.wetenscha...showtopic=42824
staat dat nog eens even voor je op een rijtje

laat dan je formule een even los op een brandpuntsafstand van 50 mm en een voorwerpsafstand van 1,0 m. (zoals een fototoestel bij een portretfoto). Wat moet je beeldafstand zijn?

1) Eerst zorgen dat je eenheden van je gegevens gelijk zijn (allemaal millimeters is handigst denk ik)
2) dan je formule herschrijven zodat 1/b in zijn ťťntje aan een kant van het = teken komt (trek van beide zijden 1/v af)
3) vul in wat je weet
4) 1/50 = ..../1000 , wat komt er op de puntjes te staan?
5) je twee breuken hebben nou een gelijke noemer, je mag de tellers van elkaar aftrekken
6) 1/b blijkt nu gelijk aan 19/1000
7) dan aan beide zijden je breuken omkeren (teller en noemer verwisselen), want als 1/x gelijk is aan 1/5, is x/1 gelijk aan 5/1 ofwel x=5
8) reken die ene breuk uit, uitkomst is 52,63 mm voor je beeldafstand.

succes, als het niet lukt kom je maar terug.
:-D

Veranderd door Jan van de Velde, 04 april 2007 - 08:11

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures