Afstrijkdruk bij vloeistoffen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Afstrijkdruk bij vloeistoffen

Een cilinder van 500 mm doormeter en 2000 mm lang draait tegen een snelheid van 300m/min in een bad met vloeistof.

De vloeistof ( in dit geval inkt) wordt in de inkthouder afgestreken tot er +/- 1 mm op de cilinder achterblijft.

Daarna wordt deze laag nogmaals afgestreken door een mes van 2000mm lang onder een hoek van 45° op de raaklijn van de cilinder.

Vraag: Op welke manier kan ik een formule samenstellen voor het berekenen van de vloeistofdruk die op het mes staat bij het afstrijken van de vloeistof bij een snelheid van 300m/min.

De vloeistof heeft een viscositeit van 20 cps.
Bijlagen
vloeistofdr.gif
vloeistofdr.gif (3.57 KiB) 135 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Afstrijkdruk bij vloeistoffen

Das geen makkelijke, maar even wat meer info vragen:

In principe hoeven we geen rekening te houden met de afstrijker, ofwel, waar het om gaat is een millimeter inkt op een rond cilinder dat tegen een mes aan 'stroomt' En nu wil je weten wat de druk is van die 1 mm vloeistof tegen dat mes?

Mag ik aannemen dat er helemaal geen inkt achterblijft op de cilinder na het mes?

Als dat zo is kun je het lineair bekijken als een 1 mm dikke laag vloeistof die tegen een mes op 45 graden stroomt. En wat dan de kracht van de vloeistof op het mes is.

Berichten: 2

Re: Afstrijkdruk bij vloeistoffen

De cilinder is verchroomd en +/- 99,5% van de inkt wordt terug afgestreken.

De ideale druk van het mes op de cilinder moet 2N/cm zijn dus 400N op 2000mm.

De ideale hoek van het mes op de cilinder moet 45° op de raaklijn zijn.

Probleem:

Wanneer de omtreksnelheid verhoogd wordt gaat deze druk onvoldoende groot zijn

om een goed afstrijken van de inkt te bekomen .

De tegendruk van de stromende inkt gaat het mes proberen te lichten of het mes treed in oscilatie.

Wanneer ik kan bepalen hoeveel tegendruk de stromende inkt veroorzaakt,kan ik ook een

formule opstellen hoeveel druk ik moet bijzetten om terug in het ideale bereik te komen.

Reageer