Konisch water

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 31

Konisch water

Kan iemand meer vertellen over konisch water dus water wat je krijgt als je loog en zuur in evenveel hoeveelheid bij elkaar voegt? Ik kan niets vinden op wiki hierover...was benieuwd wat voor eigenschappen dit water heeft ten opzichte van normaal water.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Konisch water

Ik zal eerlijk zeggen dat ik nooit van conisch of konisch water heb gehoord. Ik sta daarin niet alleen, Google kent het ook helemaal niet en dat is een uitzondering.

In het algemeen als je een zuuroplossing en een base-oplossing in equivalente hoeveelheden bij elkaar voegt hou je een zoutoplossing over. Geen idee wat daar konisch aan is. Ik ben benieuwd waar de die term vandaan hebt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 31

Re: Konisch water

Jan van de Velde schreef:Ik zal eerlijk zeggen dat ik nooit van conisch of konisch water heb gehoord. Ik sta daarin niet alleen, Google kent het ook helemaal niet en dat is een uitzondering.

In het algemeen als je een zuuroplossing en een base-oplossing in equivalente hoeveelheden bij elkaar voegt hou je een zoutoplossing over. Geen idee wat daar konisch aan is. Ik ben benieuwd waar de die term vandaan hebt?
Ik werk bij Friesche Vlag in Leeuwarden en daar maken ze de installaties schoon door de intern te reinigen dmv het zogenaamde CIP systeem. Cleaning In Place. Dit betekend dat ze na elke productie eerst zuur door alle leidingen sturen en daarna loog. Ik maak voor hun nu een rampenplan en moet het risico inschatten hoeveel gevaar de opslagtanks van het zuur en loog loopt. Wat er gebeurt als het gaat lekken. Het is algemeen bekend dat als je loog( NaOH) en zuur (HNO3) bij elkaar doet in gelijke hoeveelheden het zuur en basische elkaar opheft en je water (H20) overhoudt maar wel konisch water.

Edit: heb effe intern gebeld en het blijkt dat als je geconcentreerd zwavelzuur en salpeterzuur bij elkaar gooit je Konisch water krijg. Als je zuur en loog bij elkaar gooit krijg je een zout oplossing idd. Het OH bindt zich aan de H dus krijg je H2O en OH bindt zich aan het Na.

Berichten: 186

Re: Konisch water

TCDD schreef:Ik werk bij Friesche Vlag in Leeuwarden en daar maken ze de installaties schoon door de intern te reinigen dmv het zogenaamde CIP systeem. Cleaning In Place. Dit betekend dat ze na elke productie eerst zuur door alle leidingen sturen en daarna loog. Ik maak voor hun nu een rampenplan en moet het risico inschatten hoeveel gevaar de opslagtanks van het zuur en loog loopt. Wat er gebeurt als het gaat lekken. Het is algemeen bekend dat als je loog( NaOH) en zuur (HNO3) bij elkaar doet in gelijke hoeveelheden het zuur en basische elkaar opheft en je water (H20) overhoudt maar wel konisch water.

Edit: heb effe intern gebeld en het blijkt dat als je geconcentreerd zwavelzuur en salpeterzuur bij elkaar gooit je Konisch water krijg. Als je zuur en loog bij elkaar gooit krijg je een zout oplossing idd. Het OH bindt zich aan de H dus krijg je H2O en OH bindt zich aan het Na.
Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik nooit van konisch water gehoord heb, maar aan de hand van bovenstaande uitleg kan ik misschien een paar opties geven.

geconcentreerd zwavelzuur + salpeterzuur = nitreerzuur (misschien kan je hier eens op zoeken)

geconcentreerd zoutzuur + salpeterzuur = koningswater (dat komt dan weer dicht in de buurt wat de naam betreft)

Misschien ben je er wat mee, succes verder.

Berichten: 31

Re: Konisch water

Belgjm schreef:Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik nooit van konisch water gehoord heb, maar aan de hand van bovenstaande uitleg kan ik misschien een paar opties geven.

geconcentreerd zwavelzuur + salpeterzuur = nitreerzuur (misschien kan je hier eens op zoeken)

geconcentreerd zoutzuur + salpeterzuur = koningswater (dat komt dan weer dicht in de buurt wat de naam betreft)

Misschien ben je er wat mee, succes verder.
Koningswater! Juist dat is em! dan heb ik mijn baas verkeerd verstaan. Ik vroeg me alleen dan af hoe dat verschillend is van water.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Konisch water

Nogal verschillend. http://en.wikipedia.org/wiki/Aqua_regia en http://www2.umdnj.edu/eohssweb/aiha/accide...plosion.htm#Two Als je daar eens begint met kijken. Verder googelen op 'aqua regia' of 'royal water' moet genoeg nuttige hits kunnen geven.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Konisch water

Dan weer terug naar de vraag:

Kan iemand meer vertellen over konisch water dus water wat je krijgt als je loog en zuur in evenveel hoeveelheid bij elkaar voegt? Ik kan niets vinden op wiki hierover...was benieuwd wat voor eigenschappen dit water heeft ten opzichte van normaal water.

Ik raad je in elk geval aan om de basisbeginselen van scheikunde te leren voordat je met koningswater zou gaan werken.

Om te weten welke hoeveelheid loog je nodig hebt om een zekere hoeveelheid zuur te neutraliseren moet je om te beginnen weten welk zuur en welk loog. Vervolgens de concentratie van het zuur en het loog. Vervolgens kan je aan het rekenen slaan.

Afhankelijk van het gebruikte loog zal je bij neutralisatie een bepaald zoutmengsel krijgen. Als je bijvoorbeeld kalkwater gebruikt zal je een mensel van calciumsulfaat en calciumnitraat krijgen, opgelost in water (voor zover het calciumsulfaat oplosbaar is in water).
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 12.262

Re: Konisch water

Koningswater is inderdaad heel andere soep dan kraanwater... het 'water' slaat denk ik vooral op het feit dat het een(bij beperkte concentratie) transparante vloeistof betreft. Ik zou ervan af zien het te bereiden, aangezien het mengsel samen zo ongeveer het sterskt mogelijke zuur is. Inmiddels zijn er wel sterkere zuurcomplexen gemaakt, maar historisch gezien is koningswater het middel van keus om bijv edelmetalen te ioniseren.

Sterke zuren met loog neutraliseren zou ik ook niet doen, tenzij de concentratie beperkt is. Die reacties zijn nl nogal exotherm en razendsnel, en met een beetje scheve stoichiometrie blijf je al snel achter met een lading kokende loog danwel zuur.
Victory through technology

Berichten: 31

Re: Konisch water

Oh nee ik was ook niets van plan hoor maar hier op stage hebben ze tanks van duizenden liters van beide stofjes en ze hadden het er wel eens over dat een lekkage niet erg is als er maar van beide (NaOH en HNO3) evenveel ontsnapt want dan krijg je dus een neutrale stof.

Berichten: 12.262

Re: Konisch water

Mits het tamelijk verdund is zal dat inderdaad wel opgaan als gelijke hoeveelheden (in molen gerekend) lekken en vermengen.

Maar geconcentreerd salpeterzuur is vervelend spul, zeker met een flink exothermische reactie met loog zou ik denken dat er wel eens een flinke wolk NO3 vrij kan komen.
Victory through technology

Berichten: 31

Re: Konisch water

Nou ik denk niet dat het hier verdund is aangezien industriele machines er van binnen mee worden gereinigd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Konisch water

Nou ik denk niet dat het hier verdund is aangezien industriele machines er van binnen mee worden gereinigd.
verdunnen is relatief. Ook in redelijke verdunning is salpeterzuur een agressief goedje.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer