Stroomberekening lan-party

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Stroomberekening lan-party

ik twijfelde even tussen hier of informaticagedeelte, maar uiteindelijk heeft het nie echt veel met informatica te maken dus beter hier dan.

oke ik geef dus dit weekend een lan-party, maar ik maak me nogal zorgen om de stroom voorziening.

ik heb namelijk nogal veel uiteenlopende dingen op internet gelezen en ja daarom dak me zorgen maak eigelijk

verschilt van max aantal pc's op 16A van 7 tot 24 dusja das een groot verschil vind ik.

zoals het er momenteel naar uitziet zal er op de piek 18 man zitten waarvan 16 pc's en 2 laptops. daarbovenop komt nog een 24 poorts gigaswitch en 3 servers (zo'n homeservers, nie uberkrachtig, maar deze hebben dus geen scherm of extra **** aanwezig)

nu een eerste berekening die ik van iemand die ik ken gehoord heb die ik wel vertrouw is op een circuit van 16A:

16A X 230V(de spanning van stopcontact) = 3680Watt (max vermogen dat op dat circuit kan), bij berekenen van 500Watt per pc komt dat dan neer op 7 pc's, bij 300watt zijn het er dan 12.

Van iemand anders die ik ken die ik ook wel vertrouw in da soort zaken is dak ik moet rekenen op 0.6A-1A per pc.

bij 0.6A als er nie te zotte dingen gedaan worden en 1Abij iets zotter (maar alles mocht wel niet ineens in gang gestoken worden), nu bij 0.6A kunnen er dan 24 pc's op 16A, en bij 1A dan 16 pc's.

zodus heb ik nu voor op 16A te steken: 7, 12, 16, 24

nu ik weet niet hoeveel verschillende circuits we daar gaan kunnen gebruiken, in het beste geval 3 en dan komen we met 7 à 8 per circuit zeker toe.

dus euhm iemand die me hierbij kan helpen? :)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Stroomberekening lan-party

Je hebt het antwoord zelf in handen. Op elke pc en op elk beeldscherm zit een plaatje waarop staat hoeveel stroom dat ding kan trekken. Is dus gewoon een kwestie van amperes optellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Stroomberekening lan-party

Daarbij kun je natuurlijk het geheel over meerdere groepen verdelen, waarbij het maximaal haalbare vermogen afhankelijk word van de waarde van de hoofdzekering (informeren bij de elektriciteits leverancier). Met een 25A hoofdzekering heb je dus maximaal 230V*25A=5750W.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Stroomberekening lan-party

Waarschijnlijk kan je niet alle pc's in één stopcontact proppen, dus wanneer je verschillende stopcontacten gebruikt (die appart gezekerd zijn is er geen enkel probleem). Ik heb zelf ook al eens een lan-party gehouden met een 70-tal pc's en hiervoor hadden we een werfkast gehuurd (3-fasen toevoer en dan elke fase ongeveer evenveel belasten) :-D .

Berichten: 12.262

Re: Stroomberekening lan-party

Het is lastig hier goed aan te rekenen, zonder dat je weet wat pc's nou eigenlijk verbruiken. Gemiddeld 1 a 1.5A voor een PC inclusief monitor klinkt wel redelijk. Maar je moet ergens ook het piekvermogen aankunnen.

Als je een installatie hebt met ouderwetse smeltzekeringen gaat dat wel lukken denk ik, daar je die normaliter tot wel een minuut dubbel kunt belasten... even iets opstarten dat flink stroom trekt is dan no problem.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Stroomberekening lan-party

Benm schreef:Het is lastig hier goed aan te rekenen, zonder dat je weet wat pc's nou eigenlijk verbruiken. Gemiddeld 1 a 1.5A voor een PC inclusief monitor klinkt wel redelijk. Maar je moet ergens ook het piekvermogen aankunnen.

Als je een installatie hebt met ouderwetse smeltzekeringen gaat dat wel lukken denk ik, daar je die normaliter tot wel een minuut dubbel kunt belasten... even iets opstarten dat flink stroom trekt is dan no problem.
Dat is allemaal waar wat je zegt van dat piekvermogen maar ik denk niet dat ze allemaal tegelijkertijd alles gaan inschakelen dus zal dat piekvermogen wel meevallen denk ik.

Reageer