Gravitatiekracht en vulkaanuitbarstingen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Gravitatiekracht en vulkaanuitbarstingen

Ik vraag me af of er een verband is tussen vulkaanuitbarstingen op aarde en de gravitatiekracht van andere hemellichamen zoals de maan. Is er iemand die hier iets over weet of een site met info hierover kent? Zo ja, laat het dan ff weten:!:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Gravitatiekracht en vulkaanuitbarstingen

De aantrekkingskracht van de maan op de aarde is zo vreselijk klein (veel minder dan 1 Newton) dat dit effect volgens mij te verwaarlozen moet zijn ten opzichte van allerlei aardse effecten.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 226

Re: Gravitatiekracht en vulkaanuitbarstingen

De Jupiter-maan Io wordt voortdurend gekneed en opgewarmd door het getij, dat hij van Jupiter ondergaat. Dat veroorzaakt regelmatig vulkaanuitbarstingen.

Ook de aarde vervormt enigszins onder het getij van zon en maan. Geen idee of dat genoeg is om het vulkanisme te beïnvloeden.

Gebruikersavatar
Berichten: 141

Re: Gravitatiekracht en vulkaanuitbarstingen

Ik heb op Discovery een maand of 4 geleden een uitzending gezien over iemand die beweerde dat het wél gelinkt was. Hij had ook enkele metingen en vergelijkingen gedaan en het bleek dat veel vulkaanuitbarstingen samenvielen met de getijden. Wat zou betekenen dat de aantrekkingkracht van de maan net de trigger kan zijn.

Echt heel overtuigend vond ik zijn bewijs overigens niet...
"Jij lachen naar vogeltje, Mehmet. Isse leuk. Voor later."

"Ja, mijnheer. Deze photografie kan wellicht ter illustratie dienen van het feit dat wij, ondanks het taalverschil, een grote genegenheid voor elkander hebben opgevat."

Reageer