Dehydratatie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Dehydratatie

Hallo,

Hoe kan ik het best de watermoleculen uit hydraten halen?

Thanks,

Hychlocid

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Dehydratatie

In het algemeen: eraf "stoken". Verwarm je gehydrateerde (bijvoorbeeld) zout zoals blauw kopersulfaat, en het wordt na verloop van tijd gewoon wit, ofwel droog kopersulfaat zonder kristalwater.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 52

Re: Dehydratatie

Destileren als je de watermoleculen nog wil hebben, lijkt me.
And that's the way the coockie crumbles -Bruce Allmighty

Berichten: 47

Re: Dehydratatie

Ik denk dat we nog niet iun de tijd zijn aangekomen dat we zo zuinig met water moeten zijn.

Als je de hoeveelheid water wilt bepalen, weeg je gewoon de gehydrateerde stof, en daarna de gedehydrateerde stof.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Dehydratatie

Yogy schreef:Ik denk dat we nog niet iun de tijd zijn aangekomen dat we zo zuinig met water moeten zijn.

Als je de hoeveelheid water wilt bepalen, weeg je gewoon de gehydrateerde stof, en daarna de gedehydrateerde stof.


Dat lijkt me dan ook niet echt de vraag van de TS. Stel dat je alleen de beschikking hebt over de gehydrateerde stof, om dan de mate van hydratatie te bepalen, dan zal je de watermoleculen moeten verwijderen uit de specifieke stof.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 47

Re: Dehydratatie

ik bedoelde eigelijk wegen voor de droging, en wegen na de droging. omdat een destillatie mij nog al overdreven werkt lijkt.

Destillatie van een vaste stof is sowieso al niet echt aan te raden, tenzij het echt niet anders kan

Berichten: 1.379

Re: Dehydratatie

Het uitstoken van water uit bijvoorbeeld een zout is moeilijker dan het lijkt. Vooral het laatste spoortje water geeft moeilijkheden.

Vochtig NaCl kun je door verhitting drogen. Maar het laatste water kan er niet uit zonder wat HCl verlies. Als je NaCl wilt smelten krijg je dus een alkalische smelt met Na-ionen, chlorideionen en dubbelnegatieve oxyde ionen.

Om een neutrale smelt te krijgen moet je dit zout verhitten in een HCl-atmosfeer. Voor andere waterhoudende zouten geldt iets dergelijks.

Het water uit kristalsoda kun je grotendeels uitstoken tot z.g. watervrije soda. Voor een nog hogere temperatuur moet je een CO2-atmosfeer kiezen.

Bij calcium carbonaat treedt de ontleding al veel eerder in. Denk aan het maken van ongebluste kalk via het kalkbranden. Door de tweewaardigheid van zowel Ca als zuurstof is het CaO heel stabiel en wordt het gemakkelijk gevormd.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 142

Re: Dehydratatie

Je zou het watergehalte kunnen bepalen volgens de methode van Karl Fisher

Reageer