[natuurkunde] Trekkracht bouten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

Trekkracht bouten

Een vraagje.

Je neemt een M16 bout type 8.8

Rm = 800 N/mm^2

Rp0,2 = 640 N/mm^2 (0,8 x 800)

Als je nu de trekspanning wilt weten moet je Rp0,2 met een factor vermenigvuldigen.

Wat neem je nu als de voorgeschreven trekspanning?

σt = Rp0,2 x factor.

Berichten: 4.502

Re: Trekkracht bouten

Een vraagje.Ook van mij: Wat is de optredende trekkracht op die bout,anders kun je geen trekspanning berekenen!

Je neemt een M16 bout type 8.8min trekst. 780 max.980 N/mm2

Rm = 800 N/mm^2

Rp0,2 = 640 N/mm^2 (0,8 x 800)min rekgrens 627 N/mm2

Als je nu de trekspanning wilt weten moet je Rp0,2 met een factor vermenigvuldigen.

Wat neem je nu als de voorgeschreven trekspanning?Bij 8.8 geeft het eerste getal 1/10 van de waarde van de min.treksterkte in kgf/mm2 of 1/100 van de waarde in N/mm2;het tweede getal het 10-voud van de verhouding min.vloeigrens tot min.treksterkte.Vermenigvuldig beide getallen en je hebt de min.vloeigrens of rekgrens in 1/10 deel van de waarde in N/mm2,dus hier 640 N/mm2

σt = Rp0,2 x factor.

[/quote]

Berichten: 9

Re: Trekkracht bouten

De trekkracht is 25 KN

Berichten: 4.502

Re: Trekkracht bouten

Als je trekkracht 25 Kn is,en je hebt een bout van welk soort ook,dan kun je eenvoudig de trekspanning berekenen.Een andere vraag is natuurlijk of je grenzen overschrijdt van toelaatbare spanningen.

Dus als dat de vraag is moet je een beetje logisch nadenken,ik neem aan dat je meester je wat heeft verteld hoe je spanningen moet berekenen of heeftie verwezen naar een dik engels leerboek,want dat gebeurt tegenwoordig ook wel,omdat de moderne meesters vaak niet meer eenvoudig iets kunnen uitleggen.

Mogelijk had de vraag andersom gesteld kunnen worden en wel :Hoeveel kracht mag ik loslaten op een M16 (8.8) en dan kun je omrekenen: M16 heeft een doorsnede van 201 mm2 maal toelaatbare trekspanning is toelaatbare trekkracht!

Nog een ander vraag had kunnen zijn:Hoeveel spanning treedt er op in een M16 als er een trekkracht van 25 kN op wordt gezet,wordt er wat overschreden waardoor er een grote rek ontstaat en de vloeispanning wordt overschreden met alle gevolgen van dien!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Trekkracht bouten

inderdaad, Oktagon heeft 2 keer gelijk

eerste keer:
\(\sigma=\frac{F}{A}\)
tweede keer:
Dus als dat de vraag is moet je een beetje logisch nadenken,ik neem aan dat je meester je wat heeft verteld hoe je spanningen moet berekenen of heeftie verwezen naar een dik engels leerboek,want dat gebeurt tegenwoordig ook wel,omdat de moderne meesters vaak niet meer eenvoudig iets kunnen uitleggen.
:smile:

Berichten: 9

Re: Trekkracht bouten

De spanning uitrekenen is duidelijk.

Ik heb nu een F van 25KN.

De keuze van de bout is nog onbekend. ( Ik had M16 aangenomen).
\(\sigma=\frac{F}{A}\)
=>
\(\sigma=\frac{25000}{A}\)
Omdat ik niet weet wat de bout moet zijn met deze kracht heb ik 2 onbekende, namelijk de σ en A.

Dus welke spanning neem ik voor de keuze van de bout?

Is dat Rp0,2 vermenigvuldigen met een factor.

V.b. = Rp0,2 = 640 N/mm^2

640 x 0,2 = 128 n/mm^2

A = 25000 / 128 = 195 mm^2

Bij dit antwoord kom ik uit op een bout M16 8.8, alleen weet ik dus nu niet of ik de spanning goed heb gekozen.

Berichten: 4.502

Re: Trekkracht bouten

Ik vraag me af of het je duidelijk is welke toelaatbare spanning je moet nemen,heb je een vrije keus? Anders moet die worden opgegeven,dat vind ik normaal,dit is voor jou een gokspelletje en er worden zaken bij gehaald die ik vroeger in mijn vakopleiding er niet bij kreeg en alleen maar heel verwarrend werken voor een techneut in opleiding.

Men moet je eerst bij brengen wat een trekkracht en een spanning is (trekspanning,drukspanning, afschuifspanning, etc. en vervolgens in eenvoudiger termen vertellen welke spanning toelaatbaar is afhankelijk van de staalkwaliteit.

In jouw vraagstelling zou ik concluderen dat het 627 N/mm2 is; mijn tegenvraag is of je de moer er dan niet van aftrekt(een tegenvraag voor jou aan de docent).

Berichten: 9

Re: Trekkracht bouten

Allereerst nog bedankt voor de uitleg die je gegeven hebt.
mijn tegenvraag is of je de moer er dan niet van aftrekt(een tegenvraag voor jou aan de docent).
Ook daar moet je rekening mee houden.

Ik geef toe in een boek wordt alles aangegeven en bestaan er meestal geen problemen, en als je naar de praktijk kijkt komt er heel wat meer bij kijken.

Dit voorbeeld komt uit de praktijk.

Dus het enige wat je hebt is een kracht van 25 KN en kom er maar achter of je die mag opvangen met een x aantal bouten.

Bij het bepalen van de toelaatbare trekspanning in het boutmateriaal wordt uitgegaan van de ontwerpspanning die ongeveer gelijk is aan 0,7 x rekgrens.

De toelaatbare trekspanning wordt gevonden met de formule
\( f_a f_b f_w 0,7 \sigma \)
waarbij fa, fb, fw correctiefactoren zijn.

Ik denk dat je voor de trekspanning altijd eerst deze formule moet toepassen om zo de bout te berekenen.

En als laatste. Ik zag in je uitleg een A = 201 mm^2 staan. Maar moet je geen spanningsdoorsnede gebruiken.
\(A_s=\frac{\pi}{4}d_s^2\)
. Waarbij de A geen 201 is maar 157 mm^2

Groet M

Berichten: 4.502

Re: Trekkracht bouten

Ik heb hieronder een stukje TGB1990,daarin wordt ook gesproken over rekenwaarde en dat houdt in dat de werkelijk optredende belastingen worden vermenigvuldigd met (veiligheids-) belastingfactoren en wel grofweg:

1,2 voor loodsen,schuren

1,3 voor vrijstaande woningen,fabrieken,magazijnen,werkplaatsen,ets

1,5 voor flats,gebouwen voor veel menselijk gebruik,sport,onderwijs,ziekenzorg,etc

Verder spelen nog kleinere correctiefactoren een rol maar die hierboven zijn de belangrijkste.

Dus in je berekening kun je dus de rekenspanning gebruiken als je gelijktijdig de belastingfactoren gebruikt;ik deel altijd de rekenwaarde door de belastingfactoren en heb dan de toelaatbare spanning die ik mag gebruiken bij een berekening.

Wat de boutdoorsnede betreft moet je voor de trekspanning altijd de kerndiameter (ivm schroefdraad) gebruiken en voor de afschuiving bij dwarskrachten in sommige gevallen de volle diameter.

Afbeelding

Berichten: 4.502

Re: Trekkracht bouten

Hier nog een aanvulling over algemene bepaling van rekenwaardes,ik poogde aan te vullen maar de "baas"weigerde het op te nemen,dus via een nieuw bericht:

Afbeelding:

Berichten: 4.502

Re: Trekkracht bouten

Hier nog een comp.berek.van bouten met een afschuifkracht (oplegreactie ) en hoekmoment,krijg je een idee.

In zo'n geval moet je een zg.ideele spanning uitrekenen (is een formule voor,vertel ik nog wel eens),een kruising tussen de gemiddelde spanningen.

De berekening betreft een balk (L=willek. ) tussen twee kolommen (met opgelaste kopplaten aan de balk) bevestigd met bouten (8.8) :

Bovenligger ligt tussen de kolommen

Hoekmoment in kNm: 12

Vert. oplegreactie (afschuifkracht) in kN : 25
Kernoppervlak tgv.Ide‰ele kracht in mm2: 53.17837

Ideele kracht=(Tk^2+3*Sk^2)^.5

Kernoppervlak tgv.alleen moment in mm2: 50.52419

Kernoppervlak-aanwezig in mm2: 56

Ideele kracht randbout (trek+afsch.)in kN : 23.13259

Ideele spanning randbout in N/mm2: 403.078

Proefspanning in N/mm2: 522

Veiligheidsfactor : 1.2 (loodsen ed.)

Toelaatbare spanning bouten in N/mm2: 435

Aantal bouten : 6

Kerndiameter-vereist in mm : 8.228526

Kerndiameter-aanwezig in mm : 8.444007

Boutdiameter wordt dan : M10

Oplegkopplatendikte (en theor.) in mm : 15 3.697374

Lasplaat tegen bovenligger,hoogte in mm : 285

Afstand a vanaf bouthart-min.2.5 d -in mm : 42

Zijafstand minimaal en aanbevolen in mm : 16 20

Re: Trekkracht bouten

mark1594 schreef: De trekkracht is 25 KN
Hoe heb je de trekkracht berekend?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Trekkracht bouten

Of mark1594 negen jaar na dato hier nog op gaat reageren is een goeie vraag
Maar als ik zijn bericht goed begrijp, was die 25 kN een eis voor een bevestiging, en moest berekend worden hoeveel bouten hiervoor nodig waren. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer