Springen naar inhoud

God vs duivel

• Log in om te kunnen reageren

roosje

roosje

• >25 berichten
  • 97 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2007 - 23:15

Als er een god bestaat die alwetend en al kunnend is waarom zou er dan zoiets als een duivel bestaan? Ik bedoel een liefdevolle god zou de duivel toch vernietigen of voorkomen dat hij ooit bestaat?

Mijn eigen mening is dat god en de duivel niet bestaat maar dat ze symbolen zijn voor onze eigen goede en slechte kant.

Groetjes roosje

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

curious

curious

• >250 berichten
  • 329 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 april 2007 - 06:20

en dat we het intussen heel goed zonder god en de duivel en zelfs de symboliek ervan kunnen.
we hebben een goed en een slechte kant en een schemerkant en een grenzeloze fantasie vooral
die steeds weer een loopje met ons neemt
je ziet dit bij kinderen het mooist tot uiting komen
je kunt ze alles vragen, op hun zesde hebben ze in principe al overal een antwoord op
want een antwoord geven op een vraag is dan al veel belangrijker dan de vraag beantwoorden
zoveel temeer geldt dat nog weer voor volwassenen
en dan worden ie antwoorden te vuur en te zwaard verdedigt
een ding is namelijk een -klaarblijkelijk- psychologische onmoglijkheid (at zie je ook heel sterk op dit forum tot uitdrukking komen): het ware antwoord te zien en te erkennen en te aanvaarden, op de meeste vragen.
het antwoord: ik weet het niet (al sla je me dood).
just curious

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 05 april 2007 - 07:47

Ons onvermogen om iets te begrijpen kan geen argument zijn dat iets wel of niet bestaat. Net zo min als dat het bestaan van God bewezen wordt door iets dat we niet kunnen verklaren, zo kan men ook niet het niet-bestaan van God bewijzen door iets dat we niet kunnen verklaren.

God en Duivel zijn hoofdzakelijk bijbelse termen dus we kunnen onze discussie beperken tot dit boek. De bijbel geeft een vrij duidelijke en volledig uitleg op jouw verwarring. God heeft eens vele engelen geschapen net als ons moet een vrije wil. Een bepaalde engel (niet nader bij naam genoemd) werd later afgunstig op God. Deze engel maakte iets minder dan 6000 jaar geleden zichzelf tot duivel (letterlijk: Lasteraar) toen hij over god lasterde tegenover Eva.

Waarom liet God dit toe? Waarom greep God niet in? Vrije wil zou niet veel waarde hebben als God elke keer zou ingrijpen: God had ze dan net zo goed geen vrije wil kunnen geven en gewoon robots kunnen maken. Als de mensen de duivel hadden verworpen dan had God eerder kunnen ingrijpen. Echter toen de mensheid de kant van de duivel koos had God de keuze tussen: (1) De opstand direct uitroeien en overnieuw beginnen of (2) het op zijn beloop laten en te gaan werken aan een oplossing later.

Optie 1 heeft als grootste nadeel dat de beschuldigingen die de Duivel deed niet getoetst zouden kunnen worden. God mag dan alwetend zijn, er waren ook nog vele engelen aanwezig die ook de beschuldigingen van de Duivel gehoord hadden. Als God zou ingrijpen dan zouden er dus teveel losse eindtjes blijven hangen die niet opgelost konden worden.

Optie 2 heeft als grootste nadeel dat het nageslacht van de eerste mensen veel pijn zouden hebben en uiteindelijk dood zouden gaan zonder dat het echt hun eigen persoonlijke schuld was. Toen Adam zondigde verloor hij zijn recht op leven en hij kon dit recht op leven ook niet door geven aan zijn nageslacht. God moest daar dus een regeling voor treffen: Deze rol werd uiteindelijk door Jezus vervuld.

Toen god tegen Adam zei dat als hij van de vrucht zou eten dan zou hij nog dezelfde "dag" sterven heeft waarschijnlijk twee betekenissen: Hij zou binnen een profetische dag (1000 jaar) sterven, maar de mensheid zou binnen de zevende dag sterven. Merk op dat in Genesis wordt gezegd dat de zevende dag begon maar niet dat deze eindigde. God heeft een ander begrip van tijd dan wij. Voor zover de bijbel het ons verteld loopt die zevende "dag" -- waarop god ging rusten van zijn fysieke scheppingswerken op aarde -- nog steeds.

Uiteindelijk zal voor het einde van deze zevende dag bewezen worden dat de Duivel ongelijk had. Dan zal god ingrijpen. De opstand zal een halt worden toegeroepen, de duivel en iedereen die aan zijn kant staat zal verwijderd worden. De kinderen van Adam hebben nu dus een keuze te maken: Volgen ze Adam en de duivel na of vragen ze Jezus om hun als zijn kinderen te adopteren? Jezus kan mensen het recht op leven geven door ze te adopteren; maar dit vereist wel dat ze hem als hun vader willen erkennen en de wil van zijn vader, God, gaan doen.

Gegeven alle details tekent de bijbel dus een plaatje van letterlijke personen, niet van abstracte concepten.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets Ė Steve Jobs

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 april 2007 - 10:28

Als God Alwetend was had hij de zondeval toch moeten zien aankomen? En als hij Algoed was zou hij de mens om de zonde toch niet in het verderf storten (wetende dat hij ze had kunnen zien aankomen)? En als hij Almachtig was had hij er toch wat aan kunnen doen?

Is het verhaal dat jij nu geeft niet een middeleeuwse herinterpretatie van Genesis? Ik dacht dat de Duivel (als belichaming van het kwaad in een afvallige engel) een latere uitvinding was en niet als dusdanig voorkwam in de Bijbel. Correct me if I'm wrong.

Veranderd door ypsilon, 05 april 2007 - 10:28

roosje

roosje

• >25 berichten
  • 97 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 april 2007 - 11:35

mij valt op dat veel gelovigen god wel verantwoordelijk stellen voor iets goeds maar als iets slecht is dan is het vrije wil of die beruchte duivel.

groetjes roosje

curious

curious

• >250 berichten
  • 329 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 april 2007 - 11:41

en dat we het intussen heel goed zonder god en de duivel en zelfs de symboliek ervan kunnen.
we hebben een goede en een slechte kant en een schemerkant en een grenzeloze fantasie vooral
die steeds weer een loopje met ons neemt
je ziet dit bij kinderen het mooist tot uiting komen
je kunt ze alles vragen, op hun zesde hebben ze in principe al overal een antwoord op
want een antwoord geven op een vraag is dan al veel belangrijker dan de vraag 'beantwoorden'
zoveel temeer geldt dat nog weer voor volwassenen
en dan worden ie antwoorden te vuur en te zwaard verdedigt
een ding is namelijk een -klaarblijkelijk- psychologische onmogelijkheid (dat zie je ook heel sterk op dit forum tot uitdrukking komen): het ware antwoord te -willen- 'zien' en te erkennen en te aanvaarden, op de meeste vragen.
het antwoord: ik weet het niet (al sla je me dood).

Uiteindelijk zal voor het einde van deze zevende dag bewezen worden dat de Duivel ongelijk had. Dan zal god ingrijpen

zie je, Roosje... [rr]

mij valt op dat veel gelovigen god wel verantwoordelijk stellen voor iets goeds maar als iets slecht is dan is het vrije wil of die beruchte duivel.
groetjes roosje

die functie hebben god en alle heiligen en de engelen en de duivel ook, of als je met andere culturen (tijden) in aanraking komt, natuurlijk weer andere namen, ideŽen , beelden...
onmacht, gebrek, wanhoop die door ons geweldige voorstellingsvermogen opgevuld, gedicht, gestild wordt, daar is de mens een meester in, en dat is mogelijk zelfs zijn belangrijkste eigenschap.
de mens kan daardoor het leven beter aan dan welke species ook, fantasie, daarzonder zijn wij echt helemaal niets...

Veranderd door curious, 05 april 2007 - 11:43

just curious

maar

maar

• >25 berichten
  • 35 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 april 2007 - 11:55

Mijn mening is dat er een God en een duivel bestaat.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 april 2007 - 12:21

@maar: Iets meer uitleg en onderbouwing zijn bevorderlijk voor discussie...

Er is inderdaad goed en kwaad in de wereld. Voor een deel zijn dit "toevalligheden" (natuurrampen e.d.), voor een deel stelt de mens gedragingen die aldus te bestempelen zijn. Daarbij moeten we de bemerking maken dat goed en kwaad menselijke begrippen zijn.
De duivel lijkt mij een manier om het probleem van de theodicee ten dele op te lossen, een verklaring te geven voor bovenstaande problemen in de wereld, en (en dit is het belangrijkste) een stok achter de deur te hebben: zondige mensen staat de heerschappij van Satan te wachten.
Vandaag de dag lijkt mij slechts de symbolische interpretatie nog houdbaar.

roosje

roosje

• >25 berichten
  • 97 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2007 - 10:49

Mijn mening is dat er een God en een duivel bestaat.

bestaan in welke zin als personen of als geesten of misschien alleen in ons hoofd?

leg uit aub

groetjes roosje

maar

maar

• >25 berichten
  • 35 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 april 2007 - 10:52

bestaan in welke zin als personen of als geesten of misschien alleen in ons hoofd?

leg uit aub

groetjes roosje

Zoals in de bijbel geschreven staat is er een Hemel en een Hel,
God woont in de Hemel de duivel in de hel.

groeten maar

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 april 2007 - 10:54

Daar hebben we het nietszeggende "omdat het geschreven staat"-argument weer!
Trouwens, veel over de hel en de duivel staat er niet in de Bijbel, deze beelden zijn vooral geconstitueerd in de middeleeuwen.

roosje

roosje

• >25 berichten
  • 97 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 april 2007 - 10:56

Zoals in de bijbel geschreven staat is er een Hemel en een Hel,
God woont in de Hemel de duivel in de hel.

groeten maar

ik weet dat deze vraag hiet waschijnlijk niet thuis hoort maar stel hem toch maar.
waar is die hemel en hel en waarom zijn we ze nog niet tegengekomen?
groetjes roosje

maar

maar

• >25 berichten
  • 35 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 april 2007 - 10:58

ik weet dat deze vraag hiet waschijnlijk niet thuis hoort maar stel hem toch maar.
waar is die hemel en hel en waarom zijn we ze nog niet tegengekomen?
groetjes roosje

wou dat ik dat wist, dan was ik nu al in de Hemel

groeten maar

In_Morpheus_armen_liggen.

In_Morpheus_armen_liggen.

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 april 2007 - 11:34

Je weet pas aan het einde van tijd of Hel en Hemel bestaan.

Ik zelf geloof dat je weer terug komt op aarde, als je dood bent.
En dat "Hemel" of "Hell" slechts een soort tussenhaven is van leven naar leven.

maar

maar

• >25 berichten
  • 35 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 april 2007 - 11:40

Je weet pas aan het einde van tijd of Hel en Hemel bestaan.

helemaal mee eens...

groeten maar

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures